På Volvo personvagnar lägger Akademikerföreningen stor energi på att stötta medlemmarna inför lönesamtalen. Nu hoppas man att erfarenheterna från förra året ska göra spelreglerna inför kommande förhandlingar ännu tydligare.
På Volvo personvagnar lägger Akademikerföreningen stor energi på att stötta medlemmarna inför lönesamtalen. Nu hoppas man att erfarenheterna från förra året ska göra spelreglerna inför kommande förhandlingar ännu tydligare.
– Nu ligger vi i startgroparna inför nästa års lönerevision. Det blir det andra året för oss med det nya Teknikavtalet, eftersom vi valde att slå ihop 2013 och 2014 års revision, säger Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo personvagnar.
Arbetsgivaren var angelägen om att slå ihop revisionerna och erbjöd 4,6 procent i potten istället för 4,2 som avtalet gav. Det erbjudandet accepterades av de tre tjänstemannafacken Sveriges Ingenjörer, Unionen och Ledarna som valde att jobba gemensamt för att lägga en stabil grund för löneprocessen.
Sveriges Ingenjörers förtroendevalda på Volvo planerade förhandlingarna noga och erbjöd medlemmarna på olika sätt stöd inför lönesamtalen.
Innan samtalen startade arrangerade Akademikerföreningen ett löneseminarium för medlemmarna där man noga förklarade den nya processen med två lönesamtal och möjlighet till ett förstärkt lönesamtal. Löpande information till medlemmarna kom i veckobrevet från ordförande Magnus Sundemo.
Varje fredag under januari-mars hade akademikerna också öppet hus under ett par timmar på eftermiddagen.
– Ofta kom 20-30 medlemmar för att ställa frågor och ta del av vår lokala lönestatistik. Vi som är engagerade i den lokala styrelsen turades om att bemanna arrangemanget och trots att det tog en hel del tid var det värt det, säger Magnus Sundemo.
Akademikerna på Volvo har byggt upp en databas med lokal lönestatistik. Med åren har den förfinats och i dag finns de 2400 medlemmarna registrerade på över 40 olika befattningar.
– Vi ansträngde oss verkligen för att ta fram ett grundligt underlag till medlemmarna för att stötta deras lönekrav. En del av våra medlemmar som är chefer tyckte nog att vi haussade förväntningarna väl mycket.
Den enkät som medlemmarna besvarade efter lönerevisionen visar att många också uppskattade stödet och informationen från den lokala styrelsen.
Lönesamtalen fungerade på det stora hela bra och den största kritiken handlar om prestationsvärderingen. Där fanns några nya bedömningskriterier, varav ett uppfattades som svårbedömt och subjektivt. Det handlar om beteendet mot företagets kultur.
– Vad menar man med det? Den förklaring som vi har fått är att det handlar om det ansvar som man tar utöver det som förvantas inom var och ens befattning. Den som tar ett ansvar som sträcker sig utanför den givna rollen får ett bättre omdöme. Det här är svårt att värdera och riskerar att blir subjektivt, säger Magnus Sundemo.
Kritiken från fackligt håll har initierat en diskussion inför kommande lönerevision.
– Det finns en uppenbar risk att anställa som inte har samma egenskaper som sin chef får ett sämre omdöme, säger han.
Omkring etthundra av de 2400 medlemmarna i Sveriges Ingenjörer på Volvo begärde ett förstärkt lönesamtal. Två fackliga representanter deltog i samtalen som alltid förbereddes med ett enskilt möte med den medlem som begärt samtalet. Där samlade facket argument och försökte skapa en realistisk bild av förväntningarna.
De flesta samtal ledde inte till något lönelyft men många samtal var ändå värdefulla. Flera chefer var också positiva och tyckte att samtalen gav dem argument att begära extra pengar. Medlemsenkäten visade också att majoriteten var nöjda med det förstärkta lönesamtalet.
– Ofta kom samtalen att handla om framtiden. Hur kan vi hitta en plan som på sikt leder till et lönelyft. Ibland kunde lösningen vara en befordran, ibland formulerades tydligare prestationsmål, säger Magnus Sundemo.
Flera förstärkta lönesamtal utmynnade också i uppföljande samtal som har pågått även under hösten. Det sista uppföljningssamtalet hade Magnus Sundemo häromdagen. Det slutade med 2000 kronor i lönepåslag för en medlem.
Nu börjar arbetet med 2015 års lönerevision och en kallelse till ett löneseminarium i december för medlemmarna har skickat ut. Den lokala styrelsen har också skrivit ihop en lönespecial med råd och tips inför samtalen.
– Den här gången hoppas vi att arbetsgivren är villig att visa upp lönespannen. Då kan medlemmarna själva, efter prestationsvärderingen, se om deras lönekrav är rimliga, säger Magnus Sundemo.
I den enkät som medlemmarna på Volvo fick efter lönerevisionen svarade hälften att den nya löneprocessen är bättre än den gamla. Bara drygt tio procent såg inget samband alls mellan sin prestationsvärdering och sitt lönepåslag.