Hur får man köpenhamnsborna medvetna om hur stor deras dagliga energikonsumtion är? Det är en av utmaningarna som 110 teknologer från olika länder fått i uppdrag att försöka hitta en lösning på under konferensen Young Engineer Solution (YES). Sveriges Ingenjörers teknologrepresentanter är med i Köpenhamn och tävlar.
Hur får man köpenhamnsborna medvetna om hur stor deras dagliga energikonsumtion är? Det är en av utmaningarna som 110 teknologer från olika länder fått i uppdrag att försöka hitta en lösning på under konferensen Young Engineer Solution (YES). Sveriges Ingenjörers teknologrepresentanter är med i Köpenhamn och tävlar.
Det är Young Professional Forum (YFF) som är en del av Sveriges Ingenjörers systerförbund danska ingenjörsförbundet (IDA) som arrangerar konferensen om ett hållbart Köpenhamn. Köpenhamn har som mål att år 2025 bli världens första koldioxidneutrala stad och YES är en del av det miljöarbetet.
Pernilla Hagedon arbetar på danska IDA och är en av konferensarrangörerna.
– Det är 110 deltagare med i eventet, teknologerna kommer bland annat från Sverige, Norge och sen har vi internationella studenter från flera olika länder här, bland annat från Portugal, Frankrike, Grekland och USA som studerar i Danmark. Hälften av teknologerna som är med är danska, säger hon.
Deltagarna har delats in i tio olika workshops och varje grupp har fått en varsin utmaning som de ska försöka lösa. Utmaningarna handlar alla om hur Köpenhamn på ett eller annat sätt ska bli en mer klimatsmart. En grupp har till exempel fått i uppgift att hitta en lösning på hur man kan ta med cyklar på stadsbussarna (Köpenhamn är en cykeltät stad), en annan utmaning är att hitta en hållbar lösning för kylsystemet för all öl och mat som konsumeras på Roskildefestivalen. Festivalen har cirka 90 000 besökare varje år och bara förvaringen av livsmedel kräver en stor energikonsumtion.
Konferensen startade igår med att teknologerna fick prata ihop sig inom grupperna och börja spåna på idéer för sina utmaningar och senare i dag sker presentationer och ikväll ordnas en avslutningsfest där det vinnande bidraget ska koras.
Det är främst två saker som Pernilla Hagedon hoppas att studenterna tar med sig hem från konferensen.
– Det första är erfarenheten att ställas inför en riktig utmaning, frågorna som grupperna försöker att hitta lösningar på är riktiga problem, exempelvis det här med att transportera cyklar. Det andra är att studenterna lär sig att samarbeta över gränserna och träffa ingenjörer från andra länder och inom andra områden.
Förutom Sveriges Ingenjörers teknologrepresentanter är även två av förbundets studentinformatörer med. Den ena av dem är Pauline Saers som läser till civilingenjör med inriktning energisystem vid Uppsala universitet. Hon är med i en grupp som har fått i uppgift att försöka lösa utmaningen med att göra stadens fordon helt fria från fossilt bränsle.
– Det är en spännande utmaning och just nu har vi i gruppen en massa idéer och nya sätt att tackla det här problemet på, säger hon innan hon hastar vidare.
En annan av de svenska deltagarna är Johan Billman som läser andra året på teknisk fysik och elektroteknik i Linköping. Johan är precis som de andra teknologrepresentanterna invald för ett år och det här är hans första resa inom Sveriges Ingenjörers regi.
Varför har du valt att engagera dig i Sveriges Ingenjörer?
– Jag tycker om att påverka och nätverka och det är intressant att få veta mer om ingenjörens roll i samhället. Att vara med i Sveriges Ingenjörer är också ett sätt att få kontakt med företag och andra ingenjörer, säger han.
Är du nyfiken att veta mer om eventet? Läs mer här.
Vill du veta mer om hur man blir teknologrepresentant eller studentinformatör för Sveriges Ingenjörer? Hör av dig till studenthandläggare Jonna Lahdensuo så berättar hon mer.
Anna Eriksson
1 kommentar
[…] Teknologer gör Köpenhamn hållbart Utmaningar på riktigt tilltalar de drygt hundra teknologer som samlats i Köpenhamn för att delta i konferensen YES, Young Engineer Solution. I olika grupper ska de lösa praktiska miljöproblem för att göra Köpenhamn mera klimatsmart. Läs mer i Ingenjören […]