Fler ingenjörer i riksdagen efter valet

Bilder på de ingenjörer som sitter i riksdagen efter valet 2022
Ingenjörer i riksdagen, uppifrån och från vänster: Linus Lakso, Josef Fransson, Åsa Lindhagen, Elsa Widding, Lars Engsund, Mattias Bäckström Johansson. Andra raden: Lili André, Rashid Farivar, Dženan Čišija, Markus Selin, Beatrice Timgren, Björn Tidland. Tredje raden: Anders Ådahl, Helena Gellerman, Björn Söder, Lorena Delgado, Magnus Berntsson, Ingemar Kihlström. Nedersta raden: Ulrik Nilsson, Cecilia Rönn.

De senaste två mandatperioderna har 12–13 av riksdagens 349 ledamöter varit ingenjörer. Nu har antalet ökat till minst 20 – och alla partier har minst en ledamot som är ingenjör.

När den nya riksdagen nu tillträtt finns en hel rad ingenjörer i kemiteknik bland ledamöterna. Men det finns också ingenjörer inom energi, elektronik, elektroteknik, maskinteknik, industriell ekonomi, väg och vatten och datateknik.

Ingenjörer som lämnat riksdagen

De här ingenjörerna satt i riksdagen fram till valet men har nu lämnat:
Lars Hjälmered, M
Annicka Engblom, M
Emma Hult, MP
Anne Oskarsson, SD
Mikael Strandman, SD

Också den här mandatperioden är det Sverigedemokraterna som har flest ledamöter som är ingenjörer. Så här ser antalet ingenjörer ut per parti (förra mandatperioden inom parentes):

  • Sverigedemokraterna: 7 (5)
  • Kristdemokraterna: 3 (1)
  • Miljöpartiet: 2 (1)
  • Socialdemokraterna: 2 (1)
  • Moderaterna: 2 (2)
  • Liberalerna: 2 (1)
  • Vänsterpartiet: 1 (1)
  • Centerpartiet: 1 (0)

Men siffrorna är osäkra. Många anger inte titel på valsedlarna, så antalet ingenjörer i riksdagen kan vara högre än de 18 vi listar här.

Dzenan Cisija och Magnus Berntsson

Ingenjörerna och nyblivna riksdagsledamöterna Dženan Čišija, S, och Magnus Berntsson, KD, har platserna bredvid varandra på riksdagens Göteborgsbänk.

(Känner du till någon vi missat? Meddela oss här.)

Geografiskt finns tre kluster av ingenjörerna som kommit in i riksdagen. Fem bor i Stockholmsområdet. Två i Oskarshamn. Men den mest påtagliga ”ingenjörsregionen” är Göteborg med omnejd, där sex av ingenjörerna bor (i Göteborg, Lerum och Mölndal).

Viktigt med teknisk sakkunskap

En av ingenjörerna från Göteborgsområdet är centerpartisten Anders Ådahl – civilingenjör i kemiteknik från Chalmers och doktor i energi och miljö. Han är anställd av Chalmers men tar nu ledigt från jobbet.

Anders Ådahl, C, utanför riksdagen.

Anders Ådahl, C, utanför riksdagen.

– Det var troligt att jag skulle komma in i riksdagen, så vi har tagit in en ersättare som gått parallellt med mig ett tag.

Ändå tycker han att det känns som ett drama: Det slutliga valresultatet var klart söndagen den 18 september och dagen efter hämtade han ut sitt passerkort i riksdagen.

Att antalet ingenjörer ökat tycker han är bra.

– Det är otroligt viktigt att det kommer in personer som har teknisk sakkunskap och systemerfarenhet – av till exempel energisystem och digitala system. Som ingenjör har man också lärt sig att man snabbt kan sätta sig in i komplexa frågeställningar.

Anders Ådahl tycker också att det är bra att det finns ingenjörer som ser politiken och ett samhällsansvar som en möjlig väg.

– Jag är inte helt överraskad av att det är så i Göteborg. Det bubblar av industrialisering och mycket som är kopplat till elförsörjning och tillståndsprövning. Teknik är beroende av politik. Det finns en logik i att ingenjörer lockas av samhällsfrågor.

Utmanande utbildning ger grundtrygghet

Åsa Lindhagen

Åsa Lindhagen

Miljöpartisten Åsa Lindhagen, civilingenjör i industriell ekonomi och tidigare finansmarknads- och jämställdhetsminister, blir nu riksdagsledamot.

– En del i det jag tar med mig som ingenjör är hur man tar sig an problem på ett strukturerat sätt: Vad är problemet? Vad finns det för lösningar? Vad får det för konsekvenser?

Blivit borgarråd

Efter att den här artikeln publicerades har Åsa Lindhagen avsagt sig sin plats i riksdagen för att bli borgarråd i Stockholm.

Hon konstaterar också att själva utbildningen till ingenjör är ganska utmanande och att det ger en grundtrygghet – även om något är svårt så hittar man en väg framåt.

Att det nu är fler ingenjörer i riksdagen tror hon kan vara en slump.

– Men det är kul. Det behövs en blandning av bakgrunder och erfarenheter och människor som har fokus på samhällsproblemen, försöker lösa dem och kan samarbeta. Och det hoppas jag utmärker ingenjörer.

Tror många vill ha utbildade ledamöter

Sverigedemokraten Beatrice Timgren, civilingenjör i kemiteknik från KTH och projektledare på Scania R&D, trodde inte att hon skulle komma in i riksdagen. Men det gjorde hon.

– Så det blev ett väldigt snabbt avslut på jobbet. I måndags (19 september) bad jag om tjänstledigt och så har vi fått ha en snabb överlämning på en vecka.

Beatrice Timgren

Beatrice Timgren

Hon hade berättat för sin chef att hon stod på riksdagslistan, men annars pratar hon inte politik på jobbet.

– En del hade sett mig på valaffischer men en del av kollegorna hade ingen aning.

Hon lyfter fram att även om det finns tjänstemän som tar fram underlag så är det bra om de som fattar beslut har grundläggande kunskaper om det de ska besluta om, och erfarenhet från till exempel industrin.

– Det är en viktig förtroendefråga. Många samhällsproblem, som miljö och energi, är ingenjörer utbildade för att lösa. Det gör att man ser problemen på ett annat sätt. Och jag tror att många väljare tycker att det är viktigt att ledamöterna är utbildade.

Här är de ingenjörer som vi känner till som har kommit in i riksdagen:

Vet du fler? Hör av dig till Ingenjören här.

Ledamot  (kom in i riksdagen) Utbildning Urval av jobb och övrig info
Anders Ådahl Anders Ådahl (NY) C, Mölndal
Civilingenjör kemiteknik, doktor i energi och miljö, Chalmers Energibranschen och som koncernutvecklare på Chalmers.
Lili André Lili André (NY) KD, Gävle Elektronikingenjör, kandidatexamen, Högskolan i Gävle Projektledare på innovationscentret Future Position X,  samverkansledare KTH, lärare Högskolan i Gävle.
Magnus Berntsson Magnus Berntsson (NY) KD, Göteborg Civilingenjör elektroteknik, Chalmers Ordförande i miljönämnden i Region Västra Götaland.
Ingemar Kihlström Ingemar Kihlström (2018) KD Herrljunga Högskoleingenjör datorstyrda tillverkningssystem, Högskolan i Borås Konstruktör, projektledare och inköpare på Autoliv.
Helena Gellerman Helena Gellerman (2018) L Lerum Civilingenjör elektroteknik, Chalmers Utvecklat datakommunikation och lett elutveckling på Volvo Personvagnar. Trafiksäkerhet på SAFER och lett Chalmers del i EU-projekt för självkörande bilar.
Cecilia Rönn Cecilia Rönn (NY) L Varberg Högskoleingenjör maskinteknik, Högskolan i Halmstad Lean-konsult på Cusorbus.
Varit interims-vd för HSK Fastigheter. Bland annat Lean/TPM Manager på Carlsberg Sweden och designingenjör på Strängbetong. Varit styrelseordförande Varberg Energi.
Lars Engsund Lars Engsund (NY) M Oskarshamn Civilingenjör kemiteknik, Chalmers Projektledare i eget företag. Projektledare på Afry och OKG.
Ulrik Nilsson Ulrik Nilsson (NY*) M Borås Civilingenjör kemiteknik med tekniskfysisk begynnelseutbildning, Chalmers Suttit i Chalmers kårfullmäktige. Jobbat med emballage för farliga varor, startat avdelning för ISO-certifiering och varit kvalitetschef på SP/ Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut.
Åsa Lindhagen Åsa Lindhagen (NY**) MP Stockholm Civilingenjör industriell ekonomi, Linköping Ordförande för Linköpings teknologers studentkår. Managementkonsult på EY. Sveriges jämställdhets- och finansmarknadsminister.
Linus Lakso Linus Lakso (NY) MP Eskilstuna Högskoleingenjör energiteknik, Umeå universitet Projektledare/ sakkunnig energi på LRF och energi- och miljöspecialist på Eskilstuna kommun.

Dzenan Cisija

Dženan Čišija (NY) S Göteborg Kandidatexamen datateknik, Chalmers Ericsson, Volvo IT, IT-arkitekt på Region Västra Götaland.
Markus Selin Markus Selin (2018) S Täby Civilingenjör maskinteknik, Luleå tekniska universitet Sony Ericsson, konsult på Epsilon, konsultchef på Alten, ledarskapskonsult i eget bolag.
Björn Tidland Björn Tidland (NY) SD Göteborg Civilingenjör maskinteknik, Chalmers Konstruktör på Otorix och konsult på Semcon.
Elsa Widding Elsa Widding (NY) SD, senare politisk vilde Danderyd Civilingenjör väg- och vattenbyggnad, Chalmers Statkraft, Vattenfall, bolagsansvarig analytiker för Vattenfall, SJ och Green Cargo på Näringsdepartementet, chef för elnätsreglering på Fortum, eget bolag som rådgivare.
Beatrice Timgren Beatrice Timgren (NY) SD Ekerö Civilingenjör kemiteknik, KTH Projektledare AstraZeneca, Scania. Senast inom R&D.
Rashid Farivar Rashid Farivar (NY) SD Mölndal Kandidatexamen i elektroteknik, K.N. Toosi univeristy of Technology, Iran. Master och licentiat i elektronik, elektroteknik och optoelektronik, Chalmers Designingenjör på Semcon, utvecklingsingenjör på Volvo Cars.
Josef Fransson Josef Fransson (2010) SD Skövde Högskoleingenjör automatisering, Örebro universitet Servicetekniker på Volvo Powertain i Skövde.
Mattias Bäckström Johansson Mattias Bäckström Johansson (2014) SD Oskarshamn Driftingenjörsprogrammet i energiteknik, Sjöfartshögskolan i Kalmar Reaktoroperatör.
Björn Söder Björn Söder (2010) SD Kristian-stad Civilingenjör kemiteknik, Lunds tekniska högskola Utveckling av kontrollprogram Skånemejerier, Technical management assistant på Unilever.
Lorena Delgado Lorena Delgado (2018) V Stockholm Högskoleingenjör kemiteknik, KTH Kvalitetsassistent på Fresenius Kabi, quality manager och material planner Astra Zeneca.

* Satt i riksdagen 2010-2014.

** Åsa Lindhagen har tidigare varit riksdagsledamot under några månader 2018-2019, som statsrådsersättare för Per Bolund.

Förutom de här ingenjörerna så är Jesper Jesper Skalberg Karlsson, M, Gotland, inskriven på Industriell ekonomi på KTH, där han tagit ungefär 90 poäng.

Artikeln har uppdaterats.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    Så kan ingenjörer förbereda sig för AI-revolutionen

    AI omvandlar ingenjörsrollen i snabb takt och öppnar upp nya möjligheter – men för att hänga med krävs spetskompetens och nyfikenhet. Frågan är: hur förbereder sig dagens ingenjörer för AI-revolutionen och framtidens arbetsuppgifter?
  • Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Så får du med NPF-diagnos stöd på jobbet

    Var öppen med din NPF-diagnos så att du kan få rätt stöd, men akta dig för att få anpassningar inskrivna i anställningsavtalet. Det är några av råden från Sveriges Ingenjörers chefsjurist Heléne Robson.
  • Vad vet du om den svenska modellen?

    Vad vet du om den svenska modellen?

    De flesta regler som i praktiken rör arbete, lön och villkor i Sverige är inte de som står i lagboken. Lagarna har ersatts med kollektivavtal och det här kallas för den svenska modellen.
  • What do you know about the Swedish labour market model?

    What do you know about the Swedish labour market model?

    Most regulations related to employment, salary and benefits in Sweden are not regulated in law. The laws have been replaced by collective agreements and this is called the Swedish labour market model.
  • Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Ingenjörer rapporterar inte all sin tid

    Övertid som göms undan i flextiden och övertidsavlösta som inte har koll på hur mycket de jobbar. Det blir många timmar som arbetsgivaren inte ser. ”Våra medlemmar är ibland för lojala” säger en förtroendevald som Ingenjören pratat med.