Är Scania för bra för Sverige?

Det är en tidsfråga innan Volkswagen helt tar över Scania och köper ut bolaget från den svenska börsen, säger en tysk analytiker som Svenska Dagbladet intervjuar (SvD 4 februari). I Dagens Nyheter blir det en notis om fortsatt ägarbråk i Scania till följd av utebliven aktieutdelning.

Det här känns inte bra
. Det känns AGA, Astra Zeneca, Opel och Kockums. För det är inte bara billig arbetskraft och nya marknader långt borta som utgör konkurrensen i dag. Det är också utländska ägare som har andra intressen än bra, kvalificerade svenska arbeten i högteknologiska svenska företag. Helt logiskt. Varför skulle det vara viktigt att ha kvalificerad verksamhet i ett land långt borta med liten marknad om det finns saker att göra för att stärka det märke som ligger närmare hjärtat.

Saab var visserligen amerikanskägt men sätet i Europa fanns i Tyskland hos Opel och jag minns väl hur Sveriges Ingenjörers medlemmar i Trollhättan berättade att teknik och jobb sipprade söderut i en ständig ström. Samma diskussioner finns nu om Scania och de synergier mellan MAN och Scania som ledningen vill uppnå. Synergier som förväntas ske på Södertäljes bekostnad. Inget konstigt med det – har man två företag i samma bransch så är det klart att man vill räkna hem de samarbetsfördelar som finns – men är det så bra för Scania? Och är det meningen att det ska vara bra för Scania?

Ganska ofta köper stora ägare upp en verksamhet för att ta hem det som var intressant i den, införlivar det i en annan verksamhet och avvecklar sedan det uppköpta bolaget. Eller som i AGA:s fall – behåller försäljning och service.

Scania är ett ingenjörs- och innovationstungt företag i gammal svensk industritradition. – Det är inte bara lastbilen du behöver, utan lastbilen du vill ha, förklarade en varumärkesstrateg för något år sedan det mycket framgångsrika varumärkesbyggandet och visade bilder på hur lastbilschaufförer stod i kö för att få Scanialoggan intatuerad på armen.

De svenska minoritetsägarna i Scania rasar nu över den uteblivna aktieutdelningen och stämman i maj lär bli stormig. Frågan är om det kan ändra något eller om framtidens chaffissar istället kommer att ha MAN tatuerat på armen?

jennybyline

 

1 kommentar

  • Jonny

    Frågan är om NCC är bra för Sverige, ingenjörer som Christoffer Bergqvist har jag haft koll på sedan studentguiden skrev om honom. När utländska företag plockar vad de behöver är detta en perfekt karriär att följa. Vill man behålla bra kompetens i landet måste man kunna konkurrera med utlandet. /Jonny

    14 mars 2014

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Så planerar du din klimatsmarta semester

Så planerar du din klimatsmarta semester

Att tänka till kring själva resan är det som har störst betydelse när du vill semestra klimatsmart. Sikta på närmare destinationer, välj tåget eller hyr en elbil.
Fler artiklar