Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjörenSkellefteå kan bli testplats för flygande elbilar

Skellefteå kan bli testplats för flygande elbilar

Elflygplan och flygande elbilar ska inom några år testflygas i Skellefteå. Det är ELIS-programmets vision. Jonny Johansson, civilingenjör och professor i elektroniksystem, tycker att målet är högst rimligt.

Utvecklingsprogrammet ELIS – Elektrifierad Luftfart i Skellefteå siktar på att etablera Skellefteå flygplats som en test- och utvecklingsplats för elflyg och kringutrustning, inte bara i Sverige, utan även globalt.

Programmet har redan fått en del uppmärksamhet. Bland annat har företaget XPeng Motors – en kinesisk utvecklare av flygande elbilar – i ett pressmeddelande sagt att de ska ”utforska möjligheten” att testa sin senaste eVTOL-modell i Skellefteå. Förkortningen står för ”electrical vertical take-off and landing”. Det handlar alltså om luftburna elfarkoster, eller flygande elbilar, som inte behöver någon landningsbana. Det kinesiska företaget uppger att de siktar på massproduktion om några år.

Jonny Johansson

Ingenjören har träffat Jonny Johansson, professor i elektroniksystem vid Luleå tekniska universitet som är involverad i ELIS. Han är civilingenjör från Chalmers, har tidigare jobbat på ABB i Ludvika och är dessutom pilot och flyglärare i Luleå-Boden flygklubb.

 Vilken är din roll i ELIS-programmet?

– Den handlar om att undersöka hur elektriska flygplan och kringutrustning fungerar och interagerar med annan utrustning på flygplatsen, framför allt radioapparater och inflygningshjälpmedel. Vi försöker förstå om det kan finnas en påverkan från elflygplan och laddare, och i så fall hur den ser ut.

Det här är ELIS-programmet

Utvecklingsprogrammet ELIS, Elektrifierad Luftfart i Skellefteå, startade sommaren 2020.

I programmet, som leds av Henrik Littorin – konsult inom hållbart flyg, samarbetar bland andra Skellefteå Airport, Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft och Skellefteå Science City.

Programmets mål är att Skellefteå ska bli ett nav i kommersialiseringen av elflyg i Sverige och att flygplatsen etableras som ett testcenter för elektrifierad luftfart, bland annat med tester i tuffa väderförhållanden.

Ni har redan gjort mätningar på Skellefteå flygplats. Vad visade de?

– Att det finns ett behov att jobba vidare med de här frågorna. Och att få alla inblandade aktörer att kommunicera med varandra. Därför har vi nu startat ett Vinnova-projekt med Luftfartsverket, Swedavia, Skellefteå flygplats, Örnsköldsviks flygplats och några till.

Vad gör Skellefteå flygplats till en lämplig testplats?

– Regionen har en väldigt livskraftig industri för biltester, och även de vrider sig nu mot elbilar och elektrifiering. Jag ser ingenting som motsäger att vi skulle kunna etablera en arena för flygande farkoster också. Infrastrukturen finns, och det rätta klimatet. Vi har också en etablerad flygplats, med elförsörjning på 1 megawatt dedikerad för just elflyg och kringapparater. Och så hela den här expansionen som pågår i Skellefteå och norra Sverige. Allt känns väldigt rätt, tycker jag.

Kommer vi att se flygande elbilar i framtiden?

– Ja, det tror jag. På  global nivå kommer den här typen av maskiner att användas för persontransport inom ett antal år. Teknikutvecklingen har kommit väldigt långt. Men i vilken grad de blir ”var mans egendom”, på kortare sikt, beror på flera faktorer. Dels är det en kostnadsfråga. Vad kostar de att köpa och äga? Det är ganska oklart än. Dels beror det på vad det kommer att krävas för licenser och certifikat för att köra en eVTOL. Är det en flygmaskin eller en helikopter? De här frågorna är vad jag vet ohanterade.

– Själv är jag pilot och flyglärare och har även flugit elflygplan, men jag skulle inte anse mig behörig att framföra en eVTOL. Om det ska krävas pilotlicens blir det ganska få som kan köra dem. Om det inte ska krävas pilotlicens måste man hitta något sätt att interagera, kanske börja fundera över korridorer i luftrummet. Här ser jag att det finns en utmaning.

Kommer du någon gång att flyga en eVTOL?

– Ja, det tror jag. Om jag kommer att flyga själv är en öppen fråga, men om utvecklingen pågår och jag fortsätter jobba med de här frågorna ska väl chansen komma att få åka med i alla fall.

Bertil Janson

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Ny på jobbet på hybridkontor – 10 tips för att få det fungera

0
Att börja på ett nytt jobb kan bli en utmaning när de flesta jobbar mycket på distans. Sara Abrahamsson på konsultbolaget Hammer & Hanborg ger tips till både nyanställda och chefer.

Så undviker du fällorna efter utmattning

0
Ha tålamod och lägg in luft mellan möten och arbetsuppgifter. Det är några av experternas råd till dig som ska börja jobba igen efter en utmattning.
Samer Nameer

Startade batteriföretag för att förse marknaden med stationär energilagring

0
Ingenjören Samer Nameer startade batteriföretaget Enerpoly med sin vän Mylad Chamoun. Nu utvecklar och tillverkar de zinkbatterier på KTHs campus och företaget växer. Hur är det jobbet?

Skärp dig – 14 etikettråd för jobbet

2
Ett gott bemötande gentemot kunder är ofta en självklarhet, men hur beter ni er mot varandra på jobbet? Här är 14 steg till ett mer respektfullt bemötande i arbetsvardagen.

Våga en karriäravstickare – den kan ge dig en egen nisch

0
Funderar på ett göra något helt annat men är orolig för att hoppa av ingenjörsbanan? En avstickare i karriären kan ge dig en ny nisch och ett mer utvecklande jobb.
Randstad och Manpower

Ensamma i sin bransch om att ha lokalt akademikerfack

0
När det är gnissel på jobbet är det bra med ett lokalt fack. Det tycker både fack och arbetsgivare på Manpower Group och Randstad. Ändå är de de enda i bemanningsbranschen som har en Akademikerförening.

29 råd till ingenjörer från andra länder som är nya i Sverige

0
Ingenjören bad fyra utländska ingenjörer som kom till Sverige för flera år sedan om deras bästa tips till utländska ingenjörer som är nyanlända.

29 tips for engineers newly arrived in Sweden

0
Ingenjören asked four engineers from abroad for their best tips for foreign engineers who are newly arrived in Sweden.

Rehab med VR gör träningen effektivare

0
När patienter med smärta i nacke och axlar får träna med hjälp av VR blir träningen roligare. För fysioterapeuten innebär den digitala tekniken dessutom helt nya sätt att arbeta.
Sommarjobbare

Så här säger företagen om sommarjobb för ingenjörsstudenter

0
Hur tänker företag om sommarjobb för ingenjörsstudenter? Vad behöver de? Hur många tar de in? Och vad tycker de man ska tänka på? Här svarar fem tekniktunga företag.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Konsult funderar över pengapåsar

Sex råd – om du erbjuds rörlig lön som konsult

0
Som konsult finns det upplägg där man får en procentandel av det som faktureras kunden. Det kan ge hög lön, men innebär också risker. Vad ska man tänka på om man erbjuds den typen av lön? Här svarar två ombudsmän.