Ett och ett halvt års distansjobb har gjort oss ovana att vara bland kollegor – och det kan ställa till problem. ”Det är bra att vara förberedd på att det kan bli en påkänning”, säger psykologen Anders Rydell. Här är hans råd.
Förra året ställde många om till att jobba hemifrån och nu närmar sig tiden när allt fler går tillbaka till arbetsplatsen, i alla fall delvis. Och omställningen kan innebära svårigheter som vi kanske inte tänker på.
– Att komma tillbaka till jobbet blir en ny grej. Många kan säkert bli överväldigade av den sociala intensiteten – i fikarum, att det är folk i korridoren. Och det här gäller särskilt om man sitter i kontorslandskap eller har många möten, säger Anders Rydell, psykolog med inriktning på organisationspsykologi och författare till boken ”Arbetet på jobbet – om bök och bröte i arbetslivet”.
Han pekar på att våra vardagsrutiner nu ändras igen: sovtider, klädsel, mat, träning och inte minst att behöva resa till jobbet.
– Bara att ta sig till jobbet och att komma igång med vanliga rutiner kan bli slitsamt och nöta ner energin, säger han.
Så vad ska man tänka på för att det ska gå bra? Anders Rydells råd är att förbereda sig mentalt och ger nio tips om hur:
1. Var inte för ivrig
För den som längtat tillbaka till jobbet finns risken att ”gasa på” och boka in massor av möten på plats. Gör inte det, råder Anders Rydell.
– När man är på jobbet blir det prat före och efter mötet, någon kanske haffar dig i korridoren och det blir gemensam lunch. Och när man är ovan så kan det bli mycket på en gång.
2. Inställningen till restriktioner
Olika inställning till att hålla avstånd, tvätta händerna och att vaccinera sig mot Covid-19 kan skapa debatt på arbetsplatsen. Hur ska du förhålla dig till det?
Bestäm dig för om du själv kan tänka dig att jobba i samma lokaler som ovaccinerade kollegor. Om du inte vill det så behöver du ta upp det med chefen och se vad det finns för möjliga lösningar.
3. Gamla konflikter?
Var det kollegor du hade svårt att samarbeta med före pandemin? Konflikter kan ha vilat under tiden ni jobbat hemifrån men kan nu blossa upp igen. Försök att inta försiktighetsprincipen i samspelet med den personen när ni ses – att handla på ett sätt så att du undviker risker.
4. Väg upp tröttheten
Det finns som sagt risk att vi blir trötta av alla nya rutiner och intryck. Om du blir trött, se till att ta det lugnt privat ett tag, det kan behövas för att komma tillbaka i balans.
5. Träna på att sätta gränser
Med kollegorna på avstånd har vi inte behövt sätta gränser så mycket. Om du dessutom inte är så bra på det behöver du träna när ni åter är på plats.
6. Använd dina kommunikationstalanger smart
Vi har olika talanger när det gäller kommunikation och samspel. Vissa är bra på att sätta gränser, vissa på att be om hjälp, komma på idéer och så vidare. Men var uppmärksam på om talangen går över styr – att du sätter gränser överdrivet mycket eller för hårt, eller om du ber om hjälp med allt.
7. Vad ska ni samarbeta om?
När ni ses igen, ta tillfället att fundera över vilka uppgifter ni ska jobba med i grupp. Vissa samarbetar om allt – vilket antagligen inte är optimalt. Andra samarbetar aldrig – vilket troligen inte är optimalt heller.
8. Var överens om hur ni ger feedback
Ett allmänt tips som många missar är att ha koll på vilken feedbackkultur som gäller på jobbet. Talar ni om för kollegorna när de borde bete sig annorlunda? Eller är det på sin höjd chefen som får säga till och då väldigt försiktigt? Här är det bra att vara någorlunda överens, så ta reda på vad som gäller hos er.
9. Undvik missförstånd
Arbetsplatser behöver träna på samspel, att kommunicera och lösa konflikter. Inte minst nu. Anders Rydell har två metoder som han förespråkar:
1) Undersök: Det är lätt att dra förhastade slutsatser om vad någon menar, att tro att chefen eller kollegan vill jävlas. Om du tror det, undersök om du uppfattat den andra rätt. Fråga: ”Vad menar du? Jag uppfattar att du säger så här – har jag missuppfattat?”
2) Sammanfatta. För chefer, men även andra, är det också bra att kolla att ett budskap gått fram, till exempel på möten eller när ni jobbar i mindre grupper. Be någon i gruppen att sammanfatta. Då upptäcker du om budskapet landat rätt.
6 kommentarer
Även om man själv är vaccinerad kan man väl fortfarande såväl bli sjuk som smitta ner andra.
Ja, men risken att bli svårt sjuk och att sprida smitta är betydligt lägre.
Angående punkt 2.
Hur kan ni som borde företräda min personliga integritet ge ett råd att vi ska kontrollera om kollegorna är vaccinerade eller inte? Ska arbetsgivaren ha tillgång till min journal för att kontrollera?
Rådet är inte att man ska kontrollera om kollegorna är vaccinerade, utan vad man kan göra i stället om man själv vill vara säker på att inte vara bland ovaccinerade. I det fallet behöver man ju hitta en lösning tillsammans med chefen. Det här gäller ju till exempel för personer som tillhör en riskgrupp. /Karin Thorsell, redaktionen
”Rådet är inte att man ska kontrollera om kollegorna är vaccinerade, utan vad man kan göra i stället om man själv vill vara säker på att inte vara bland ovaccinerade”
Hur ska det gå till om man inte får reda på vilka som är vaccinerade vs ovaccinerade?
Den enda lösningen är ju i så fall att undvika alla kollegor, eftersom man inte vet om de är vaccinerade eller ej.
PS. Sen kan jag ju tycka att om man själv är vaccinerad, så borde det spela mindre roll att behöva veta detta, såvida man inte tillhör en riskgrupp.
Fast det är rätt många som tillhör någon riskgrupp, så det finns förmodligen åtminstone någon på varje lite större arbetsplats.