Många ingenjörer startar eget företag. Det kan vara allt i från ett livsstilsval, att få rå sig själv, till en önskan om att förverkliga en idé och bygga något stort. Ge dig själv en bra start genom att skriva ner en affärsplan tidigt.
Det är allmänt känt att när man formulerar sig i skrift blir budskapet tydligare än när det endast är muntligt. Så även om du bara tänker vara konsult i egen firma så bör du skriva ner en affärsplan för att i förväg besvara de viktiga frågor som leder till framgång. Och är ni flera stycken som ska ha ett företag tillsammans är det mycket viktigt att ni är överens om vad ni ska göra och hur ni ska förhålla er till varandra. Då behöver ni dessutom ett kompanjonavtal. Men en bra början är en affärsplan så att ni är överens om vad själva verksamheten ska vara.
Det går att hitta gratis mallar för affärsplaner på internet, t ex hos www.verksamt.se
En affärsverksamhet handlar ytterst om att tjäna pengar, oftast genom att skicka en faktura. Frågan är då till vem ska fakturan skickas och vad ska det stå på den?
Några tips när du skriver:
- Tyck inte att affärsidén är självklar. Utveckla vad det är som ska göras och glöm inte varför en kund ska attraheras. (För enmanskonsulten: Vilka kompetenser säljer du? Hur håller du dem aktuella? Vilka kan du komplettera med?)
- Var ärlig när det gäller vilka kunder som kan vara intresserade. Bara för att en idé är bra betyder det inte att kunderna kommer av sig själva. Hitta gärna en första kund att utveckla tillsammans med. (För enmanskonsulten: Se upp med att bara ha en kund. Hur hittar du fler?)
- Hur ska marknadsföringen gå till? Det är inte självklart att bästa tekniken vinner slaget om kunderna. Ofta är det den bästa marknadsföringen som gör det.
- En budget är en självklarhet. Den viktigaste budgeten är många gånger likviditetsbudgeten. Gör en privat budget för dig själv så du vet vilken uthållighet du har om intäkterna dröjer.
- Viss administration är oundviklig. Fundera över om du ska göra den själv för att spara pengar eller ta hjälp för att kunna fokusera på affärsidén.
- Plan B. Tänk tanken att det inte går bra. Vad gör du då? Genom att ha en plan ökar chansen att du ser alternativen och kanske ändrar i affärsidén hellre än avbryter.