Insändare:
I tidningen Ingenjören nummer 7, 2009 finns en skrämmande framtidsartikel ”Utan olja stannar världen”. Då ställer jag följdfrågorna: När inträffar detta? Vilken beredskap har vi?
Beträffande tidspunkten har jag läst i den engelskspråkiga versionen av den originella ryska webbtidningen Pravda www.pravda.ru , (ordet ”pravda” betyder sanning på ryska) en tidtabell över en del mer eller mindre sannolika framtida händelser. Beträffande oljan stod någon gång i våras att 2016 börjar världens oljeproduktion att minska, senare har Putte (Vladimir Putin) sagt att Rysslands olja kommer att räcka för Europas behov 100 år framåt, vilket kanske är en skönmålning i politiskt syfte. Det kanske är sannolikt att vi klarar oss hela 2010-talet.
I nämnda artikel står att världens transportarbete drivs i dag till 95 procent av olja. 2020-talet kräver däremot ett helt annat samhälle för vilken vi i dag har en svag beredskap.
När jag för 10 år sedan träffade ungdomar hyste de inte någon oro över sin framtid, de sa att alla problem skulle lösas på något hittills obekant sätt I dag får vi som är i mogen ålder höra begynnande kritik från en del extremt pigga och kritiska ungdomar över att den äldre generationen festar och har party på världens ändliga resurser så att barn och barnbarn i framtiden får leva i fattigdom!
Vad gör politikerna? I dagens finanskris orkar man inte ta itu med ytterligare ett stort problem, man saknar liksom simultankapacitet. Detta gör att man i Sverige ser att varken Monas eller Fredriks gäng uppfattar oljebristen som en prioriterad fråga inför valet 2010. Däremot kan det mycket väl bli viktigt inför 2014 års val, där kanske det gäng vinner som har den bästa lösningen om transportarbetets framtid.
Internationellt: Det borde vara en högst prioriterad fråga för FN, men där finns så många stora stater med starka nationella egenintressen att det blir svårt att uppnå enighet och det finns tyvärr risk för att frågan rinner ut i sanden. Vidare är det inte omöjligt att grupper av människor tillgriper kvalificerat våld för att komma åt oljan – vilket naturligtvis ytterligare försämrar vår framtid.
Teknikerna: Det finns historier om andra världskriget där motorer fungerade dåligt på grund av dåtidens bristfälliga syntetoljor. Det borde vara hög tid att kemister och tekniker med dagens modernare förutsättningar utveckla nya syntetoljor och syntetbränslen. Dessa syntetprodukter ger sannolikt en automatisk förbättring av diverse miljöproblem.
Några sannolika praktiska konsekvenser vid förhöjda priser och brist på olja:
Metoderna för odling av växter ur vilka man kan utvinna olja kommer att utvecklas.
Långväga flygresor kommer att begränsas.
Det blir dyrare att importera till exempel bilar, frukt och viner till Europa.
Att fånga fisk i Norge, skicka till Kina för bearbetning och sedan tillbaka till Norge för konsumtion blir olönsamt.
Straffbeskattning av bensintörstiga bilar.
Privatbilar, bensindrivna: Först bränsleransonering, sedan körförbud.
Kungahus, polisen och diplomatiska kåren får dispens.
Ökad avfolkning av glesbygden.
Yves Kapper, Stockholm
1 kommentar
Vi ställer några frågor med anledning av detta till Valkorporationer och kandidater för Sveriges Ingenjörer inför fullmäktigevalet. Det går att läsa på vår hemsida.
Bengt