Spelbolag vill få fram kollektivavtal anpassade för branschen

Massive Entertainment utforskar tillsammans med några andra datorspelbolag möjligheten att utforma ett helt nytt kollektivavtal för branschen. Foto: Massive Entertainment.

Två stora spelbolag har tecknat kollektivavtal medan andra speljättar fortfarande tvekar. I Malmö har Massive Entertainment och Sharkmob format en arbetsgrupp för att försöka utforma ett avtal som ska passa hela branschen. 

I början av juni tecknade Avalanche Studios, som det andra stora dataspelsföretaget efter Paradox, kollektivavtal med Sveriges Ingenjörer och Unionen. I en bransch med drygt 30 år på nacken var det efterlängtat för både arbetsgivare och arbetstagare, men det tog lite tid.

– Generellt sett har dataspelsbranschen inte riktigt hittat vilket avtal de vill tillhöra eftersom det inte finns något som är anpassat efter den branschen, säger Ola Sundström, chef för tjänstesektorn på Sveriges Ingenjörer.

Ola Sundström, Sveriges Ingenjörer.

– Något bolag har tecknat tekniktjänstavtalet Tech Alliance, andra ligger på TechSverige IT och så har vi Medieföretagen som bland annat Paradox, och nu Avalanche, tillhör.  

Förra året startade Malmös två största dataspelsbolag, Massive Entertainment och Sharkmob, en arbetsgrupp tillsammans med andra Malmöbaserade spelstudior. Avsikten är att ta fram ett kollektivavtal särskilt anpassat efter hela branschen.

– Vi såg ett gemensamt behov av att diskutera dessa frågor eftersom många utmaningar och behov är desamma oavsett studio, säger Thomas Andrén, vd på Massive Entertainment.

Thomas Andrén, vd på Massive Entertainment.

Enligt honom är det inte ovanligt att företag samverkar i sådana här frågor, men däremot att en hel bransch utforskar möjligheten till ett helt nytt kollektivavtal från grunden.

Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer håller med.

– Det är ovanligt att man går ut med det så här tydligt, säger hon. Och de har en viktig poäng i att det bör finnas någorlunda likartade och konkurrensneutrala regler som de kan samlas kring.

 ”Dags att vi styr upp det här frågorna ”

Några av frågorna som diskuteras är övertidsersättning och flexibel arbetstid.  

– Eftersom många kollegor jobbar i andra tidszoner lyfts ofta nattarbete fram, säger Ola Sundström. Man vill också kunna ha längre arbetsdagar kring ett släpp för att sedan jobba lite mer lågintensivt.

Ett annat exempel är credit vid spelutgivning.

– Vad händer om man slutar mitt i en produktion, byter titel eller blir uppsagd, säger Sharkmobs vd, Fredrik Rundqvist. Det finns massor med saker som sköts från företag till företag idag, men det här är en riktig bransch nu, med väldigt många anställda. Det är dags att vi styr upp de här frågorna.

Fredrik Rundqvist, vd på Sharkmob.

Dessa detaljer har bidragit till att Massive och Sharkmob väljer en annan väg än Avalanche.  

– Vi granskade Medieföretagens avtal noggrant och identifierade ett flertal delar som vi ändå skulle behöva förhandla om lokalt, säger Thomas Andrén, vd på Massive Entertainment

Eftersom de var gemensamma för de flesta spelstudior kände de två bolagen att det värt att undersöka om de kunde skapa något nytt där de regleras redan från början. Det skulle dessutom bidra till större samordning inom branschen.

– Men det är inte så att vi börjar med ett blankt papper, tillägger Fredrik Rundqvist, på Sharkmob. Det finns mycket formalia, som uträkningar kring ersättningar och pension, som man kan ta med sig från andra kollektivavtal. Men vi behöver fokusera på de områden där vår bransch har behov av specialsydda lösningar istället för det man har gemensamt.

Just pensioner var dock en av de frågor som krävde specialanpassning i Avalanches avtal eftersom de har anställda utomlands.

– De flesta företag inom gaming är medlemmar hos oss idag, och vid inträdet i kollektivavtal har det funnits utmaningar kopplade till pensioner och försäkringar, säger Maria Möller på Medieföretagen.

 ”Samma premisser som mediaföretag men produktion som en industri ”

Vilken arbetsgivarorganisation Massive och Sharkmob till slut väljer återstår att se. Enligt Erik Rundqvist på Sharkmob finns utformningen troligtvis att hitta någonstans mellan industri och media.

– Vi lever ofta med samma premisser som medieföretagen, som absoluta deadlines, förklarar han. Samtidigt påminner vår produktion mer om traditionell industri, där man ibland måste sätta om en hel linje för att möta en deadline. Vi har också en bolagsstruktur och volym av anställda som påminner mer om industrin, med längre projekt och fler fast anställda.

Och då tror Maria Möller på Medieföretagen trots allt att något av deras avtal ligger närmast.

– De är mer anpassade till dataspelsbranschens omständigheter eftersom de bottnar i den kreativa branschen och creative media tech. Där är man till exempel van vid flexiblare anställningsformer och förläggning av arbetstid.

Marina Möller, Medieföretagen.

Sveriges Ingenjörer är nöjda över att ha tecknat ett kollektivavtal med Paradox och Avalanche.

– Man kanske inte tänker på det här när man är ett gäng kompisar som drar igång något utan det är en mognadsprocess, säger Ola Sundström. Det kommer när man får fler anställda och vill få lite ordning och reda, och ta del av godbitarna i den svenska modellen. Det var samma sak när IT-branschen växte fram i början av 2000-talet. Så vi tror att det kommer att växa.

Lämna en kommentar

Senaste nytt