Småpratet vid kaffemaskinen, snabba avstämningar i korridoren och allmänt jobbprat över lunchen. Hur ser man till att alla fortsätter vara engagerade i arbetet när de flesta jobbar hemifrån? Vedran Ismaili på Typelane delar med sig av hur de jobbar med att bygga medarbetarengagemang på distans.
Vedran Ismaili är vd och grundare på Typelane, ett företag som arbetar med att utveckla programvaror för onboarding och offboarding, där syftet är att få in medarbetare i företag och företagskulturer på ett bra sätt.
Liksom många andra införde de distansarbete över en natt då medarbetarna började jobba hemifrån för att undvika smittspridningen av coronaviruset. Även om de redan tidigare var vana att ha medarbetare som jobbar hemifrån och har bra koll på vad som är viktigt för att bygga kulturer där medarbetare känner delaktighet, blev det en stor förändring.
– Det blir tydligt att den sociala upplevelsen, att träffa kollegor och interagera med andra, är en viktig del av jobbet. Även om vi möts via video så saknas det djupet som man får i ett möte ansikte mot ansikte, säger Vedran Ismaili.
Sedd, hörd och involverad
Vedran Ismaili förklarar att medarbetarengagemang i grund och botten handlar om att folk vill bli sedda och hörda och kunna utvecklas i sitt arbete. Det som är viktigt för högt medarbetarengagemang är att man som anställd förstår hur ens arbete bidrar till företagets övergripande mål, att man känner att man får uppskattning för sitt arbete och att man har meningsfulla relationer med sina medarbetare.
Tre engagerande tips
- Säkra tekniken. Bra teknik är en grundförutsättning för att distansarbetet ska fungera. Det måste vara enkelt och smidigt att koppla upp sig, boka möten och dela dokument för att folk ska använda de digitala lösningar som finns. Ju större friktion desto troligare är det att folk inte deltar. Tänk också på säkerheten.
- Styr upp kommunikationen. Se till att kommunicera oftare, både inom företaget i stort, inom arbetsgrupper och person till person. Var explicit och tydlig, kommunicera gärna en gång för mycket.
- Visa empati. Lyssna in hur olika medarbetare upplever arbetet från hemmakontoret. Hitta sätt att få in det sociala i arbetsvardagen och dela med er av varandras tips för att få rutinerna att fungera.
När vi jobbar på distans blir detta en ännu större utmaning. Hur blir alla delaktiga i det som händer i verksamheten? Och hur gör vi för att se och uppmärksamma det arbete som de enskilda medarbetarna gör?
– Vi har insett att kommunikationen blir ännu viktigare. Vi behöver styra upp det sociala och prata mer om det som händer i vardagen och samtidigt inse att vi måste vara tydligare och mer explicita i vår kommunikation. Mycket kommunikation sker kontinuerligt på ett kontor, det är inget man tänker på, men mycket av det försvinner nu när samtliga är remote, konstaterar han.
Möten för olika behov
För att få tydlighet i sin kommunikation har Typelane infört en mötesstruktur med måndagsmöten för alla och dagliga morgonmöten för medarbetare som jobbar nära varandra i team. Här kan de stämma av arbetet, dela med sig av sin arbetsvardag och även hålla varandra uppdaterade om vad som händer i olika projekt.
– På måndagsmöten har alla möjlighet att ta upp frågor som vi diskuterar tillsammans. Det är vårt sätt att ge alla en inblick i vad som sker i samtliga team, vad fokus framåt är och stärka vår transparenta kultur.
Vedran Ismaili berättar att de jobbar mycket med att vara inlyssnande och att stötta och peppa varandra. De har även bokat in rena sociala möten, exempelvis gemensamt fika varje dag och after work på fredagar. Några medarbetare har dessutom dragit igång en promenadutmaning där man utmanar varandra att gå två kilometer varje dag.
– Ett bra sätt att skapa känslan av att vi jobbar tillsammans är att vi checkar in och ut varje dag. Vi skickar ett kort ”godmorgon” när vi loggar in på morgonen och ”hejdå” när vi går för dagen. Det gör det också lättare att sätta gränser för när man är på jobbet och när man är ledig, säger han.
Behöver ses öga mot öga
Men det är inte bara de arbetsrelaterade eller sociala samlingarna som är viktiga. Man får inte glömma bort de personliga mötena, poängterar han.
– Det är en orolig tid. Det är inte bara corona som oroar. Att folk blir korttidspermitterade, företag går i konkurs och osäkerheten kring hur länge det ska vara så här skapar också oro. Därför försöker jag anstränga mig lite mer och ha lite fler möten en och en för att fånga upp hur medarbetarna mår, berättar han.
Så gör Typelane
- Måndagsmöten för alla varje vecka.
- Dagliga morgonmöten för teamen.
- Daglig in- och utcheckning i chatten.
- Promenadutmaning. Gå två kilometer varje dag, fota det du ser.
- Eftermiddagsfika via video varje dag.
- After work via video varje fredag.
Delaktighet, kommunikation och empati är viktiga nycklar för att få distansarbetet att fungera. Samtidigt poängterar Vedran Ismaili att det är viktigt att komma ihåg att det som fungerar i en verksamhet kanske inte alls passar i en annan. Dessutom behöver man vara lyhörd för hur olika personer reagerar på hemarbete, vissa har större behov av att mötas socialt än andra.
– Våga experimentera och prova er fram. Det finns ingen silverbullet som fungerar för alla utan du måste själv hitta de lösningar som fungerar utifrån era förutsättningar, tipsar Vedran Ismaili.
Kontoret i ett nytt ljus
Att våren 2020 kommer att sätta avtryck på verksamheten är Vedran Ismail däremot övertygad om.
– Fler kommer att ta vara på möjligheterna med att jobba hemma, vi har kommit över tröskeln med tekniken. Men framför allt tror jag att vi kommer att se kontoret i ett helt nytt ljus, vi kommer att värdesätta de sociala mötena mer. Jag skulle inte bli förvånad om de som tidigare struntade i fredagsfikat för att de inte tyckte sig ha tid för det kommer att vara först på plats framöver, säger Vedran Ismaili.