Stressad för en utmaning på jobbet? Experten ger råd

När tiden inför releasen börjar rinna ut, eller det avgörande mötet närmar sig, går stressystemen i gång. Men det finns saker du kan göra för att må bättre. Illustration: Getty Images.

Försök ta kontroll över det som oroar. Och acceptera att det finns saker du inte kan påverka. Det är två av stressexpertens råd när stora uppgifter i jobbet jagar upp blodtrycket.

Oro och nervositet kan drabba de flesta när nya och stora uppgifter i jobbet rycker närmare. Det kan vara releasen av mjukvaran som ”måste” vara klar ett visst datum, en ny position på företaget eller kanske ”bara” ett viktigt möte. Stressmomenten i ingenjörsjobbet är olika. Men effekten är alltid densamma.

Maria Nordin, Umeå universitet. Foto: Bertil Janson.

– Stress är en fysiologisk reaktion i kroppen. Den börjar i hjärnan när vi upplever att något hotar oss, att vi inte längre har kontroll, säger Maria Nordin, docent i psykologi vid Umeå universitet.

Hon forskar bland annat om sambanden mellan stress, sömnbesvär och psykisk ohälsa, och olika metoder att behandla problemen.

Återhämtning är nödvändigt

När tiden inför releasen börjar rinna ut, eller det avgörande mötet närmar sig, går stressystemen i gång. Från hjärnan skickas nervsignaler som gör att adrenalinnivån i blodet stiger. Blodtrycket ökar, musklerna får mer syre, pupillerna vidgas. Kroppen gör sig beredd på strid eller flykt.

I ett akut krisläge är det här livsavgörande, som när det börjar brinna, eller om ett vildsvin skulle attackera oss i skogen. Inför releasen och det viktiga mötet kan stresspåslaget också hjälpa. Åtminstone på kort sikt, eftersom det skärper sinnena.

Tre tips när stressen slår till

  1. Försök se det som oroar som en utmaning, inte som ett hot.
  2. Kontrollera det du kan kontrollera. Gör en kort prio-lista. Inse att det finns förutsättningar som du inte kan kontrollera.
  3. Låt inte jobbet äta upp dig. Se till att ha en rik fritid. Återhämtning behövs.

Mer problematiskt är det om de upplevda hoten och orosmolnen blir vardag. Då påverkas även vårt andra, lite långsammare stressystem, vilket gör att kortisolnivån i blodet ökar.

– Adrenalinet försvinner rätt snabbt. Det tar länge tid för kortisolet att gå ur kroppen. Det är därför det är så farlig att stressa i längden. Det sliter på kroppen. Att få återhämtning mellan stressperioderna är jätteviktigt, säger Maria Nordin.

Stresshantering, på kort och lång sikt, kan förebygga problem.

– Kontroll är ett nyckelord. Försök få kontroll över situationen. Det är det viktigaste i alla de här scenarierna med stora uppgifter i jobbet.

Gör en prioriteringslista

Om stressen orsakas av tidsbrist inför en release är första tipset enkelt: prioritera. Skriv ner de viktigaste sakerna att göra på en liten lista – men även vad som oroar.

– Det är fascinerande hur oron kan försvinna när hjärnan fått syn på de där enkla stolparna. Då brukar hjärnan kunna hantera situationen mycket bättre.

Man måste också inse att man arbetar under vissa förutsättningar, både tidsmässiga och praktiska, som inte alltid optimala.

– Så tänk att du gör ditt bästa, utifrån förutsättningarna. Då kan du stå med rent samvete när du efteråt förklarar vad du gjort och inte hann göra. Då kan ni tillsammans försöka se: varför gick det inte? Vad kan förändras till nästa gång?

De givna förutsättningarna måste också vägas in när man bedömer sin egen insats.

– Känn inte att allting är ditt eget fel, det blir otroligt stressande.

Vad är det värsta som kan hända?

Den mer diffusa oron inför det som väntar runt hörnet, kanske en ny position på företaget, eller ett avgörande möte, leder till samma gamla stressreaktion. Något okänt hotar, kontrollen saknas, och kroppen gör sig beredd på strid.

Här kan man fråga sig: Vad är det värsta som kan hända? Skriva gärna ner det som oroar så att hjärnan lättare kan hantera ”hotbilden”. Att prata och få andras syn på saken brukar också hjälpa.

– Det är en av de bästa stresslindrarna som finns. Men det är också viktigt att försöka skingra tankarna. Träna, gå ut i naturen, läs en bok eller umgås med andra. Se till att få den återhämtning du behöver.

Stress kan också ge energi

Maria Nordin påpekar också att stress är en energi, en kraft, som man kan använda till att förbereda sig inför det som känns hotfullt – och på så sätt få kontroll. Den talrädde kan öva på sin presentation inför mötet, gärna inför någon vän. Den som är nervös inför sitt nya jobb kan använda kraften till att läsa in sig på det nya området.

– Vi behöver faktiskt stressa ibland för att må bra. Det är ju både utmanande och roligt när man känner att man klarat releasen, föredraget eller det nya jobbet. Det ger en otrolig tillfredsställelse när man stressat lite och fått till någonting bra i slutändan.

Bertil Janson

Lämna en kommentar

Senaste nytt