Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemIngenjören"Ingen litar på Thyssen Krupp längre"

”Ingen litar på Thyssen Krupp längre”

Att Thyssen Krupp nu erbjuder de ubåts-ingenjörer som stannar på Kockums en rejäl bonus lär inte få önskad effekt. ”Det är ingen som litar på dem längre” säger en källa till Ingenjören.

Dagens Industri publicerade på onsdagen uppgifter om att den tyska ägaren till Kockums, Thyssen Krupp, erbjuder 50 miljoner kronor i lojalitetsbonus för att  få personalen att stanna i verksamheten. Men enligt vad Ingenjören erfar, är det litet sent påtänkt.

” De har inte gjort något för den här verksamheten på femton år. Nu känner de att de riskerar att förlora greppet men det är ingen som litar på dem längre” säger en källa med god insyn i ubåtsverksamheten.

Ett antal viktiga nyckelpersoner har de senaste veckorna gått över till försvarkoncernen Saab som ju tidigare fick FMV:s uppdrag att undersöka förutsättningarna för att bygga en svensk ubåt i annan regi än Thyssen Krupp. Enligt Dagens Industri  är nu många av Kockums ingenjörer beredda att gå över till Saab för att äntligen få bygga den svenska u-båten A26. Enligt uppgift för FMV också diskussioner med andra länder om ett eventuellt samarbete runt u-båtsbygget.

Jenny Grensman

Läs också

Ubåtsingenjörer byter till Saab

 

6 KOMMENTARER

  1. 50 miljoner är ju ingenting i förhållande till de mångmiljardbelopp som är på tal vid köp och utveckling av ubåtar.

    För Thyssen Krupp skulle det säkert vara en god idé att betala de anställda 50 miljoner för att få dem att skriva på ett kontrakt som låser upp dem i Kockums under X antal år så de inte kan börja på Saab och utveckla ubåtar där. Sedan kan man gå vidare med planen att låta all väsentlig utveckling utföras i Tyskland, och använda ingenjörerna på Kockums i Sverige som support tills man slutligen eventuellt lägger ner verksamheten i Sverige. 50 miljoner för att bli av med Saab som enda huvudsakliga konkurrenten på ubåtsmarknaden låter således väldigt billigt.

    Saab borde erbjuda ingenjörerna på Kockums motsvarande deal (eller tex 10-20% högre lön) för att flytta över till Saab. Det är småpengar i sammanhanget.

  2. Synd att en sån fin tradition som Kockums ska försvinna men jag tycker FMV har skött det här med en ovanlig syn av svensk stolthet och självförsörjningsanda. Jag hoppas den här mentaliteten fortsätter.

  3. Säljer man ett företag/varv till ett tyskt företag kan man ju inte sedan komma och dikktera hur tyskarna vill styra sin koncern.
    Ville man säkra ubåtsbyggarkompetens i Sverige skulle man inte sålt varvet och tagit de kostnader det innebär.

    Sålt är sålt och har man sålt kakan är det någon annans kaka.

    Som Karlskronabo är det synd på många arbetstillfällen i staun.

  4. Det torde vara ganska säkert att om Thyssen Krupp hade fått rättigheterna till alla delar som Kockums har rätt att använda i sin Ubåts tillverkning så hade det varit slut på Kockums som företag och därmed så hade tillverkningen flyttats utanför sveriges gräns.
    Man kanske inte kan slå sig helt för bröstet att vi är så bra men patent, geografiska förutsättningar och kunnande gör att vi kan sägas vara väldigt konkurenskraftiga. Det vore bra att veta om Thyssen Krupp kan blockera användningen av vitala delar i dagens verksamhet om i princip Kuckums skulle bli SAAB och därmed få Ubåtskunnandet att stanna i sverige.

    • Enligt våra källor har det utlovats en bonus. Enligt Dagens Industri handlar det om 50 miljoner kronor, men några ytterligare preciseringar har vi inte information om. Totalt arbetar omkring 200 ingenjörer på Kockums.

Lämna ett svar till Fredrik Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Hur länge måste jag stanna innan jag byter jobb?

0
Hur länge bör man stanna på ett jobb innan man går vidare till nästa? Karriärcoachen tipsar om hur du bör tänka.

Här finns ingenjörernas mest jämställda chefslöner

0
Många ingenjörer blir chefer och det är inom privat sektor som cheferna tjänar mest. Men där finns ett lönegap mellan könen. I en annan sektor är chefslönerna för ingenjörer helt jämställda.  

Har du gjort en livsnjutarplan över vad som är viktigast i ditt liv?

0
Karriärplanering har du säkert koll på. Men allt annat som är viktigt i livet, hur får du tid och energi till det? Testa att göra en livsnjutarplan där du sätter dina prioriteringar på pränt.

Får man komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar är det lockande att komma med shorts och sandaler till jobbet. Men hur lättklädd får man egentligen vara på jobbet? Juristen reder ut vad som gäller.

Se MIT-studenterna dansa

0
I USA är det naturligt att kreativa ämnen ingår i ingenjörsutbildningarna, som dans till exempel. 

Ger din chef dig ont i magen?

0
Var tredje svensk uppger att de har en destruktiv chef. En ny bok ger konkreta förslag på hur du hanterar en sådan situation.

”Så här fick vi vårt första ingenjörsjobb”

0
För nyexade finns många andra vägar än platsannonser till det första jobbet. Ingenjören frågade sex ingenjörer hur de fick sitt första jobb efter examen.

Hur gör du för att inte jobba över?

0
Som ingenjör kan det vara svårt att sätta gränser för sin arbetstid. Här är ingenjörernas egna tips på hur de undviker att jobba över när arbetsbelastningen är hög.
Scania Lisa Lorentzon

Högre löneökningar än märket på Scania

2
Akademikerna på Scania får 4,9 procents löneökning i år, högre än märket på 3,9 procent. Dessutom ska goda prestationer ge extra lyft.
Arbetslösheten för ingenjörer 2020-2023

Rekordlåg arbetslöshet för ingenjörer – och små ändringar inom bygg

0
Ekonomin skakar. Men det märks inte på arbetslösheten för ingenjörer. Och i byggsektorn, där vissa delar har det tufft, är förändringarna ändå små.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Undvik ingenjörernas vanligaste cv-missar

0
Ett cv ska vara tydligt och visa vad du har för kompetens och erfarenhet. Visst är det bra att sticka ut men passa dig för att tappa trovärdighet. Här är nio vanliga misstag – och hur du undviker dem.