Korttidsarbete tycks inte räcka till för att rädda jobben. Två stora industriföretag varslade om uppsägningar veckan före midsommar. På AB Volvo har förhandlingarna om neddragningar redan startat. På Sandvik inleds de efter sommaren.
Den 16 juni kom beskedet att 4 100 tjänstemannajobb på AB Volvo försvinner globalt. Av dessa finns 1 250 i Sverige och till stor del handlar det om personer som arbetar i Göteborg.
– Vi är inte överraskade men ändå besvikna och hoppas att förhandlingarna kommer leda till så få uppsägningar som möjligt, säger Katarina Strid, ordförande för akademikerföreningen på Volvo Technology, ett av de bolag i koncernen som drabbats.
Volvos vd Martin Lundstedt säger i flera intervjuer att varslet beror dels på en minskad efterfrågan dels på det nödvändiga kompetensskiftet.
– Vår förhoppning var att den stora neddragningen av konsulter tillsammans med korttidspermitteringarna skulle räcka men företaget har gjort en annan bedömning, säger Peter Månsson, koncernordförande för akademikerna.
Peter Månsson menar att det varsel som nu läggs sätter frågan om kompetensutveckling på sin spets. Hösten 2017 arrangerade akademikerföreningen vid Volvo i samarbete med Sveriges Ingenjörer ett seminarium där Martin Lundstedt också medverkade. Det skulle bli en katalysator för mer löpande, systematiska satsningar på kompetensutveckling.
– Det har varit svårt att få tiden att räcka till utbildningar i den högkonjunktur som har pågått. När vi nu är permitterade finns tiden och vi hoppas att de utbildningsinsatser som pågår leder till att vissa medlemmar kan gå vidare till nya befattningar, säger Peter Månsson.
På Volvo Technology där Katarina Strid arbetar är kompetensutveckling obligatoriskt för alla permitterade. Bolaget har tagit fram listor med förslag på utbildningar, både interna och externa. Man har även gjort överenskommelser med Chalmers och andra högskolor om att kunna gå så kallade MOOC-utbildningar (Massive Open Online Courses) som sker online.
Katarina Strid säger att akademikerna alltid har varit positiva till kompetensutveckling under hela karriären, men det har ofta inte prioriterats på grund av arbetssituationen.
– När regeringen förtydligade reglerna att anställda kan gå utbildningar under tiden som de är permitterade ser vi att det är en möjlighet för våra medlemmar. De allra flesta har också varit positiva och många har också tagit egna initiativ, säger hon.
Hur medlemmarna har reagerat på beskedet om varslet och hur många som känner en oro har Katarina Strid svårt att få en tydlig bild av.
– Det är ännu så länge inte så många som tagit kontakt med oss. Eftersom vi är utspridda i många olika byggnader och en del arbetar hemifrån har vi som är förtroendevalda inte ett naturligt sätt att träffa våra medlemmar.
När beskedet kommer om vilka som blir uppsagda är inte klart.
– För oss är det viktigare att det blir korrekt än att det går fort, säger Peter Månsson.
Varsel också på Sandvik
Den 16 juni kom också ett varsel om 429 tjänster på Sandvik. Det handlar om 349 tjänster på Sandvik Materials Technology i Sandviken och 80 på företaget Kanthal i Hallstahammar och Surahammar som ingår i koncernen. Varslet omfattar både tjänstemän och kollektivanställda.
– På Sandvik Materials Technology är 47 av de varslade tjänstemän och övriga kollektivanställda, säger Maria Sundqvist, ordförande för akademikerföreningen som har 350 medlemmar i hela Sverige varav 288 i Sandviken.
IF Metall på Sandvik har sagt i flera intervjuer att de hoppas på en förlängning av korttidsavtalet efter årsskiftet. Ett sådant besked skulle kunna innebära färre uppsägningar. Den förhoppningen har också Maria Sundqvist.
– Vi ser hellre korttidspermitteringar än uppsägningar. Tjänstemannasidan har krympt en hel del på senare år, senast efter ett varsel 2017.
På Sandvik Materials Technology tillverkas allt från metallpulver, plåt, bandstål och rör till nischade produkter för olika sektorer, bland annat energi- process- och fordonsindustrin. Ingenjörerna arbetar över hela företaget, bland annat inom forskning, teknisk marknadsföring, produktion och med investeringar.
– Vi hade många order på kö när pandemin slog till och därför permitterades bara tjänstemän från början. Tyvärr kommer det in färre nya order nu och det är en stor osäkerhet inför 2021, säger Maria Sundqvist.
Förhandlingarna om neddragningar startar inte förrän efter sommaren och ledningen uppger ingen kommer att behöva lämna företaget före den 16 december.
Hur medlemmarna har reagerat den här gången är svårt för Maria Sundqvist att veta.
– När man inte träffas på arbetsplatsen är det svårt att få den spontana kontakten med medlemmarna. De få kommentarer jag har fått är att det inte kom oväntat. Men varsel är lika tråkigt varje gång.
4 kommentarer
Samtidigt meddelar regeringen idag att de beställt fram ännu fler permanenta utbildningsplatser på högskolornas ingenjörsutbildningar:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/06/ytterligare-forstarkning-av-mojligheten-till-studier-vid-universitet-och-hogskolor-i-host/
Och idag meddelas att det blir ytterligare 5100 platser på YH-utbildningarna:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7506473
”Många av platserna är inom bristyrken såsom data och IT” står det.
I kommentarsfältet till en artikel här på Ingenjören menar vissa att dessa utbildningar numera delar arbetsmarknad med civil/högskoleingenjörer:
https://ingenjoren.se/2020/05/28/nu-ska-utbyggnaden-av-ingenjorsutbildningar-granskas/
Det skulle vara intressant om Ingenjören kunde skriva en artikel med en summering av alla utbildningsplatser för ingenjörs/tekniska-utbildningar som tillkommer pga expansionen år 2020, per teknikområde. Tidigare ansåg Sveriges Ingenjörer att det rådde balans på arbetsmarknaden avseende tillgång och efterfrågan på ingenjörer. Men vad anser de efter den här expansionen?
Att göra en summering av de utbildningsplatser inom teknik som tillkommit i år är en god idé. Tack för tipset. Vi hoppas kunna göra det efter redaktionens sommaruppehåll. Några kommentarer om hur Sveriges Ingenjörer ser på utbyggnaden av platser på ingenjörsutbildningar finns i den här artikeln. https://ingenjoren.se/2020/05/28/nu-ska-utbyggnaden-av-ingenjorsutbildningar-granskas/
Det är viktigt att tänka på att en ingenjörsutbildning är lång. Den kris som pågår nu drabbar ingenjörer liksom andra yrkesgrupper. De som börjar plugga till ingenjör i höst blir inte klara förrän om 3-6 år. /Redaktionen
Om man beaktar den löneutveckling som varit för ingenjörer de senaste åren så kan man knappast prata om någon brist. Hade det funnits en brist så skulle den ha drivit upp lönerna.