Saab begärs i konkurs tidigast måndag

Alla handlingar är klara för att begära Saab i konkurs – men de kommer inte att skickas in i dag. Sveriges Ingenjörer, Metall, Ledarna och Unionen har alla valt att avvakta till på måndag då man ska fatta ett nytt beslut, säger förbundsjurist Helene Robson. Och akademikerna på Saab har ännu inte gett upp hoppet.Alla handlingar är klara för att begära Saab i konkurs – men de kommer inte att skickas in i dag. Sveriges Ingenjörer, Metall, Ledarna och Unionen har alla valt att avvakta till på måndag, då man ska fatta ett nytt beslut tillsammans, säger förbundsjurist Helene Robson. Och akademikerna på Saab har ännu inte gett upp hoppet. 

– Handlingarna ligger där nere i Trollhättan, klara att skickas in. Det är viktigt att agera skyndsamt i det här läget, säger förbundsjurist Helene Robson. 

Det är ett historiskt läge – aldrig förr har fackförbund begärt ett så stort företag i konkurs. Men ännu har man inte bestämt sig för att skicka in konkursbegäran, som i så fall skulle kunna innebära slutet för den klassiska biltillverkaren. 

– Vi har fört diskussioner med de övriga förbunden under dagen, och har gemensamt beslutat att vi inte kommer att agera förrän tidigast på måndag. Då ska vi fatta ett nytt beslut, säger Helene Robson. 

Efter att Tingsrätten i går beslutade att avslå Saabs ansökan om rekonstruktion hade Akademikerföreningen på Saab ett möte där medlemmarna gav föreningen mandat att begära företaget i konkurs, berättar Per Bränneby, ordförande i den lokala klubben.

– Vi är väldigt besvikna över Tinsrättens beslut i går. Vi hoppas fortfarande att det hela ska lösa sig, även om tidsfristen nu är väldigt kort. Vi vill inte gå i fronten med en konkursansökan, utan vill se någon form av samordning, säger han.

Om och när en konkursbegäran väl skickas in ska Tingsrätten besluta om konkursförhandling inom två veckor. Först när Tingsrätten beslutat om konkurs faller den statliga lönegarantin ut, och medlemmarna får sina löner.

Samtidigt har Saab meddelat att de på måndag kommer att lämna in en överklagan mot Vänersborgs tingsrätts beslut om att neka företaget rekonstruktion. Saabs vd Victor Muller påstår också att företaget har pengar till lönerna, men att man väljer att inte betala ut dem eftersom ingen fordringsägare går före någon annan.  

Om Hovrätten – tvärtemot vad många bedömare tror – skulle välja att ta upp överklagan inleds något av en juridisk kapplöpning. Om Hovrättens skulle gå på Saabs linje och godkänna en rekonstruktion, och komma med det beslutet före Tingsrätten hunnit ta ställning till en eventuell konkursbegäran, blir nämligen den senare vilande.

– Jag hoppas att facken väljer att avvakta tills överklagan har behandlats av hovrätten, säger Per Bränneby.

Men oavsett vad beslutet från fackförbunden blir på måndag så kan de Saab-anställda snart få pengar i plånboken igen, berättar förbundsjurist Helene Robson.

– Även vid en eventuell rekonstruktion faller den statliga lönegarantin ut, så medlemmarna får sina pengar. 

Sveriges Ingenjörer har också liksom de övriga förbunden gått i borgen för lån till Saab-medlemmarna, så de kan klara försörjningen fram till dess att de får lön – vare sig det blir från staten eller från Saab.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

  • Peter Hellqvist, Artem Adylev och Ulrika Lindstrand inför Ingenjörsfullmäktige

    Oförändrad medlemsavgift, AI och bättre ingenjörsutbildning

    På söndag börjar Ingenjörsfullmäktige. Inför det föreslås sex punkter för AI-politik, resurser för att fler ska klara ingenjörsutbildningen, ledamöter till förbundsstyrelsen och oförändrad medlemsavgift.
  • Julsemester är ingen rättighet

    Julsemester är ingen rättighet

    I år infaller julafton på en onsdag. Det innebär att du med några få semesterdagar kan få ut en sammanhängande ledighet på nästan tre veckor. Men hur ser egentligen reglerna ut när det gäller ledighet kring jul? Och kan arbetsgivaren neka semester?
  • ”Många tror att cybersäkerhet är it-avdelningens ansvar”

    ”Många tror att cybersäkerhet är it-avdelningens ansvar”

    Många företagsledningar tror att de kan ”lösa” säkerhet med ett nytt system eller en till konsult. Men det handlar snarare om kultur och rutiner. Cybersäkerhetsexperten Dan Lundberg har tre råd till ingenjörer som vill driva frågorna på arbetsplatsen.
  • November: News from Ingenjören in English

    November: News from Ingenjören in English

    Christmas vacation is not a legal right • Lack of employee influence at global companies • Companies are taking action to avoid reduction in working hours • Six steps to raise your salary as a specialist • The union at Volvo Cars: “Tough negotiations and lots of emotions”
  • Jesper Olsson på TRR tycker att man ska ställa frågor till ansvarig rekryterare om och i så fall vilka tester som kommer användas i processen för att hinna öva innan. Illustration: Getty Images

    Tester när du söker jobb? Här är bra saker att veta

    Vad använder arbetsgivare på ingenjörsföretag för tester? Lönar det sig att träna på dem? Vad gör man om man inte känner igen sig i resultatet? Och vad händer om man fuskar? Vi frågade arbetsgivare och TRR, och har samlat länkar till test att träna på.
Peter Hellqvist, Artem Adylev och Ulrika Lindstrand inför Ingenjörsfullmäktige

Oförändrad medlemsavgift, AI och bättre ingenjörsutbildning

På söndag börjar Ingenjörsfullmäktige. Inför det föreslås sex punkter för AI-politik, resurser för att fler ska klara ingenjörsutbildningen, ledamöter till förbundsstyrelsen och oförändrad medlemsavgift.
Fler artiklar