När Daniel Ek, medgrundare av Spotify, höll föredrag på KTH förklarade han bland annat varför innovation inte behöver vara så svårt. Han gav också exempel på hur han med envishet och gåpåaranda lanserade sitt Spotify till nyhetsmedia.
När Daniel Ek, medgrundare av Spotify, höll föredrag på KTH förklarade han bland annat varför innovation inte behöver vara så svårt. Han gav också exempel på hur han med envishet och gåpåaranda lanserade sitt Spotify till nyhetsmedia.
Daniel Ek, som var med och grundade Spotify, besökte KTH på måndagen den 22 april. Daniel Ek frågade publiken hur många som själva jobbade med innovation. Ett antal händer åkte i luften. Publiken fick då en uppmaning av Spotify-grundaren om att för sig själva tydliggöra vilket problem deras innovation löser. Innovationen ska lösa ett konkret problem.
I Daniel Eks fall var problemet att det saknades en betalningsmodell för att lyssna på strömmad musik. Nedladdningsprogrammet Napster och internetsajten The Pirate Bay gjorde livet surt för skivbolagen som fick se sina intäkter rasa i början av 2000-talet. Spotify som skapades 2006 kombinerade fildelningen med en betalmodell och lade upp det på nätet. Det blev inte gratis för användarna, men billigt och oerhört lätt att använda. Spotify har, med sina 24 miljoner lyssnare, förändrat människors sätt att lyssna på musik.
Daniel Ek växte upp i Rågsved. Han fick tidigt både en gitarr och en dator av sina föräldrar. Han spelade ofta på gitarren och satt annars och programmerade på datorn. När han blev större startade han företag som i mycket bestod i att skriva program för andra företag.
Men han såg också att artisterna måste kunna försörja sig. När han sade att han ville göra något med musik fick han höra att ”det går inte”. Därför citerar Daniel Ek gärna George Bernard Shaw, den nobelprisade irländaren:
– En förnuftig människa anpassar sig till världen, en oförnuftig framhärdar i att försöka anpassa världen till sig själv. Därför beror alla framsteg på de oförnuftiga, sade Daniel Ek i ett direkt citat av författaren.
Daniel Ek säger i dag att innovation inte behöver vara så svårt som det ser ut. Det handlar sällan om att man hittar något som är alldeles nytt. I stället är det oftast frågan om att man – som i Spotifys fall – tar två etablerade saker och kombinerar dem i ett nytt sammanhang. Men det ska vara något som löser ett konkret problem.
Förra året fick Daniel Ek KTH:s stora pris, ett pris som tidigare gått till bland andra Christer Fuglesang, Hans Rosling och Evert Taube. Men han har inte stannat av i arbetet. Daniel Ek tror att nästa stora trend på internet är individualisering av tjänsterna, en trend där Spotify ska försöka ligga långt framme. Det gäller till exempel att hitta balans mellan vad som är populärt och den långa svansen av låtar.
– Vi kommer att behöva psykologer likaväl som ingenjörer, sade han.
Han uppmanade publiken att hitta jobb som de trivs med, jobb som fascinerar. Och på en fråga om hur det var att försöka övertyga skivbolag och allmänhet om produkten i början när Spotify var okänt, svarade han med en anekdot:
– Du måste våga vara påträngande med din produkt.
Själv har han ägnat mängder av timmar åt att sälja Spotify, och gör det fortfarande. Storbritannien var det första landet utanför Sverige där tjänsten lanserades. Daniel Ek försökte få en BBC-reporter intresserad av Spotify. Reportern svarade artigt men gjorde inget inslag. Då återkom Daniel Ek. Han gav reportern ett erbjudande. Reportern skulle få testa Spotify gratis i några dagar, och om han inte tyckte att tjänsten var bra, så skulle Daniel Ek tvätta hans bil!
Reportern som tyckte att hans bil skulle kunna behöva en rengöring nappade på erbjudandet. Reportern fick Spotify i sin dator och testade tjänsten. Efter ett par dagar träffades de igen, och reportern som var både glad och besviken sade något i stil med: ”djäklar också, jag skulle ju ha behövt en biltvätt.”
Sedan kom det inslag om Spotify i brittisk teve.
Sture Henckel