Han är ingenjören som på kort tid tog sitt hobbyprojekt, ett brädspel, till en helt ny nivå. Efter några veckor på sajten Kickstarter har tusentals personer över hela världen bidragit med 3,8 miljoner kronor till projektet. ”Helt galet”, säger Michael Lundstedt, som nu startat ett spelbolag.
Michael Lundstedt bor i Umeå och jobbar till vardags som seniorkonsult på konsultbolaget Umia Innovation. Sedan december är han uthyrd till läkemedelsbolaget Thermo Fisher Scientific i Uppsala, där mycket av jobbet handlar om processutveckling och kvalitetsfrågor kring bolagets produktion av utrustning för allergentester.
Michael Lundstedt
Ålder: 44 år.
Bor: Bostadsrätt i Umeå.
Familj: Tre barn och flickvän.
Arbete: Ingenjör, seniorkonsult på Umia Innovation.
Aktuell: Med brädspelet League of Dungeoneers, hobbyprojektet som på en knapp månad inbringat drygt 3,8 miljoner kronor på finansieringssajten Kickstarter.
Det bästa med att jobba som ingenjör tycker han är variationen.
– Man kastas mellan att i ena sekunden vara inne på detaljer och väldigt precisa grejor, för att i nästa stund arbeta med processbilden och större frågor. Oftast är det mycket frihet under ansvar, säger Michael Lundstedt.
Började med en 3D-skrivare
Intresset för brädspel, fantasy och rollspel har funnit länge. Det är en klart analog hobby, med spelplaner och figurer som verkligen är IRL, som målas och sätts ihop för hand. Men fröet till det aktuella projektet, som på kort tid resulterat i ett miljonregn, finns också i Michael Lundstedts teknikintresse.
Det började med att han köpte en 3D-skrivare. Med den skrev han ut delar, spelplaner och speltillbehör som den som vill enkelt kan ladda hem.
Det gick bra, men någonting saknades. Det behövdes regler och en övergripande story för att han skulle kunna spela med de 3D-printade delarna. Han letade på nätet men hittade ingenting han gillade.
– Då tänkte jag att jag skriver spelregler själv.
Sagt och gjort. Han satte sig ner och skrev, tyckte att den spelvärld han skapat blev bra och la ut den på en onlinebutik för pdf:er och böcker. Målet var att sälja ett exemplar, då skulle han vara nöjd. Rätt snabbt hade 500 kopior sålts.
– Då tänkte jag att ”nu har jag någonting här”.
Han lät hjärnan ”go bananas”
Under året som följt har projektet kommit att uppta en stor del av Michael Lundstedts fritid. För att inte säga hela. Men trots heltidsjobb och kvällar och helger fullpackade med spelutveckling har kraschen in i väggen aldrig varit nära.
– Nej, nej, det har bara varit roligt. Jag har gillat att låta hjärnan ”go bananas” efter jobbet och fundera på hur spelet ska utvecklas. Det har varit som en batteriladdning.
Turligt nog har sambon också en fulltecknad fritid, så han har kunnat försjunka i skapandet av det spelsystem han saknat. Där handlar mycket om detaljer och nyanser. Han tycker att många av de etablerade företagen gör spel med alltför simpla upplägg, som ska vara enkla att producera och gå snabbt att spela. Michael Lundstedts målbild är de mer mångfacetterade gamla rollspelen, med fler möjligheter att utveckla ”små mikrodelar i spelvärlden” och sakta men säkert jobba sig upp, steg för steg.
– Jag har helt enkelt försökt få in så många detaljer som möjligt. Det tycker jag är kul. Har du till exempel en rustning så nöts den med tiden, och efter ett tag är den värdelös om du inte har lagat den. Då måste du köpa en ny. Det konceptet är inte så vanligt.
Nådde målet inom en timme
När allt från helhet till detaljer satt som han önskade var det, efter en tid av hajpbyggande på sociala medier, dags att lägga ut det färdiga projektet League of Dungeoneers på finansieringssajten Kickstarter. Där kan kreatörer presentera projekt inom allt från film och spel till teknik – och hoppas att följarna gillar idén så mycket att de vill skjuta till en slant. Det handlar om frivilliga bidrag, inte investeringar, och de som bidrar med valfri summa kan i bästa fall hoppas på att få ett eller flera exemplar av produkten när den är klar.
Michael Lundstedts målsumma var 250 000 kronor. Då skulle han kunna producera spelet och se det på hyllorna i vissa spelbutiker. Och vara nöjd med det.
När spelet den 1 mars äntligen var utlagt på Kickstarter satt han och följde utvecklingen i realtid.
Inom en timme var målet nått. Och bidragen bara fortsatte att rassla in.
– Jag satt och studsade på stolen. Det var liksom ”wow!”, säger han.
På ett par dagar hade över en miljon kronor klirrat in och nu, med de sista dygnen kvar på Kickstarter, har över 3 000 personer från hela världen bidragit med drygt 3,8 miljoner kronor.
– Det är helt overkligt, säger han.
På ett par veckor har hobbyprojektet förvandlats till något helt annat. Michael Lundstedt har bildat aktiebolaget von Braus Publishing, där jackpoten från Kickstarter inom kort landar på företagskontot. Mycket kommer förstås att gå till produktion och frakt av spelet, liksom marknadsföring och provisioner till inblandade parter, men en bra bit över en miljon kronor är i dagsläget ren vinst. Han är ensam ägare av bolaget och har en kompis i styrelsen.
Så är det spelutveckling, ingenjörsjobb eller båda som Michael Lundstedt kommer att pyssla med framöver?
– Jag kommer nog köra båda. En miljon kronor är mycket, men det är en engångsutbetalning och inget jag kan leva på. Men jag kommer nog göra både en reprint och expansioner av spelet om jag ser en marknad för det.