I dagarna får de som inte har någon tjänst i den nya organisationen på Telia Sonera besked om det. Akademikerklubben menar att neddragningarna delvis beror på dålig kompetensutveckling och fruktar att det kommer mer.
I dagarna får de som inte har någon tjänst i den nya organisationen på Telia Sonera besked om det. Akademikerklubben menar att neddragningarna delvis beror på dålig kompetensutveckling och fruktar att det kommer mer.
Tidigare i år berättade Telia Soneras vd Lars Nyberg att cirka 640 personer skulle tvingas lämna Telia Soneras svenska verksamheter. En omfattande omorganisation har genomförts där vissa anställda har flyttats till den nya organisationen med sin tidigare befattning, medan andra har erbjudits tjänster med liknande arbetsinnehåll. Samtidigt ses anställningsvillkoren över vilket innebär att löner och andra ersättningar i ett antal fall kommer att justeras nedåt, och i ett fåtal fall även uppåt.
Av dem som får sluta har en majoritet varit anställda länge inom företaget och en ungefär en fjärdedel av de övertaliga erbjuds avtalspension. Även om Telia Sonera har visat mycket bra resultat det senaste året sjunker försäljningen av traditionella teleprodukter i Sverige. Martin Sääf, ordförande för Akademikerklubben beskriver det som att medlemmar som tidigare varit superspecialister numera kan stå utan uppgifter eftersom omvandlingen av verksamheten gör hela teknikområden mindre lönsamma.
– Vi vill att Telia Sonera ska vara ett livskraftigt och framgångsrikt företag men vi tycker att våra medlemmar under flera år har fått alldeles för lite kompetensutveckling, säger Martin Sääf. Förr hade vi en väldigt omfattande kurs- och utbildningsverksamhet, men de senaste åren har vi inte alls hängt med, och det i en bransch där teknikutvecklingen är mycket snabb. Individen har naturligtvis ett eget ansvar att utveckla sig men företaget har inte heller tillräckligt tydligt kunnat förmedla vilken framtida kompetens vi behöver. Detta upplever vi som en av de viktigaste frågorna att komma till rätta med, för såväl våra medlemmar som för hela företaget.
– Istället för att ha en långsiktig strategi för kompetensförsörjningen tar vi i dag in en stor mängd konsulter. Detta leder till att vår egen personal missar många utmanande befattningar samtidigt som de inte har fått tillräcklig utveckling vilket i sin tur ökar på behovet av externa resurser. Det är en ond cirkel som vi måste bryta.
Samtidigt som meddelandet om vilka som måste gå kom, firar Telia Sonera den nya logotypen genom en rad festligheter. En kvarts miljard har den nya loggan kostat enligt uppgifter i Dagens Nyheter.
– I Sverige blir det extremt dålig tajming att festa samtidigt med pågående neddragning, men grunden i den nya profilen – att vi behöver bli ett mer sammanhållet företag med ett tydligare ansikte utåt – är vi med på, säger Martin Sääf. Men vi känner med dem som samtidigt förlorar sina jobb.
Ingenjören har mejlat tre frågor till TeliaSonera:
Stämmer det att anställda kan råka ut för att få lönesänkningar? Det kan förekomma.
Ni använder många externa konsulter samtidigt som ni säger upp anställda som har varit hos er länge, hur förklarar ni det?
Konsulter anlitas om de har viss specialistkompetens som saknas i företaget, ej som ersättare för befintlig personal. Vi fokuserar på att förstärka organisationen internt och undvika externa konsulter i viktiga strategiska kompetensområden.
4 kommentarer
I Sverige blir det extremt dålig tajming att festa samtidigt med pågående neddragning, men grunden i den nya profilen – att vi behöver bli ett mer sammanhållet företag med ett tydligare ansikte utåt – är vi med på, säger Martin Sääf. Men vi känner med dem som samtidigt förlorar sina jobb
Spännande men tyvärr vanligt att en facklig företrädare säger så här. Frågan ställs återigen på sin spets, varför ska vi betala pengar till våra fackliga organisationer när de inte finns där för oss om det blir problem?? I princip alla akademikerförbund inom tekniksektorn tänker och handlar som Martin Sääf. Dags för förändring eller dags att bara betala till a-kassan?
Är inte förvånad över att verklighetens användning av konsulter inte stämmer med den officiella förklaringen från ledningens sida. Det är som vanligt ett par skribenter på kommunikationsavdelningen som har suttit och vridit och vändit på formuleringarna och medvetet valt orden så att ingen ska kunna klandra företagets agerande. Sedan är det nog tyvärr ofta så i stora organisationer att ledningens officiella hållning inte alltid appliceras som den är tänkt nere på operativ nivå.
Tycker jag känner igen detta med att inte utbilda sin personal och i stället byta ut den från andra svenska företag. Det har utvecklats något slags modell för detta som alla större företag tar efter, och som hela tiden förfinas (eller mer rätt förfulas)…
”Konsulter anlitas om de har viss specialistkompetens som saknas i företaget, ej som ersättare för befintlig personal. Vi fokuserar på att förstärka organisationen internt ohc undvika externa konsulter i viktiga strategiska kompetensområden.”
Detta stämmer inte alls. TeliaSonera anlitar en stor mängd konsulter som t.o.m. upprätthåller hela verksamhetsområden eller till stor del avlastar de anställda. Dvs många konsulter innehar samma befattningar/roller som även anställda har. Detta är klockrent ersättande av fast anställda. Främst sker detta inom ”mobilnätsområdet” i Sverige.