Anslutningsavtalet med Unionen bort

Samtliga SACO-förbund på den privata sidan säger upp avtalet om dubbelanslutning med Unionen. I fortsättningen måste medlemmarna välja om de ska vara med i exempelvis Sveriges Ingenjörer eller Unionen.

Samtliga SACO-förbund på den privata sidan säger upp avtalet om dubbelanslutning med Unionen. I fortsättningen måste medlemmarna välja om de ska vara med i exempelvis Sveriges Ingenjörer eller Unionen.

Sedan länge har medlemmar inom SACO-förbunden kunnat ha dubbla medlemskap och använda sig både av Unionens och av Akademikerförbundens olika tjänster. För Sveriges Ingenjörers del kom avtalet ursprungligen till för att det fanns förhållandevis få akademiker på många arbetsplatser. Den medlem som lokalt kunde vara med i Unionen fick då en klubb att vända sig till.

– I dag finns det betydligt fler akademiker ute på arbetsplatserna och dubbelanslutna medlemmar gör det svårare att hävda akademikernas ställning och värde, säger Mikael Rosengren, förhandlingschef för tjänstesektorn på Sveriges Ingenjörer. Det finns stora olikheter i hur Unionen och SACO-förbunden ser på frågor som lönebildning, kompetensutveckling med mera. Det blir lättare för oss att arbeta för vår medlemsgrupp om de inte samtidigt är med i ett förbund som hävdar delvis andra ståndpunkter.

Medlemmar som i dag är dubbelanslutna kommer behöva välja var de vill vara medlemmar före den sista juni i år.

Mer information kan du få av din lokala representant och på Sveriges Ingenjörers hemsida.

1 kommentar

  • Marianne

    Vilken förlust för oss med arbetsplatser som bara vill förhandla med Unionen och där vi som dubbelanslutna medlemmar fått både tillhörighet i Sveriges Ingenjörer och en förhandlingspart vid bordet i Unionen!

    21 mars 2013

Lämna en kommentar

Senaste nytt

I augusti kommer Kiruna kyrka flyttas till stadens nya centrum. Illustrationen ovan är från LKAB:s animerade film av flyttvägen. Till höger: Kjell Olovsson, projektchef på Veidekke.

Nu förbereder ingenjörerna flytten av Kiruna kyrka

Den 19-20 augusti är det dags. 600 ton trä, en skör altartavla och en transport i rekordformat gör flytten av Kiruna kyrka till en ingenjörsutmaning utöver det vanliga. Kjell Olovsson, projektchef på Veidekke berättar vilka tekniska utmaningar som måste lösas.
Fler artiklar