De flesta svenskar har någon gång haft idéer som de inte vågat berätta om på jobbet. En undersökning av Manpower visar att trots att de själva bedömde idéerna som bra, håller många tyst för att de inte tror att någon kommer att lyssna.
De flesta svenskar har någon gång haft idéer som de inte vågat berätta om på jobbet. En undersökning av Manpower visar att trots att de själva bedömde idéerna som bra, håller många tyst för att de inte tror att någon kommer att lyssna.
Enligt en undersökning från Manpower går svenska företag miste om en hel del idéer. Orsaken är enligt de som svarat att idéklimatet inte är det bästa. Många tror att idéerna ignoreras, andra att idéerna stjäls av andra.
Att goda idéer går förlorade är allvarligt både för företagen och för Sverige, enligt Manpowergroups vd Lars Forseth.
De som tillfrågas i undersökningen är enligt Manpower representativa för den svenska arbetsföra befolkningen vad gäller kön, ålder och bostadsort.
Av de 5 098 personer som svarade uppgav 67 procent att de någon gång hållit inne med sina idéer trots att de själva bedömt dem som bra. Många trodde inte att någon skulle lyssna, andra sade sig vara osäkra på hur bra deras idé egentligen var. En grupp har också svarat att de inte tycker att det är deras uppdrag att hjälpa företaget eller organisationen med idéer.
Men en del var inte rädda för att få idén sänkt, utan för att någon annan skulle ta äran för idén. Över hälften av de svarande hade någon gång varit med om att någon annan hade tagit äran av deras idéer. Särskilt illa var det inom management. Där uppgav tre av fyra att de någon gång fått idéer stulna.
Sture Henckel
Comments are closed.