Alkohol på julfesten? Så hittar du balansen mellan fest och fylla

Se till att alla känner sig inkluderade på julfesten och utgå inte från att alla vill dricka alkohol. Foto: Getty Images

Att jobbet bjuder på alkohol i samband julfiranden är idag närmast självklart – och är oftast inget problem. Men det kan ändå vara bra att tänka till. Vilken roll har alkoholen på era jobbfester och hur tänker du själv när du går ut med jobbet? 

Julen närmar sig, och med den även glöggmingel och julbord med kunder och kollegor. Det är ofta bra tillfällen att bygga relationer när man träffas under mer avslappnade former. Men när det serveras alkohol kan det vara läge att tänka till.

– Oftast utgår man från sig själv när man pratar om alkohol, men man ser inte helheten. Arbetsgivare behöver bli bättre på att se bredden – bidrar alkohol till att det blir trevligare för alla? säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ-initiativet som är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.

Väljer bort julfesten

I en undersökning som IQ gjorde för fyra år sedan svarade hälften av intervjupersonerna att de har varit på julbord med jobbet där man tycker att det har druckits för mycket alkohol. Närmare var tionde medarbetare hade undvikit festligheter för att man tycker att kollegorna dricker för mycket alkohol.

– Många tycker inte heller att det är viktigt att det serveras alkohol på julbordet. Hela 41 procent svarade att det är helt oviktigt, berättar Mojtaba Ghodsi.

Julfester och alkohol

Tips till medarbetare:

  1. Prata om er alkoholkultur på jobbet. Prata med dina kollegor och chefer om hur du själv tänker kring alkohol i jobbsammanhang. Vilka förväntningar finns det? Hur ser ni till att alla känner sig inkluderade?
  2. Drick med måtta. Att bli för berusad i jobbsammanhang är aldrig bra. Sätt upp regler för dig själv hur mycket alkohol du tänker dricka och varva med alkoholfria drycker.
  3. Alkoholtjata inte. Respektera om någon kollega inte vill dricka alkohol eller inte dricka så mycket.

Tips till arbetsgivare:

  1. Var restriktiv. Om det ska bjudas på alkohol, sätt en maxgräns och låt de som vill dricka mer alkohol betala själva. Ta gärna fram en alkoholpolicy.
  2. Inkludera alla. Arrangera fester som är attraktiva även för de som valt att inte dricka alkohol eller inte vill dricka så mycket. Säkerställ att det finns många bra alkoholfria drycker och att de presenteras och är tillgängliga på samma sätt som alkoholen.
  3. Tänk på att du som chef är en förebild. Fundera över vilka signaler du själv sänder när det gäller alkohol. Det du gör och säger påverkar dina medarbetare.

När man väljer att servera alkohol i jobbsammanhang bör man därför ha med sig ett mångfaldsperspektiv. Se till att alla känner sig inkluderade, att det finns alkoholfria drycker som är synligt presenterade på samma sätt som alkoholen.

Och väljer man som arbetsgivare att bjuda på alkohol, se då till att vara restriktiv – sätt en maxgräns för vad jobbet bjuder på.

– Tänk också på att du som chef är en förebild. Ditt beteende påverkar och sätter förväntningarna på dina medarbetare, påminner Mojtaba Ghodsi.

Alkoholfritt är mer accepterat

Nu är undersökningen fyra år gammal och Mojtaba Ghodsi upplever att synen på alkohol har förändrats till det bättre de senaste åren. Många arbetsgivare har en tydligt uttalad alkoholpolicy och det finns många fler alkoholfria drycker idag.

– Min egen upplevelse är att det är stor skillnad. Men jag tror att det är bra att lyfta ämnet. Prata om hur ni dricker, ifrågasätt alkoholkulturen och fundera över alkoholens roll i era jobbsammanhang.

Annmarie Palm, expert på vett och etikett i arbetslivet och numera även kundbemötandechef i Nacka kommun, har noterat en liknande trend – att alkoholfritt har blivit mer socialt accepterat.

– Jag upplever att det skett en stor förändring, det är mer socialt okej att inte dricka. Man blir inte ifrågasatt och behöver inte heller ursäkta varför man inte dricker.

Utgå inte från att alla dricker

Samtidigt konstaterar hon att alkoholvanorna förändrats och att det blivit mer vanligt med alkohol även i jobbsammanhang. Det finns en förväntan på att få ett glas vin till maten eller bubbel på minglet.

Därför är det viktigt att förhålla sig till alkohol – att tänka och ha en tydlighet kring hur alkohol serveras. Utgå inte heller från att alla dricker. Man ska inte känna sig besvärlig eller behandlas annorlunda för att man väljer alkoholfritt.

Personligen väljer Annmarie Palm ofta bort alkohol i jobbsammanhang. För henne handlar det om att kunna vara skärpt i mötet med kollegor och kunder, men även om att må bra dagen efter.

– Dessutom finns det ju många bra alkoholfria drycker idag, poängterar hon.

Prata med dina kollegor

Att fundera över sitt eget förhållande till alkohol, sätta upp regler för sig själv och ta kontroll över sitt beteende handlar i grund och botten om självledarskap, förklarar Annmarie Palm.

Dessutom tror hon att det kan vara bra att vara öppen med hur man tänker och prata med sina kollegor om alkohol – hur förhåller vi oss till alkohol i jobbet, vad är viktigt att tänka på när vi samlas för en julmiddag?

– Berätta hur du själv tänker. Kanske kan du inspirera och sporra andra att tänka till genom att synliggöra frågan, förklarar hon.

Om man är oroad för en kollega som ofta dricker för mycket eller verkar ha svårt att hantera alkohol, hur gör man då?

– Våga lyfta frågan, men gör det på ett vänligt och ödmjukt sätt, när ni båda är nyktra och på en lugn och trygg plats. Visa att det handlar om omtänksamhet och att du gör det för att du bryr dig, säger Annmarie Palm.

Mojtaba Ghodsi håller med.

– Se det som en kärlekshandling. Låt personen veta hur du känner och upplever situationen, var konkret och specifik, men undvik att anklaga. Och pausa om du märker att personen går i försvar eller blir arg. Att du lyft frågan kan många gånger vara tillräckligt för att personen själv ska börja fundera över sitt drickande, säger Mojtaba Ghodsi och tipsar om alkoholsnacket.se där det finns fler konkreta tips på hur du tar samtalet med någon vars vanor du är orolig över.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Strikta regler – då kommer färre till kontoret

Strikta regler – då kommer färre till kontoret

Efter pandemin har många teknikföretag fått ompröva sin inställning till hur distansarbete och närvaro på kontoret ska kombineras. Nu visar en studie vad som krävs av företagen för att kontoren ska bli en plats där medarbetarna vill vara.
Fler artiklar