Ett dåligt ledarskap kan vara förödande för verksamheten, slå sönder arbetsgrupper och skapa stress och osäkerhet i organisationen. Så här får du upp ögonen för ett destruktivt ledarskap.
I en pressad arbetsvardag finns det sällan tid för återhämtning. "Vi behöver jobba med attityderna på arbetsplatsen", konstaterar återhämtningsexperten Niclas Almén.
Är du ambitiös, tar ansvar och har svårt att säga nej? Och driver cheferna på för att du ska springa fortare på jobbet? Då kan du behöva ta tag i stressen och hålla koll på varningssignalerna för att bli utbränd.
Återhämtning handlar inte bara om sömn. Minst lika viktigt för vårt välmående är att ge utrymme för pauser och vila under själva arbetsdagen. Det visar en studie från Lunds universitet.
Med livet på högvarv och ett jobb han drömt om sa plötsligt kroppen stopp. "Jag hade glömt bort att ta hand om mig själv" berättar Johan Hansson som nu vill varna andra för att göra samma misstag.
Sätt gränser, reflektera och hitta tid för återhämtning. Det är tre bra råd för att hantera stressen i arbetslivet – inte minst när du arbetar hemifrån.
I en medlemsundersökning av Sveriges Ingenjörer svarar hälften av kvinnorna som arbetar hemifrån under krisen att de upplever en bättre balans mellan arbetsliv och privatliv.