I dag fick de tre finalisterna till Levipriset presentera sina idéer kring hur de arbetar för att arbetsmiljö ska bli en naturlig del i ingenjörsutbildningen. Presentationen är en del av urvalsprocessen inför Levipriset som kommer att utses den 30 november.
I dag fick de tre finalisterna till Levipriset presentera sina idéer kring hur de arbetar för att arbetsmiljö ska bli en naturlig del i ingenjörsutbildningen. Presentationen är en del av urvalsprocessen inför Levipriset som kommer att utses den 30 november.
Idépresentationen ägde rum i ingenjörshuset i Stockholm och finalisterna fick tre minuter på sig att beskriva sitt arbete inför Leviprisets expertpanel. De nominerade forskarna är Cecilia Österman, Alexis Rydell och Erik Bohlin.
Cecilia Österman undervisar på sjöfartsprogrammen för ingenjörer och kaptener på Chalmers. I sin presentation talade hon om ett hållbart arbetsliv för en bra sjöfart. Hon föreslog bland annat att man bör utföra fartyg med människa-maskin system och försöka få in en förståelse i utbildningen hur man kan kombinera effektivitet med hälsan. Ett sätt att sprida ”arbetsmiljötänket” är också att studenterna efter utbildningen jobbar på fartyg över hela världen och på så vis tar de med sig det de lärt sig till andra länder.
Alexis Rydell är doktorand i arbetsvetenskap på Högskolan Dalarna. Inför expertpanelen berättade han om två projekt som han har satt igång på lärosätet där han arbetar. Det ena projektet är en plattform på nätet där studenterna får följa olika delar av arbetet inom industrin. På så sätt får studenterna en inblick i hur arbetet också utförs i praktiken och inte bara läsa om det i böckerna. Det andra projektet handlar om att olika yrkesgrupper, i det här fallet, personalvetare och maskiningenjörer får träffas under utbildningen och tillsammans lösa olika problem. Tanken bakom detta, menar Alexis, är att de båda grupperna också kommer att mötas ute i arbetslivet och att man genom de här mötena får en bättre förståelse för vad studenter på andra program (och senare ute i arbetslivet) sysslar med.
Sist ut av finalisterna var Erik Bohlin från Karlstad universitet. Han arbetar vid avdelningen för kemiteknik och underströk i sitt framträdande vikten av att lyfta in informationen om arbetsmiljö i övrig undervisning för att på så sätt göra arbetsmiljön till en naturlig del av undervisningen. Han poängterade också vikten av att förbereda studenterna inför arbetslivet och att det främst måste ske på initiativ från lärare och handledare men att man även kan få med företagen i att tänka mer kring detta.
Vinnaren av Levipriset kommer att utses den 30 november under Sveriges Ingenjörers arbetsmiljödag. Förutom äran och 20 000 kronor kommer vinnaren även att få hålla en föreläsning under Arbetsmiljödagen.
Levipriset instiftades år 2004 och priset ska årligen tilldelas den person eller de personer som arbetar på, eller har nära samarbete med, ett svenskt tekniskt universitet eller svensk teknisk högskola och som presterat ett arbete som bäst motsvarar prisets syfte.
Läs mer om Levipriset här.
Dagens idépresentation filmades och finns utlagd på Sveriges Ingenjörers hemsida.
Ingenjören önskar finalisterna lycka till!
Anna Eriksson