Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjörenNär tar oljan slut?

När tar oljan slut?

Insändare:

I tidningen Ingenjören nummer 7, 2009 finns en skrämmande framtidsartikel ”Utan olja stannar världen”. Då ställer jag följdfrågorna:  När inträffar detta? Vilken beredskap har vi?

Beträffande tidspunkten har jag läst i den engelskspråkiga versionen av den originella ryska webbtidningen Pravda www.pravda.ru , (ordet ”pravda” betyder sanning på ryska) en tidtabell över en del mer eller mindre sannolika framtida händelser. Beträffande oljan stod någon gång  i våras att 2016 börjar världens oljeproduktion att minska, senare har Putte (Vladimir Putin) sagt att Rysslands olja kommer att räcka för Europas behov 100 år framåt, vilket kanske är en skönmålning i politiskt syfte. Det kanske är sannolikt att vi klarar oss hela 2010-talet.

I nämnda artikel står att världens transportarbete drivs i dag till 95 procent av olja. 2020-talet kräver däremot ett helt annat samhälle för vilken vi i dag har en svag beredskap.

När jag för 10 år sedan träffade ungdomar hyste de inte någon oro över sin framtid, de sa att alla problem skulle lösas på något hittills obekant sätt I dag får vi som är i mogen ålder höra begynnande kritik från en del extremt pigga och kritiska ungdomar över att den äldre generationen festar och har party på världens ändliga resurser så att barn och barnbarn i framtiden får leva i fattigdom!

Vad gör politikerna? I dagens finanskris orkar man inte ta itu med ytterligare ett stort problem, man saknar liksom simultankapacitet. Detta gör att man i Sverige ser att varken Monas eller Fredriks gäng uppfattar oljebristen som en prioriterad fråga inför valet 2010. Däremot kan det mycket väl bli viktigt inför 2014 års val, där kanske det gäng vinner som har den bästa lösningen om transportarbetets framtid.

Internationellt: Det borde vara en högst prioriterad fråga för FN, men där finns så många stora stater med starka nationella egenintressen att det blir svårt att uppnå enighet och det finns tyvärr risk för att frågan rinner ut i sanden. Vidare är det inte omöjligt att grupper av människor tillgriper kvalificerat våld för att komma åt oljan – vilket naturligtvis ytterligare försämrar vår framtid.

Teknikerna: Det finns historier om andra världskriget där motorer fungerade dåligt på grund av dåtidens bristfälliga syntetoljor. Det borde vara hög tid att kemister och tekniker med dagens modernare förutsättningar utveckla nya syntetoljor och syntetbränslen. Dessa syntetprodukter ger sannolikt en automatisk förbättring av diverse miljöproblem.

Några sannolika praktiska konsekvenser vid förhöjda priser och brist på olja:
Metoderna för odling av växter ur vilka man kan utvinna olja kommer att utvecklas.
Långväga flygresor kommer att begränsas.
Det blir dyrare att importera till exempel bilar, frukt och viner till Europa.
Att fånga fisk i Norge, skicka till Kina för bearbetning och sedan tillbaka till Norge för konsumtion blir olönsamt.
Straffbeskattning av bensintörstiga bilar.
Privatbilar, bensindrivna: Först bränsleransonering, sedan körförbud.
Kungahus, polisen och diplomatiska kåren får dispens.
Ökad avfolkning av glesbygden.

Yves Kapper, Stockholm

1 KOMMENTAR

  1. Vi ställer några frågor med anledning av detta till Valkorporationer och kandidater för Sveriges Ingenjörer inför fullmäktigevalet. Det går att läsa på vår hemsida.

    Bengt

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Hur länge måste jag stanna innan jag byter jobb?

0
Hur länge bör man stanna på ett jobb innan man går vidare till nästa? Karriärcoachen tipsar om hur du bör tänka.

Här finns ingenjörernas mest jämställda chefslöner

0
Många ingenjörer blir chefer och det är inom privat sektor som cheferna tjänar mest. Men där finns ett lönegap mellan könen. I en annan sektor är chefslönerna för ingenjörer helt jämställda.  

Har du gjort en livsnjutarplan över vad som är viktigast i ditt liv?

0
Karriärplanering har du säkert koll på. Men allt annat som är viktigt i livet, hur får du tid och energi till det? Testa att göra en livsnjutarplan där du sätter dina prioriteringar på pränt.

Får man komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar är det lockande att komma med shorts och sandaler till jobbet. Men hur lättklädd får man egentligen vara på jobbet? Juristen reder ut vad som gäller.

Se MIT-studenterna dansa

0
I USA är det naturligt att kreativa ämnen ingår i ingenjörsutbildningarna, som dans till exempel. 

Ger din chef dig ont i magen?

0
Var tredje svensk uppger att de har en destruktiv chef. En ny bok ger konkreta förslag på hur du hanterar en sådan situation.

”Så här fick vi vårt första ingenjörsjobb”

0
För nyexade finns många andra vägar än platsannonser till det första jobbet. Ingenjören frågade sex ingenjörer hur de fick sitt första jobb efter examen.

Hur gör du för att inte jobba över?

0
Som ingenjör kan det vara svårt att sätta gränser för sin arbetstid. Här är ingenjörernas egna tips på hur de undviker att jobba över när arbetsbelastningen är hög.
Scania Lisa Lorentzon

Högre löneökningar än märket på Scania

2
Akademikerna på Scania får 4,9 procents löneökning i år, högre än märket på 3,9 procent. Dessutom ska goda prestationer ge extra lyft.
Arbetslösheten för ingenjörer 2020-2023

Rekordlåg arbetslöshet för ingenjörer – och små ändringar inom bygg

0
Ekonomin skakar. Men det märks inte på arbetslösheten för ingenjörer. Och i byggsektorn, där vissa delar har det tufft, är förändringarna ändå små.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Undvik ingenjörernas vanligaste cv-missar

0
Ett cv ska vara tydligt och visa vad du har för kompetens och erfarenhet. Visst är det bra att sticka ut men passa dig för att tappa trovärdighet. Här är nio vanliga misstag – och hur du undviker dem.