Hon projektleder anskaffningen av nästa generations ubåt

Veronica Wåtz
Veronica Wåtz, FMV, projektledare för A26.

Projekt A26 ska utveckla och anskaffa två nya toppmoderna ubåtar till marinen. Projektledare är civilingenjören Veronica Wåtz på FMV. Här berättar hon om en vecka på jobbet.   

Söndag

Veronicas katt

Jag har sällskap av katten när jag planerar veckan.

Min arbetsvecka som projektledare för anskaffningen av nästa generations ubåt till Försvarsmakten börjar nästan alltid på söndagskvällen. Jag går igenom min att göra-lista och prioriterade områden för veckan, ser över planerade möten och förbereder underlag för veckomötet med mitt projektteam som genomförs direkt på måndag morgon.

Jag lägger även upp en plan för allt förberedande arbete den kommande veckan baserat på vilka möten som ska genomföras. Jag konstaterar att det är styrgrupp nästa vecka och ser till att dubbelkolla att detta är infört i familjekalendern, för vid tjänsteresor behöver min man både hämta och lämna barnen på skolan och en uppdaterad gemensam kalender är nyckeln till att säkerställa en god planering för oss båda.

Måndag

Veronica Wåtz

Bor i: Karlskrona
Utbildning: Civilingenjör i farkostteknik, KTH
Jobbar: Projektledare A26 på Försvarets materielverk, FMV. Har jobbat på FMV i drygt 11 år. Bland annat som projektledare, utvecklingsingenjör och teknisk systemledare. Har också varit forskningsingenjör vid Institutionen för hållfasthetslära på KTH.

Mötet med projektteamet tar hela förmiddagen. Vi går igenom status inom allas respektive områden. Detta är ett av veckans viktigaste möten för mig som projektledare, för det är en chans för alla i teamet att lyfta specifika problem de behöver avdömda eller få stöttning med, men det är också ett forum för att sprida information. Gruppen består av en kombination av användare, ofta med bakgrund i Försvarsmakten, ingenjörer, doktorer och specialister och i denna kombination ligger vår styrka. En kollega lyfter ett problem och en annan hakar direkt på med en föreslagen lösning han har god erfarenhet av. I mitt anteckningsblock skriver jag ner några punkter jag ska ta med till ett linjemöte efter lunch och noterar ett antal tekniska utmaningar som jag ska ta med till styrgruppen nästa vecka.

På eftermiddagen går jag bort till vår leverantör Saab Kockums för en genomgång inför de filmade intervjuerna som ska genomföras imorgon. Vi diskuterar vad som är ok att filma och inte, men som vanligt är det mycket lite vi kan visa upp för allmänheten.

Ubåten A26 står i fem delar inne i varvshallarna och vi kommer överens om en vinkel mot den aktersta sektionen som kan filmas utan att visa upp något hemligt.

Veronica Wåtz vid kontroll inför inspelning

Inför morgondagens filmade intervjuer diskuterar vi vad som är ok att filma och inte. Copyright Saab AB, fotograf Glenn Pettersson, Saab.

När arbetsdagen är slut hämtar jag barnen efter skolan. Senare, när de har lagt sig är det dags att fortsätta arbetsdagen. Mejlen som kommit in under dagen är många och det tar ett bra tag att ta sig igenom dem. Jag behöver dessutom påbörja flera underlag som ska vara klara denna och nästkommande vecka.

Att sätta ihop rapporter och presentationer för att redovisa projektets framsteg och resultat är en stor del av mitt jobb, men också svårt att hinna med på dagarna som ofta fylls med möten. För att ändå kunna hämta barnen i tid blir detta ofta något jag ägnar kvällarna åt, men jag trivs mycket bra med denna flexibilitet för att kunna kombinera arbete och familjepusslet.

Tisdag

Jag och mina kollegor som utgör projektets produktionsspecialister har veckomöte med Saab Kockums produktionspersonal. Här diskuterar vi hur vi ligger till mot mål och tidplan, men även frågor som rör produktionsprocesser och kvalitetskontroll.

Veronica Wåtz i varvshallen

Efter veckomötet med Saab Kockums brukar jag gå runt i varvshallarna. I dag fick jag sällskap av elektronikspecialisten Peter. Copyright Saab AB, fotograf Glenn Pettersson, Saab.

När mötet är slut brukar jag gå runt i varvshallarna med någon av specialisterna för att bilda mig en uppfattning av status och utmaningar inom den pågående produktionen, idag blev det elektronikspecialisten Peter som fick göra mig sällskap. Han visade mig några områden vi hade diskuterat på gårdagens projektmöte, vilket gav mig en ytterligare lite bättre bild av läget.

Som projektledare för ett sådant stort projekt som A26 är det en utmaning att skaffa sig en god blick över helheten tillsammans med en tillräckligt djup insyn i aktuella frågor och för mig har det varit viktigt att sitta nära verksamheten för att uppnå detta.

Veronica Wåtz vid inspelning

Jag kollar på när en av intervjuerna spelas in. Copyright Saab AB, fotograf Glenn Pettersson, Saab.

Efter lunch gick jag tillbaka till varvet för att, tillsammans med personal från Saab Kockums, kontrollera att dagens fotografering och filmning sker inom de ramar som sattes under gårdagen. Eftersom det är pågående produktion i alla verkstäder kan man inte vara säker på att objekt ser ut på samma sätt, eller står placerade på samma ställe, dagen efter en kontroll och därför granskar vi alltid allt material som släpps ut.

Onsdag

Idag genomfördes funktionsprov på en ny teknisk lösning inom vapenhantering som vi troligtvis ska införa på A26. För detta fick vi tillgång till en av Ubåtsflottiljens ubåtar och dess besättning. Tack vare den erfarna besättningen kunde vi dra viktiga slutsatser om den föreslagna lösningen som vi tar med oss i det fortsatta arbetet.

Torped lastas

Foto: FMV

På ubåt 768

Foto: FMV

För att kunna ta fram en så bra produkt som möjligt är det viktigt att ha ett bra och nära samarbete med dem som slutligen ska använda ubåten i sitt dagliga arbete. För mig är det stimulerande eftersom det är en konkret påminnelse om slutmålet för projektet.

Efter att barnen har lagt sig lägger jag sista handen vid presentationen som ska hållas i Stockholm imorgon. När jag är klar får jag ett samtal från chefen som behöver hjälp med att ta fram talepunkter för ett möte med industrin, så det blir inte en så tidig kväll i säng som jag hade önskat.

Torsdag

Veronica Wåtz presenterar2Tog morgonflyget till Stockholm för en informationsträff med hela projektet. Projektets medarbetare är utspridda på flera verksamhetsorter: Stockholm, Malmö och Karlskrona. En gång i kvartalet samlas vi för en stor informationsträff där vi diskuterar status i projektet, tidplan, risker och utmaningar, men det är också en möjlighet för oss att uppmärksamma alla de framsteg vi gjort under föregående period och tydliggöra målen för nästa.

Att bryta ner långa projekt i delmål och gemensamt fira när dessa uppnås är viktigt. Det hjälper till att öka motivationen och engagemanget, hålla fokus och skapar en överblick över långa projekt.

Fredag

Idag var det dags att komma ikapp med veckans fakturahantering och tillsammans med min controller stämma av budget och prognoser för kommande period.

Ingenjörsdagboken

I Ingenjörsdagboken skriver en ingenjör dagbok under en arbetsvecka. Vems dagbok vill du läsa? Tipsa oss om allt från teknikföretags-vd:n till din kollega. Skriv i kommentarsfältet eller kontakta oss här.

Efter det gick jag bort till Ubåtsflottiljen för en kopp kaffe innan en serie planeringsmöten med Försvarsmaktens ansvarige beställare för projektet A26. Just nu är det väldigt mycket fokus på provtursplanering, trots att A26 ännu inte är sjösatt. Detta då provperioden är en intensiv period där alla ubåtens över hundra olika system och delsystem ska testas fullt ut så att de uppfyller den tekniska specifikationen innan överlämning till Försvarsmakten. Det är mycket som ska göras på kort tid och det är flera inblandade aktörer, både leverantören Saab Kockums, FMV och Försvarsmakten. Detta kräver mycket planering och koordinering flera år innan verksamheten ska genomföras.

På fredagar avslutar jag veckan med simträning tillsammans med Försvarsmakten. FMV är en arbetsgivare som uppmuntrar till träning på arbetstid och att göra detta tillsammans med kollegor gör det också till ett utmärkt tillfälle att nätverka och umgås.

Veronica Wåtz

Vill du läsa fler ingenjörsdagböcker? Du hittar alla som publicerats här. 

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Frost

    Goda helger önskar Ingenjören! Vi är tillbaka 7 januari

    Vi på Ingenjören tar helgledigt. Vi är tillbaka den 7 januari. Följ oss gärna på Facebook och LinkedIn där vi lägger ut lästips. Goda helger önskar vi alla läsare! 
  • Så  här mycket kostar det att vara sjuk

    Så här mycket kostar det att vara sjuk

    Om du har en månadslön på 50 000 kronor kostar en sjukvecka drygt 5 000 kronor före skatt. Redan efter två sjukveckor blir lönen lägre om du inte har kollektivavtal. Här kan du se vad korta och längre sjukperioder kostar dig.
  • Ingenjör tar silver i minnes-VM

    Ingenjör tar silver i minnes-VM

    När Minnes-VM arrangerades tidigare i höstas fick en svensk ingenjör kliva upp på prispallen. ”Det är skönt att ha minnesteknik som ett verktyg även i vardagen. Det ger lite extra självförtroende” säger silvermedaljören Sylvain Arvidieu.
  • Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    Ingenjörsinriktningarna som ger högst lön

    11 300 respektive 6 900 kronor skiljer det i månaden mellan de som gått det civilingenjörs- eller högskoleingenjörsprogram som ger högst respektive lägst lön.
  • SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    SLU startar helt nytt civilingenjörsprogram  

    Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, kommer starta sitt första civilingenjörsprogram, troligen hösten 2026.  Programmet blir unikt i sitt slag och satsningen ska snabba på omställningen till ett mer hållbart och teknologiskt avancerat jord- och skogsbruk.