Verkligheten är trasig – är spel lösningen?

På den största scenen på konferensen SXSW Interactive (uttalas South by Southwest) i Austin, Texas, berättar Jane McGonigal, speldesigner och författare, om hur hon för två år sedan råkade ut för en olycka som resulterade i en huvudskada. Efter några mörka månader med huvudvärk, balanssvårigheter och depression kom hon fram till ett vägskäl: antingen tar jag livet av mig – eller så gör jag det här till ett spel.

Jane McGonigal älskar spel. Hon kallar sig själv gamer och driver tesen att det människor kommer ångra allra mest när de ligger på dödsbädden är att de inte ägnade mer tid av sina liv åt att spela spel. Som bevis använder hon en färsk studie, där en sjuksköterska har spelat in döende människors sista önskningar och kommit fram till att det de ångrar allra mest är att de jobbade för mycket, inte vågade vara sig själva, inte höll kontakten med sina vänner, inte vågade uttrycka sina känslor och inte lät sig själva vara lyckliga.

Faktum är, säger Jane, att allt detta hade kunnat lösas genom att de hade spelat mera spel.

Jane har skrivit boken Reality is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World och bland annat blivit inbjuden till att prata på World Economic Forum om hur spelande kan förändra världen (se hennes TED Talk på samma ämne här). Hon menar att vi kan tillvarata den kreativitet, kraft och uppfinningsrikedom som skapas i spelvärlden och använda den för att lösa verkliga världsproblem, som svält, fattigdom, globala konflikter och miljöförstöring. För att lyckas med detta har Jane räknat ut att vi i slutet av nästa decennium bör lägga totalt 21 miljarder timmar av vår samlade tid på spelande – varje vecka.

Det kan låta märkligt, men det finns vetenskaplig forskning som stödjer hennes påståenden. Spelande stärker vår resilience (på svenska betyder det ungefär: motståndskraft, återhämtning), som i sin tur ökar vår livslängd.

I spelet Superbetter, som lanserades under konferensen och är byggt efter spelet hon uppfann för att komma över sin huvudskada, får människor hjälp med att öka sin resilience för att bli tillräckligt starka för att uppnå ett personligt hälsomål. Det kan till exempel vara att sluta röka, klara sig igenom en sjukdom eller olycka, eller gå ner i vikt.

Superbetter är uppbyggt med klassiska spelelement – det finns quests, bad guys, epic wins och power ups – och bara ett i raden av nya spel som ska göra oss till bättre människor. Tidigare under dagen lyssnade jag på bland annat Lumosity under den ambitiösa rubriken ”Get Smart! Hack your brain for peak performance”, som på sin hemsida utlovar “improved brain health and performance”. Givetvis genom spel.

 

 

 

Sara är civilingenjör i medieteknik, skriver krönikor i Ingenjören och arbetar som analytiker på United Minds. Under konferensen SXSW Interactive är hon gästbloggare för Ingenjören.

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Polhemspriset till Yubico - hackarnas värsta fiende

Polhemspriset till Yubico - hackarnas värsta fiende

Jakob och Stina Ehrensvärd, grundare av it-säkerhetsföretaget Yubico, får årets Polhemspris av Sveriges Ingenjörer. Deras YubiKey för säker inloggning används av USA:s största techbolag, ”ett antal” presidenter och hjälper Ukraina att säkra livsviktig infrastruktur.
Fler artiklar