Här är företagen som registrerat flest Teslor

Strejk på Tesla i Segeltorp. Foto: Gamma-man/ Mostphotos
Trots att konflikten mellan Tesla och IF Metall har pågått i över ett år så ökar antalet levererade bilar. Och en majoritet är någon form av tjänste- eller förmånsbil, visar en sammanställning av Dagens Arbete.
Sedan 27 oktober 2023 pågår en konflikt om kollektivavtal på Teslas svenska verkstäder. Men under 2024 levererades nästan 22 000 Teslor i Sverige, och företag står för 57,5 procent av nyregistreringarna, skriver tidningen Dagens Arbete.
De har kartlagt vilka företag som registrerat tio eller fler nya Teslor sedan strejkens första dag. Leasingföretag är inte med, eftersom de saknar offentliga uppgifter om vem som använder bilen.
I topp på listan kommer installationföretaget Bravida med 136 stycken registrerade Teslabilar.
Tvåa kommer Saab, med 96. Mattias Rådström, presschef på Saab, kommenterar till Dagens Arbete:
”Schysta arbetsvillkor är viktiga för Saab och en självklar del av de principer och riktlinjer som reglerar alla delar av vår verksamhet.” ”Saab förväntar sig att våra leverantörer över tid lever upp till de regelverk vi själva har att följa.”
Hissföretaget Kone pausade inköpen när konflikten började och uppger att de 17 bilar som levererats var beställda före det.
Detsamma gäller för Ericsson som registrerat 15 Teslor. I ett mejl till Dagens Arbete kommenterar de så här:
”Ericsson tar inte ställning i konflikten. Däremot har det varit komplicerat att reparera en Tesla på grund av konflikten, därav beslutet att tillfälligt pausa möjligheten att välja Tesla som förmånsbil.”
Postnord har registrerat 16 nya Teslabilar. Företaget lägger sig inte i vilka bilar deras anställda väljer som förmånsbil, så länge bilen lever upp till Postnords säkerhets- och miljökrav, kommenterar de.
Några andra på listan är: Orange Cyberdefense, som nu gör en översyn av sin bilpolicy och har pausat valet av Tesla; Assemblin, som kommenterar att de följer utvecklingen; och Afry (som står som ÅF i listan) som inte vill kommentera inköpen.
På sista plats finns Grufman Bil, som kommenterar att Tesla-konflikten gjort att de ”fått otroligt mycket mer att göra i verkstan, vilket vi är tacksamma för”.
Dagens Arbete redovisar också (i en annan artikel) några storföretag som har pausat inköpen och inte finns på listan. Där nämns Alfa Laval, som pausat inköp av Tesla på grund av strejken, och Telia och Skanska som bland annat lyfter fram osäkerheter på grund av strejken som orsak till att de pausat inköpen.
Dessutom nämns ABB som gjort lite tvärt om. De pausade inköpen när konflikten inleddes, men återupptog dem efter att ha gjort en undersökning av arbetsvillkoren på Tesla och kommit fram till att de tycker att de är i nivå med kollektivavtalens.
Här hittar du listan med företagens kommentarer och här finns Dagens Arbetes artikel.