Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemFackligtSaab begärs i konkurs tidigast måndag

Saab begärs i konkurs tidigast måndag

Alla handlingar är klara för att begära Saab i konkurs – men de kommer inte att skickas in i dag. Sveriges Ingenjörer, Metall, Ledarna och Unionen har alla valt att avvakta till på måndag, då man ska fatta ett nytt beslut tillsammans, säger förbundsjurist Helene Robson. Och akademikerna på Saab har ännu inte gett upp hoppet. 

– Handlingarna ligger där nere i Trollhättan, klara att skickas in. Det är viktigt att agera skyndsamt i det här läget, säger förbundsjurist Helene Robson. 

Det är ett historiskt läge – aldrig förr har fackförbund begärt ett så stort företag i konkurs. Men ännu har man inte bestämt sig för att skicka in konkursbegäran, som i så fall skulle kunna innebära slutet för den klassiska biltillverkaren. 

– Vi har fört diskussioner med de övriga förbunden under dagen, och har gemensamt beslutat att vi inte kommer att agera förrän tidigast på måndag. Då ska vi fatta ett nytt beslut, säger Helene Robson. 

Efter att Tingsrätten i går beslutade att avslå Saabs ansökan om rekonstruktion hade Akademikerföreningen på Saab ett möte där medlemmarna gav föreningen mandat att begära företaget i konkurs, berättar Per Bränneby, ordförande i den lokala klubben.

– Vi är väldigt besvikna över Tinsrättens beslut i går. Vi hoppas fortfarande att det hela ska lösa sig, även om tidsfristen nu är väldigt kort. Vi vill inte gå i fronten med en konkursansökan, utan vill se någon form av samordning, säger han.

Om och när en konkursbegäran väl skickas in ska Tingsrätten besluta om konkursförhandling inom två veckor. Först när Tingsrätten beslutat om konkurs faller den statliga lönegarantin ut, och medlemmarna får sina löner.

Samtidigt har Saab meddelat att de på måndag kommer att lämna in en överklagan mot Vänersborgs tingsrätts beslut om att neka företaget rekonstruktion. Saabs vd Victor Muller påstår också att företaget har pengar till lönerna, men att man väljer att inte betala ut dem eftersom ingen fordringsägare går före någon annan.  

Om Hovrätten – tvärtemot vad många bedömare tror – skulle välja att ta upp överklagan inleds något av en juridisk kapplöpning. Om Hovrättens skulle gå på Saabs linje och godkänna en rekonstruktion, och komma med det beslutet före Tingsrätten hunnit ta ställning till en eventuell konkursbegäran, blir nämligen den senare vilande.

– Jag hoppas att facken väljer att avvakta tills överklagan har behandlats av hovrätten, säger Per Bränneby.

Men oavsett vad beslutet från fackförbunden blir på måndag så kan de Saab-anställda snart få pengar i plånboken igen, berättar förbundsjurist Helene Robson.

– Även vid en eventuell rekonstruktion faller den statliga lönegarantin ut, så medlemmarna får sina pengar. 

Sveriges Ingenjörer har också liksom de övriga förbunden gått i borgen för lån till Saab-medlemmarna, så de kan klara försörjningen fram till dess att de får lön – vare sig det blir från staten eller från Saab.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Chalmers om livslångt lärande: ”Mycket är fortfarande osäkert”

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så tog vi steget till eget

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsulter. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

”Rejäla fakta när vi ska argumentera för våra löner”

0
Trovärdig statistik är ett av de viktigaste verktygen i den kommande löneförhandlingen. De två Akademikerföreningar som förra året var bäst på att skicka in sina svar var Arriver Software och Ljungby kommun.

Börsras kan påverka pensionen – här är expertens råd

0
Börsen faller, men hur påverkar det egentligen min framtida pension? Läs pensionsekonomens tips på vad du ska ta reda på och hur du bör agera.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.