Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivRekordstort ingenjörsbehov i kommunerna

Rekordstort ingenjörsbehov i kommunerna

Stora pensionsavgångar och ny lagstiftning gör att Sveriges kommuner och landsting behöver rekrytera tusentals ingenjörer och tekniker fram till 2020, enligt en prognos som presenterades på måndagen.

Redan i dag upplever många kommuner svårigheter att hitta till exempel bygglovshandläggare. Men i framtiden räknar man att få kämpa med rekryteringen inom i princip alla tekniska områden. Det handlar om allt från planering av vägar till ansvar för vatten- och avloppsverk, skriver SKL i rapporten ”Här finns Sveriges viktigaste jobb”.

Det rekordstora behovet har flera orsaker, berättar Agneta Jöhnk, chef för arbetsgivarpolitiska avdelningen på SKL.

– Dels har vi en åldersstruktur i dag som innebär att väldigt många går i pension under den kommande tioårsperioden. Men sedan 2010 finns det också en ny lagstiftning som kräver att kommunerna ska handlägga bygglovsansökningar betydligt snabbare, och därför behöver vi också fler handläggare, säger hon.

Det handlar verkligen om stora pensionsavgångar. Nästan en tredjedel av dem som i dag jobbar inom teknik och samhällsbyggnad i kommuner och landsting, kommer att gå i pension fram till 2019. Samtidigt beräknar man alltså också att antalet anställda inom området kommer att behöva öka, från dagens 31 000 till 33 000 personer.

Resultatet – en tredjedel av personalen inom teknik och samhällsbyggnad i kommunerna och landstingen, 11 000 personer, kommer att behöva nyanställas fram till 2019.

Jämfört med det totala behovet på 420 000 personer, som SKL räknar med att behöva rekrytera inom alla sektorer fram till år 2020, verkar kanske inte 11 000 tekniker vara så blodigt. Men teknikerna fyller en oerhört viktig funktion i kommunerna, säger Agneta Jöhnk.

– Det är inte någon av våra stora yrkesgrupper, men en väldigt viktig grupp. Om vi inte har rätt teknisk kompetens så blir mycket av infrastrukturen lidande. Våra ingenjörer har ett otroligt viktigt ansvar för hur samhället fungerar, och för invånarna i kommunen är det jobb de gör ofta väldigt uppskattat, säger hon.

Men hur ska man då lyckas få dagens unga teknologer att vilja arbeta i den offentliga sektorn? Med tuff konkurrens från den privata sektorn, framför allt vad gäller lönerna, har kommunerna länge fått kämpa för att attrahera ingenjörer, något som också Håkan Sörman, vd på SKL, tog upp vid måndagens presskonferens.

– Vi har haft anledning att fundera på löneläget, och det gör vi också mer i dag än förut. Men vi måste också bli bättre på att beskriva att våra jobb är väldigt roliga och bra, sade han.

Även Agneta Jöhnk lyfter fram att man måste bli bättre på att marknadsföra kommunen som arbetsplats.

– Vi måste synas mer på universiteten och visa på olika sätt hur det är att jobba i vår sektor. Det är inte så lätt, vi är inga stora arbetsgivarna inom teknik. Men just att det är få ingenjörer hos oss gör att man kan få jobba väldigt självständigt och ha ett roligt jobb som man kan utveckla och växa i. Det kanske är lättare här än på ett ingenjörstätt företag, och det måste vi också saluföra, säger hon.

Läs mer:
» Hela rapporten ”Här finns Sveriges viktigaste jobb” från SKL (pdf)

Peter Alestig Blomqvist

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Får man komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar är det lockande att komma med shorts och sandaler till jobbet. Men hur lättklädd får man egentligen vara på jobbet? Juristen reder ut vad som gäller.

Se MIT-studenterna dansa

0
I USA är det naturligt att kreativa ämnen ingår i ingenjörsutbildningarna, som dans till exempel. 

Ger din chef dig ont i magen?

0
Var tredje svensk uppger att de har en destruktiv chef. En ny bok ger konkreta förslag på hur du hanterar en sådan situation.

”Så här fick vi vårt första ingenjörsjobb”

0
För nyexade finns många andra vägar än platsannonser till det första jobbet. Ingenjören frågade sex ingenjörer hur de fick sitt första jobb efter examen.

Hur gör du för att inte jobba över?

0
Som ingenjör kan det vara svårt att sätta gränser för sin arbetstid. Här är ingenjörernas egna tips på hur de undviker att jobba över när arbetsbelastningen är hög.
Scania Lisa Lorentzon

Högre löneökningar än märket på Scania

2
Akademikerna på Scania får 4,9 procents löneökning i år, högre än märket på 3,9 procent. Dessutom ska goda prestationer ge extra lyft.
Arbetslösheten för ingenjörer 2020-2023

Rekordlåg arbetslöshet för ingenjörer – och små ändringar inom bygg

0
Ekonomin skakar. Men det märks inte på arbetslösheten för ingenjörer. Och i byggsektorn, där vissa delar har det tufft, är förändringarna ändå små.
Lina Wennberg

Varslet kastade om tillvaron för fackordföranden

0
Hon hade laddat för årets löneförhandlingar. Men när Volvo Cars gick ut med ett varsel om neddragningar förändrades situationen helt för Lina Wennberg, ordförande för Akademikerklubben på Volvo Cars i Olofström.

Tänk på det här om du låter banken förvalta din pension

0
Höga boräntor gör att banker lockar med rabatt om du flyttar din tjänstepension till deras pensionsbolag. Men den rabatten kan bli en riktigt dyr affär på lång sikt.

Ekin från Turkiet fick jobb som ingenjör med hjälp av sin mentor

0
När ingenjören Ekin Kiper från Turkiet fick Rebecca Ivemyr som mentor tog det bara en månad innan han lyckades få ett jobb som matchar hans erfarenhet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Undvik ingenjörernas vanligaste cv-missar

0
Ett cv ska vara tydligt och visa vad du har för kompetens och erfarenhet. Visst är det bra att sticka ut men passa dig för att tappa trovärdighet. Här är nio vanliga misstag – och hur du undviker dem.