Fyra studenter från masterprogrammet i interaktionsdesign vid Göteborgs universitet har skapat ett spel somhar blivit uttaget till Independent Game Festival för spelutvecklare.
Spelet är resultatet av kursen ”programmeringsprojekt större” där studenterna ska använda sina kunskaper i just ett större mjukvaruprojekt.
— Vi utvecklade ett spel redan under vårterminen men var inte riktigt nöjda, berättar Elias Holmlid. Spelet var tekniskt komplicerat men det hade ingen väl fungerande gameplay. Därför bestämde vi oss för att vi skulle ha rejält fokus på det den här gången.
Spelet Continuity som Elias Holmlid, Stefan Mikaelsson, Guy Lima, Dmitri Kurteanu har utvecklat är ett plattformsspel för Adobe Flash. Det är ett minimalistiskt utformat spel där man lotsar en liten figur genom olika moduler och förbi hinder.
— Ett av våra mål var att man skulle kunna spela det utan några instruktioner, säger Elias Holmlid, snart färdig civilingenjör i informationsteknik.
I mars åker de fyra studenterna till Game Developers Conference i San Fransisco för att vara med och tävla om IGF Student Showcase Winner.
— Vår styrka ligger i spelets enkla, fast egensinniga idé, samt dess minimalistiska men ändå genomarbetade produktion, säger Elias Holmlid.
Det roliga med att själva ta fram ett nytt spel tycker Elias ligger i att han har fått användning för både sina kunskaper i programmering, design men också i musik eftersom spelet har egen musik.
— Jag kommer absolut att söka efter ett jobb där jag får arbeta med flera olika bitar av utveckling, säger han. Drömmen vore väl kanske att starta något eget.
JG