Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjörenNär tar oljan slut?

När tar oljan slut?

Insändare:

I tidningen Ingenjören nummer 7, 2009 finns en skrämmande framtidsartikel ”Utan olja stannar världen”. Då ställer jag följdfrågorna:  När inträffar detta? Vilken beredskap har vi?

Beträffande tidspunkten har jag läst i den engelskspråkiga versionen av den originella ryska webbtidningen Pravda www.pravda.ru , (ordet ”pravda” betyder sanning på ryska) en tidtabell över en del mer eller mindre sannolika framtida händelser. Beträffande oljan stod någon gång  i våras att 2016 börjar världens oljeproduktion att minska, senare har Putte (Vladimir Putin) sagt att Rysslands olja kommer att räcka för Europas behov 100 år framåt, vilket kanske är en skönmålning i politiskt syfte. Det kanske är sannolikt att vi klarar oss hela 2010-talet.

I nämnda artikel står att världens transportarbete drivs i dag till 95 procent av olja. 2020-talet kräver däremot ett helt annat samhälle för vilken vi i dag har en svag beredskap.

När jag för 10 år sedan träffade ungdomar hyste de inte någon oro över sin framtid, de sa att alla problem skulle lösas på något hittills obekant sätt I dag får vi som är i mogen ålder höra begynnande kritik från en del extremt pigga och kritiska ungdomar över att den äldre generationen festar och har party på världens ändliga resurser så att barn och barnbarn i framtiden får leva i fattigdom!

Vad gör politikerna? I dagens finanskris orkar man inte ta itu med ytterligare ett stort problem, man saknar liksom simultankapacitet. Detta gör att man i Sverige ser att varken Monas eller Fredriks gäng uppfattar oljebristen som en prioriterad fråga inför valet 2010. Däremot kan det mycket väl bli viktigt inför 2014 års val, där kanske det gäng vinner som har den bästa lösningen om transportarbetets framtid.

Internationellt: Det borde vara en högst prioriterad fråga för FN, men där finns så många stora stater med starka nationella egenintressen att det blir svårt att uppnå enighet och det finns tyvärr risk för att frågan rinner ut i sanden. Vidare är det inte omöjligt att grupper av människor tillgriper kvalificerat våld för att komma åt oljan – vilket naturligtvis ytterligare försämrar vår framtid.

Teknikerna: Det finns historier om andra världskriget där motorer fungerade dåligt på grund av dåtidens bristfälliga syntetoljor. Det borde vara hög tid att kemister och tekniker med dagens modernare förutsättningar utveckla nya syntetoljor och syntetbränslen. Dessa syntetprodukter ger sannolikt en automatisk förbättring av diverse miljöproblem.

Några sannolika praktiska konsekvenser vid förhöjda priser och brist på olja:
Metoderna för odling av växter ur vilka man kan utvinna olja kommer att utvecklas.
Långväga flygresor kommer att begränsas.
Det blir dyrare att importera till exempel bilar, frukt och viner till Europa.
Att fånga fisk i Norge, skicka till Kina för bearbetning och sedan tillbaka till Norge för konsumtion blir olönsamt.
Straffbeskattning av bensintörstiga bilar.
Privatbilar, bensindrivna: Först bränsleransonering, sedan körförbud.
Kungahus, polisen och diplomatiska kåren får dispens.
Ökad avfolkning av glesbygden.

Yves Kapper, Stockholm

1 KOMMENTAR

  1. Vi ställer några frågor med anledning av detta till Valkorporationer och kandidater för Sveriges Ingenjörer inför fullmäktigevalet. Det går att läsa på vår hemsida.

    Bengt

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Smit inte ut bakvägen – fast du helst inte vill bli avtackad

0
Vad gör du om du inte har trivts och en avtackningsfika med kollegor och chefen mest känns som ett plågsamt skådespel? Kan man man tacka nej till att bli avtackad?

Social kompetens – ett ”luddigt” uttryck och maktmedel

0
Arbetsgivare ställer ofta krav på social kompetens. Men var menas med det? Uttrycket är otydligt och det tycker Ann J Sandén, som nyligen doktorerat i ämnet, är problematiskt.

Ny chans till omställningsstudiestöd – men väntetiden hos CSN är lång

0
Den 1 oktober öppnar CSN möjligheten att ansöka om omställningsstudiestöd för vårterminen 2024 Men var beredd på att beskedet från CSN kan dröja.
Chalmers kårhus

Sämre resultat och fler avhopp när undervisningen är på engelska

0
En ny studie från KTH och Chalmers visar att undervisning på engelska gör att studenterna lär sig klart mindre.

Dina dokument är inte dina dokument

3
Att radera dokument från din arbetsdator eller mobil kan vara riskabelt, även om du gör det i all välmening. Och det du uppfattar som privat kan i själva verket vara din arbetsgivares egendom.
designingenjör

Så här tycker doktorander om stress, handledare och att fortsätta forska

0
Att vara doktorand kan vara stressigt, krävande – och alldeles, alldeles underbart. Eller?

Så mycket tjänar myndighetscheferna

0
Vet du vilken myndighetschef som tjänar mest? Ingenjören har sammanställt löner och löneökningar för 40 myndighetschefer och 17 rektorer vid lärosäten som utbildar ingenjörer.

Ingenjörers löner i kommuner: Påverka redan i budgeten

0
Om ingenjörers löner ska höjas i kommunerna behöver facket ta mer plats när budgeten sätts. Detta är något som många föreningar nu börjat jobba med.

Så äter du rätt för att orka studierna och vara skärpt på tentorna

0
Studietiden innebär för många sämre matvanor. Slarv och snabba lösningar kan sumpa chansen att nå bra studieresultat. Kostforskaren ger dig smarta tips.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Vad är min övertid värd?

0
Vad bör jag ha koll på när jag avtalar bort bort min övertid? Och hur mycket är den övertiden värd? Christoffer Sörman, ombudsman på Sveriges Ingenjörer delar med sig av sina bästa råd.