Vidareutbildning som du klarar på en halvdag i veckan
Att läsa kurser vid sidan av jobbet är ofta tufft. Sedan några år finns satsningen Ingenjör4.0 som är utformad för att ingenjörer ska kunna studera parallellt med jobbet. Det är 39 korta webbaserade kurser inom industrins framtidsområden.
De flesta tekniska högskolor erbjuder i dag kurser för yrkesverksamma ingenjörer men upplägget passar inte alla. Ibland krävs viss fysisk närvaro på seminarier och tentamen. Ibland är studietakten så hög att det är svårt att klara studier av sidan av jobbet.
För att göra fortbildning tillgänglig för fler ingenjörer startade för fem år sedan utbildningssatsningen Ingenjör4.0. Den har utvecklats av 13 svenska universitet och högskolor tillsammans med flera stora industriföretag.
I dag finns det 39 korta webbaserade kurser inom 15 olika teknikområden som industrin har pekat ut som särskilt viktiga. Digitalisering, automation, smart underhåll och hållbarhet är några exempel.
– Man ska inte behöva gå ut och leta efter kurser. Vi har samlat det bästa av det bästa och det nära samarbetet med industrin gör att utbildningarna matchar deras behov av ny kunskap. Det är företagens stora forskningsutmaningar som har omsatts till utbildningar, säger Bengt-Göran Rosén, professor i maskinteknik vid Högskolan i Halmstad som leder arbetet med Ingenjör4.0.
”Stöttande kultur i utbildningsgrupperna”
Kurserna ges på engelska och den vanligaste frågan innan deltagarna anmäler sig handlar just om språket.
– En del är oroliga för att det ska vara svårt att hänga med men i kursutvärderingarna har det aldrig tagits upp som ett problem. Man ska också vara medveten om att få av lärarna har engelska som modersmål. Det är också en stöttande kultur i utbildningsgrupperna.
Varje kurs, eller modul som de kallas, erbjuder ungefär 20 timmars studier (de flesta sträcker sig över fem veckor) och består av flera olika delar: inspelade föreläsningar, självstudier och 2-5 obligatoriska webbinarier.
– Kan du avsätta en halvdag i veckan så klarar du av det, säger Bengt-Göran Rosén. Han är medveten om att alla som går utbildningarna har olika förutsättningar. Vissa kan inte använda sin arbetstid medan andra har den möjligheten, och till och med uppmuntras av sin arbetsgivare.
”Efter kurserna kan jag ställa rätt frågor”
En sådan guldsits har civilingenjören Daniel Kalfholm på Volvo Construction Eqipment i Eskilstuna. Han har en roll som Project Manager Parts med ansvar för att hitta lämpliga användningsområden och skapa förutsättningar för additiv tillverkning, alltså 3D-printning.
Just nu läser han den tredje och sista modulen inom additiv tillverkning. Den första modulen var en introduktion och den andra var inriktad på design i 3D-printing. Den tredje som han går nu handlar om kvalitetssäkring.
– Jag har jobbat med additiv tillverkning under flera år, som beställare. En del av våra reservdelar tillverkas med den här metoden så jag får affärsmässiga fördelar av att ha djupare kunskaper. När jag nu förstår processen bättre och vet vilka utmaningar som finns, kan jag ställa rätt frågor.
Han säger att kurserna har varit bra, trots att de två första fokuserade på områden där han redan kunde mycket.
– Ändå snappade jag upp en del nya saker och i den kurs jag går nu har jag lärt mig en hel del nytt.
Volvo är ett av de industriföretag som har samverkat med de 13 universiteten för att ringa in framtidens knäckfrågor för industrin och varit med och utvecklat kurserna.
– Jag har alltid uppmuntrats av min chef att kompetensutveckla mig och det finns ett stort utbud på vår interna utbildningsplattform, bland annat kurserna inom Ingenjör4.0. Fördelen är att de till stor del är upplagda som självstudier.
Varje kurs har haft två obligatoriska webbinarier men det har inte varit något problem för Daniel Kalfholm som har studera på arbetstid.
– En halvdag i veckan som rekommenderas för att klara kurserna har räckt för mig.
Att nyttja möjligheten till kompetensutveckling är något som han verkligen rekommenderar alla ingenjörer.
– I projekt där många är inblandade är det viktigt att hänga med och vara nyfiken på andra områden än dem man själv jobbar med. Om man inte har kompetensutvecklat sig sedan man tog examen för 20-30 år sedan riskerar man att bli en bromskloss.
”Ryck tag i en kollega”
På Ingenjör4.0 presenteras hela utbudet av kurser. Det går också att söka på olika ämnen för att få förslag på kurser. Tidigare startade utbildningar två gånger om året men nu öppnar man upp för en större flexibilitet.
– Vi testar ett nytt upplägg i några moduler med kontinuerligt intag och återkommande webbinarier under hela terminen, vilket ger ännu större frihet att planera studierna efter sina egna förutsättningar, säger Mattias Bokinge, studierektor för Ingenjör4.0.
Mattias har också ett studietips som kan göra utbildningen mer givande och dessutom öka chansen till förbättringar och utveckling på arbetsplatsen.
– Ryck tag i en kollega. Om man läser med en kollega kan man resonera om det man har lärt sig och vilka konkreta förändringar man tillsammans kan driva på arbetsplatsen. Är man två eller fler som läser en kurs är chansen större att det blir verkstad.
Förmån för medlemmar i Sveriges Ingenjörer
Nu erbjuder Ingenjör4.0 kostnadsfria kursplatser till Sveriges Ingenjörers medlemmar. Erbjudandet gäller till 30 juni 2025 och för samtliga utbildningsmoduler som erbjuds där studierna påbörjas under perioden. Läs mer och ta del av medlemserbjudandet här.