Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemBloggenDet visste jag inte om anläggningsbranschen

Det visste jag inte om anläggningsbranschen

Nu har skolorna slutat och sommarsemestern närmar sig. En del har redan checkat ut. För oss som fortfarande jobbar och pendlar med kollektivtrafiken några mil om dagen skulle sommarveckorna kunna vara en njutning. Mindre trafik borde innebära kortare köer och kortare restid. Borde. Så är det tyvärr inte. Varje morgon kryper min buss fram på E18 norr om Stockholm. Snigelfarten beror på alla vägbyggen som drar igång så här års. Några startade förresten redan i vintras men arbetet verkar ha avstannat. Är det någon som känner igen synen? Hur många passerar inte dagligen vägbyggen utan vägbyggare? Fikar alla samtidigt eller har alla förflyttats till ett annat vägbygge som är mer brådskande?

Lite irriterad och något senare än planerat kommer jag i morse till jobbet och börjar med att titta igenom posthögen. Ur ett vadderat kuvert ramlar en ny bok ”Inspirerande infrastruktur. Framgångsnycklar i anläggningsprojekt”. Titeln är så oemotståndlig att jag börjar bläddra. Och läsa. En halvtimme senare är jag omvänd. Åtminstone har min syn på anläggningsbranschen blivit betydligt mer nyanserad.

Boken berättar om en rad exempel på projekt som har blivit billigare är planerat och dessutom klara tidigare än planen. Jag ni läste rätt. Bättre, snabbare och billigare. Det handlar i och för sig inte om någon oberoende granskning eftersom boken är utgiven av Trafikverket med stöd från de flesta stora entreprenörer inom anläggningsbranschen. Syftet är just att krossa några av myterna om branschen. Några av dem radas upp i inledningen och jag nickar med ett leende. ”Alla anläggningsprojekt blir försenade och minst tio gånger dyrare för skattebetalarna än vad som ursprungligen är sagt”.  ”Konsultbolagen som projekterar och konstruerar verkar inte kunna räkna. De levererar undermåliga riktningar till entreprenörerna. Inte undra på att broarna spricker och vägarna måste byggas om”. ”Anläggningsbranschens entreprenörer är lata och ineffektiva. Om det ska grävas i gatan är det en som gräver och tre som tittar på …” 

Nu är jag inte lika säker längre. Jag blev både glad och lite förvånad när jag läste om tio anläggningsprojekt med en sak gemensamt. De har alla överträffat sig själva på olika sätt. Bangården på Malmö Centralstation blev klar i tid och kostade 100 miljoner kronor under budget och Citytunneln under Malmö blev färdig sju månader före utsatt tid och kostnaden kapades med omkring en miljard kronor. I december 2006 sveptes flera hundra meter av E6an och Bohusbanan i Bohuslän bort i ett jordskred. Två månader senare var motorvägen reparerad och strax efter kunde tågen börja rulla på en ny banvall.

Särskilt roligt är det att läsa hur de här lyckade projekten har uppmärksammats nu står modell för andra projekt. Man använder sig av de goda exemplen. Här finns det också många ingenjörer som borde kunna slå sig för bröstet. Ingenjörerna planerar och leder projekten och bör absolut ta åt sig äran av framgångarna. Bra jobbat.

Jag hann inte riktigt hunnit läsa klart men i kväll tar jag med mig boken hem. Det finns gott om tid för läsning på bussen när den långsamt slingrar sig norrut mellan vägbyggena på E18.

 

 

 

 

 

 

 

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Andreas Anderljung och Anna Othén Martinell

Vart tog dina kursare vägen? Här är svaret

0
Vad jobbar ingenjörer med efter studierna? Finns de inom typiska ingenjörsyrken eller jobbar de med något helt annat? Vi bad SCB ta fram vad ingenjörer som gick ut 2009/2010 jobbade med tio år senare. Här är svaret.

Därför måste en bra chef vara modig

0
Har du en chef som letar fel och kan bli aggressiv eller en som har svårt att ta beslut, är otydlig och gärna gömmer sig? Förklaringen kan vara rädsla.  

Trivector är Sveriges mest cykelvänliga arbetsplats

0
Trivector i Lund har utsetts till landets mest cykelvänliga arbetsplats. Civilingenjören Pernilla Hyllenius Mattisson är en av eldsjälarna bakom företagets cykelsatsning.

Sju år som servicetekniker – sedan sökte Jonas till KTH

1
Jonas Tiger-Wedin var skoltrött redan i högstadiet och ville snabbt ut i arbetslivet. Men efter sju år väcktes längtan efter något annat.

Över 30 procent högre pension om du jobbar till 70

4
Vill du höja din pension med mer än 30 procent på bara fyra år? Då ska du gå i pension vid 70 i stället för vid 66. Det visar nya siffror från Pensionsmyndigheten.

Fyra dagars arbetsvecka är en valfråga i Finland

1
Den finska statsministern Sanna Marin lovar att införa fyradagarsvecka om hon får förnyat förtroende i det kommande riksdagsvalet. Men i Sverige är frågan mer eller mindre död.

Arbetsmiljöverket backar: Skyddsombud får företräda enskilda

0
Skyddsombuden har rätt att företräda en individ. Det står nu klart efter det att Arbetsmiljöverket upphävt det beslut från 2021 som skapat en del förvirring i frågan.

Män tjänar allt mindre på en högskoleutbildning

1
Högskoleutbildning lönar sig allt mindre för män och särskilt i privat sektor. För kvinnor har lönsamheten däremot ökat de senaste 20 åren.

Bakgrundskontroller – därför kan du nekas jobbet

0
Ingenjören har intervjuat ToFindOut, ett företag som gör bakgrundskontroller. Vad letar de efter? Och vad kan var skäl till att inte få jobbet?

Huvudskyddsombudet ”Många känner stress av att aldrig bli färdig”

0
Huvudskyddsombudet Jan Åkesson vid Siemens har prisats för sitt arbetsmiljöarbete. Fokus är på att halvera antalet anställda i riskzonen för  utmattning.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Expertens tips inför löneförhandlingen: ”Var djärv och ta i”

0
Ett nytt jobb innebär även ett guldläge för en högre lön. Så här vässar du dig inför löneförhandlingen.