Med hjälp av teknikprogrammet Coopers hoppas KTH-forskarna göra svenska vägar säkrare.
— Coopers tillhandahåller kontinuerligt föraren med realtidsinformation om väg, trafik- och väderleksförhållanden så att denne kan justera körsituationen och exempelvis minska hastigheten i förväg för att undvika en kollision, säger Haneen Farah.
För fyra år sedan startade projektet Coopers som står för Co-operative Systems for Intelligent Road Safety. Det är ett EU-projekt där Sverige, Österrike och Frankrike tillsammans med andra europeiska länder arbetar tillsammans för att med teknikens hjälp skapa intelligenta vägar och smarta bilar.
–- Det handlar om att flytta informationen från vägen till bilen. Det kan vara allt från information om ambulanser som inom kort kommer att visas i backspegeln och andra faror att föraren inte kan se, säger Harilaos Koutsopolos, professor och chef för avdelningen för transport och logisk på KTH.
KTH-forskaren Haneen Fara är också involverad i projektet. Hon beskriver Coopers som ett system som syftar till att leverera meddelanden till föraren ombord genom en enhet som är monterad inne i bilen.
Designen är viktig
— Det är viktigt att gränssnittet blir bra och att föraren inte får för mycket information. Det kan bli förvirrande. I studien ingick en enkät till vår testgrupp där de tillfrågades vad de tyckte om systemet, säger Haneen som menar att körningen blir både säkrare och mer miljövänlig om man använder Coopers eftersom föraren blir uppmärksammad om han eller hon accelererar för mycket.
För att undersöka hur systemet fungerade använde forskarna i den första fasen en körsimulator för att se hur förarna reagerar med och utan användning av Coopers.
50 förare deltog. Under simuleringarna utsattes förarna för fyra scenarier: möte med ambulans, dimma, trafikstockning och en så kallad ”ghost driver” vilket innebar möte på en enfilig väg. I samtliga fall hade föraren hjälp av Coopers för att klara situationen, förklarar Haneen.
Coopers testas ute i trafiken
I den andra projektfasen gjordes fältstudier med 50 förare från Italien, 50 från Österrike och 50 från Tyskland och här undersökte man ännu en gång hur förare reagerar med och utan användning av Coopers. Haneen är nu i full färd med att analysera resultaten.
Läs mer om Coopers här.