Positiv, engagerad, professionell. Eller kundfokus, innovation, nyfikenhet och kvalitet. Den typen av värdeord är det många företag och organisationer som har. Men många missar att också använda dem i praktiken.
Att ha tre-fyra värdeord för att beskriva vilka värderingar man jobbar utifrån är vanligt i dag. Vissa företag och organisationer har också en utarbetad värdegrund – till exempel att verksamheten ska baseras på allas lika värde, ett demokratiskt synsätt och/eller hållbarhet.
Men när relationsexperten Annmarie Palm är ute på arbetsplatser – allt från it- och teknikföretag till kommuner och universitet – så ser hon ofta ett stort glapp mellan vad man säger sig stå för och hur man faktiskt agerar.
– Man har lagt tid och pengar på att utarbeta sina värderingar och sedan märks det inte. Man tror att man uppför sig och att värdegrunden fungerar fast den inte gör det, säger hon.
Annmarie Palm berättar om arbetsplatser där hon hållit workshops som på pappret är värderingsstyrda, men där människor himlar med ögonen när någon pratar, använder härskartekniker och till och med mobbar.
Var ganska negativa
Men det kan också vara att specifika värdeord inte speglas i hur man är.
Läs också
– En organisation hade ”positiv” som ett av sina värdeord. Men det visade sig att de var ganska negativa. Framför allt pratade de illa om andra avdelningar. De pratade om en avdelning som hade blivit negativt omskriven i tidningen. Men i stället för att säga att ”Det kan ju vara vinklat” så rackade de ner på de andra. Och det skapar inte en bra arbetsplats.
Annmarie Palm menar att det spelar stor roll hur vi beter oss på jobbet.
Bra värderingar som man lever efter gör att man får mer lojala medarbetare, skapar vi-känsla och gemenskap.
– Det gör att folk mår bättre och det ger bättre lönsamhet. Och alla har potential att bli bättre på det här området.
Avspänt blev respektlöst
Några värderingar som Annmarie Palm lyfter fram som viktiga är att vara inkluderande, demokratisk och visa andra respekt, att alla får komma till tals och bli lyssnade på.
Brister i värderingar kan visa sig i att prata bakom ryggen på andra, att någon sätter i system att komma för sent till möten eller att utgå från att alla tycker att det är ok att kramas på jobbet.
Ett företag som ville ha hjälp av Annmarie Palm hade insett att de hade så avspänd stämning att folk tillät sig att säga vad som helst.
– De var så personliga att det hade slagit över i respektlöshet. De märkte inte att vissa tog illa upp.
Ett annat problem hon stött på är attityden att vissas jobb är viktigare än andras.
– På ett ställe svarade medarbetarna inte när kontorschefen mejlade ut en fråga – det var ju ”bara internt”. Det är inte så respektfullt. Allas roller behövs och är lika viktiga. Man ska exempelvis heller inte själv säga ”Jag jobbar ju bara med administration”. Stå i stället upp för dig själv – och för andra om de behandlas illa.
Så hur gör man om det brister i värderingar på jobbet? Annmarie Palm ger tre råd:
Prata om det
Prata om era värdeord och värderingar. Är vi positiva och engagerade? Hur behandlar vi varandra?
– Man behöver inte göra det svårare än det är. Ta upp relationer en gång i veckan. Förklara: Vad betyder det här för mig? Vad betyder det för dig?
När ni anställer – prata om värderingar och ha en dialog om det.
Våga säga ifrån
Det gäller också att våga säga ifrån om man ser att det brister i värderingar. Samtidigt behöver det mötas av att ledningen visar att det är ok att framföra kritik.
– Ofta är människor tacksamma när någon säger till. Man får ofta medhåll. Så man behöver inte vara så rädd. Du gör faktiskt organisationen och kollegorna en tjänst om du reagerar och säger emot.
Det gäller också att inte vara flat mot dåligt beteende.
– I en workshop klagade alla på en person som inte var där, som alltid kom för sent. Men ingen gjorde något åt det.
Säg ifrån snällt
Samtidigt är det viktigt att inte döma för fort eller för hårt. Kanske finns det omständigheter bakom beteendet. Så säg ifrån snällt.
– När någon säger till kan det göra ont i början. Men om man säger det vänligt så kan den det gäller börja tänka till. Var tillåtande mot att göra misstag. Att göra fel är mänskligt.