Anställda jobbar bättre med Facebook

Trots att forskning visar att företagen tjänar på att deras medarbetare använder Facebook är många företag fortfarande negativt inställda.
— Att vem som helst kan skapa egna nätverk är ett hot mot den hierarkiska strukturen inom stora företag, säger Robin Teigland som forskar om sociala och informella nätverk.

Trots att forskning visar att företagen tjänar på att deras medarbetare använder Facebook är många företag fortfarande negativt inställda.
— Att vem som helst kan skapa egna nätverk är ett hot mot den hierarkiska strukturen inom stora företag, säger Robin Teigland som forskar om sociala och informella nätverk.

Facebook är världens största nätverk och i Sverige finns cirka 3,3 miljoner användare som i genomsnitt loggar in sig två gånger per dag. Man kan rimligen anta att flera av dessa användare också kollar sin profil på arbetstid till arbetsgivarnas stora förtret eller glädje, beroende på hur man ser det.

Lat med Facebook?
En del företag är rädda att ”Facebookandet” ska hindra deras anställda från att göra ett bra jobb. Medan andra i stället uppmuntrar sin personal att twittra, blogga och använda Facebook.

Foto: Handelshögskolan, Stockholm.

— Den forskning som har gjorts på informella och sociala nätverk visar att de som blir avstängda från sina nätverk blir mindre produktiva. Ju fler typer av relationer man har desto bättre och det professionella nätverket bygger mycket på det sociala, menar Robin Teigland, forskare i sociala medier på Handelshögskolan i Stockholm.
Hon tror inte alls på idén att företagen förbjuder sina anställda att vara med i Facebook.

— Det fungerar inte att stänga av och förbjuda. Det skrämmer bort unga medarbetare som inte vill bli kapade från sitt sociala nätverk och folk säger upp sig eller hittar andra sätt att kommunicera. De går in på Facebook genom mobilen, eller använder mejlen och varför ska man förbjuda Facebook när man inte förbjuder privatsamtal? undrar Robin och berättar att nystartade företag oftare är bättre på att lära sig och ta till sig ny teknologi som twitter och facebook.

Men samtidigt som hon vill uppmuntra företag att använda sig av sociala medier betonar hon hur viktigt det är att företagen har någon slags guidelines kring hur användandet ska gå till.

Guidelines bättre än regler
— Det är bra med ”guidelines”, inte regler. Folk är olika och använder sociala medier på olika sätt. Därför är det viktigt att företagen för en diskussion med sina anställa om hur de ska bete sig.  Samtidigt måste de våga lita på sina anställda och släppa lite av kontrollen, förklarar hon och säger att företagen har mycket att vinna på de sociala medierna.

Reklam för företaget
— Företagsledningen kan dra nytta av medarbetarnas kontaktnät, testa nya idéer, se vad som är inne just nu, kommunicera med sina kunder och få en bild av hur medarbetarna trivs i företaget.

Det verkar som om många framgångsrika företagen har börjat förstå potentialen med sociala medier. 54 procent av företagen på Fortunes lista över de 100 mest populära företagen att jobba på, använder twitter för att kommunicera med sina kunder och 29 procent har en egen Facebooksida. Men det är fortfarande få företag som har en formell policy kring hur de anställda ska förhålla sig till social medier.
Få företag har policys kring sociala medier

I undersökningen Social networks vs Management har man ställt frågor om sociala medier till 34 400 arbetsgivare runt om i världen och det visar sig att endast 20 procent av företagen har en policy kring sociala medier. Bland svenska företag ligger den siffran på 7 procent.

Eva Ossiansson, som forskar om varumärken, nya medier och konsumtion på Handelshögskolan i Göteborg, möter ofta företag som har dålig koll på hur det här med sociala medier går till.

Foto: Privat.

— Det räcker inte med att lägga ut pressmeddelanden då och då utan man måste vara mer aktiv, samtidigt som företagen måste inse att den här typen av medier finns till för användarna och inte för företagen själva. Medierna bygger på att vi deltar och delar med oss. Vi bygger förtroende till varandra på det sättet. Företag måste därför arbeta enligt samma princip och våga låta användarna få styra kommunikationen, säger hon.

När man tänker efter är det egentligen inte så konstigt att det till en början kan uppstå lite förvirring när en ny teknik introduceras. Det finns ju egentligen inga rätt eller fel utan man får precis som i andra sammanhang använda sitt sunda förnuft. Att lägga ut en bild på Facebook på en nedsövd patient som två sjuksköterskor på Södra Gävleborgs sjukhus gjorde var ju milt sagt omdömeslöst men hur är det med andra, mer hårfina spörsmål?

Ska man bli kompis med chefen på facebook?
Är det exempelvis rätt eller fel att ”adda” det vill säga lägga till sin chef eller medarbetare på Facebook? En vän till mig hade både sin chef och sina arbetskamrater som kompisar på Facebook och tyckte inte det var något problem alls tills den dag då hon sökte ett nytt jobb utan att ha berättat om det för sin arbetsgivare. Plötsligt blev hon livrädd att informationen skulle läcka ut på Facebook.

I Manpower Work Lifes undersökning Chefen kolla dig på webben framkommer att 72 procent av användarna inte har något emot att blanda privata vänner med kolleger på Facebook men ändå är det betydligt vanligare att yngre chefer addar sina anställda jämfört med äldre chefer. Av chefer födda på 80-talet är det 52 procent som har sina anställda som en del av sitt privata nätverk medan det är bara 9 procent av cheferna födda på 40-talet som har det.

Problem att blanda privatlivet med jobbet
Invändning att man blandar jobbet med privatlivet är inget som Eva Ossiansson ser som ett problem.

— Visst ska man ha koll på den personliga integriteten men lär man sig verktyget så är det inga problem. Men se över dina sekretessinställningar. Man kan ju exempelvis ställa in så att endast dina vänner kan ta del av det du skriver. Fundera vilka du accepterar som vänner. Sedan kan man skapa speciella grupper och bjuda in just de som man vill ha med. Jag brukar använda mig av det när jag undervisar. Jag skapar en undervisningsplattform och bjuder in studenter och föreläsare medan kursen håller på, säger Eva.

Läsarfråga: Skulle du adda din chef/anställd på Facebook?


Källor: Social networks vs. Management? Harness the power of social Media, Manpower Work Life, Chefen kollar dig på webben, Manpower Work Life, Är du inte med, finns du inte- VA och sociala medier, Vetenskap och allmänhet.

4 kommentarer

  • Konstantin C Irina

    SCA har startat sin egen sida på Facebook.com/SCA för någon vecka sedan för att just rekrytera personal. Så LinkedIn har inte monopol på rekrytering i social media.

    22 juni 2010
  • Irene

    Det är väl ändå inte för att man använder Facebook som gör att man arbetar bättre? Det måste väl vara för att man jobbar bättre när man trivs?

    22 juni 2010
  • Beta Alfa » Blog Archive » Noterat 2010-06-20

    […] Ingenjören » Anställda jobbar bättre med Facebook- Läsvärt för tvivlarna. Via Niclas. […]

    20 juni 2010
  • Pär Wiklund

    Facebook=privat
    LinkedIn=jobbet

    18 juni 2010

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Polhemspriset till Yubico - hackarnas värsta fiende

Polhemspriset till Yubico - hackarnas värsta fiende

Jakob och Stina Ehrensvärd, grundare av it-säkerhetsföretaget Yubico, får årets Polhemspris av Sveriges Ingenjörer. Deras YubiKey för säker inloggning används av USA:s största techbolag, ”ett antal” presidenter och hjälper Ukraina att säkra livsviktig infrastruktur.
Fler artiklar