Volvo anställer hundratals ingenjörer

Volvofabriken i Torslanda har startat ett tredje nattskift och anställer 1500 personer. Men behovet av ingenjörer är också stort. Flera hundra ingenjörer kommer att anställas i år.

Det tredje nattskiftet vid Torslandafabriken som drog igång förra veckan fick stor uppmärksamhet i medier. Men sedan 2010 har Volvo Cars faktiskt rekryterat fler ingenjörer än kollektivanställda.

– Sedan 2010 har Volvo Cars rekryterat över 2 000 ingenjörer och ytterligare 300–400 rekryteringar pågår nu. Detta innebär alltså en större ökning än på kollektivsidan, säger Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars.

Volvo Cars har beslutat om en total investering på 75 miljarder kronor och ingenjörerna behövs för att utveckla flera nya bilmodeller och driftsätta produktionsanläggningarna.

Magnus Sundemo. Foto: Jenny Sjöberg.

Magnus Sundemo. Foto: Jenny Sjögren

– De flesta ingenjörer som rekryteras förstärker produktutvecklingen men det behövs fler ingenjörer även inom andra delar av företaget, bland annat inköp och tillverkning, säger Magnus Sundemo.

Han upplever inte att rekryteringen av ingenjörer har varit dramatiskt svår men konkurrensen om erfarna ingenjörer är tuff, särskilt inom vissa teknologiområden. Volvo Cars är dessutom inte den enda arbetsgivare inom fordonsindustrin i Göteborg som rekryterar ingenjörer. Cevt, Volvos och Geelys gemensamma forsknings- och utvecklingscenter på Lindholmen, har i dag 1 100 anställda, de flesta ingenjörer och siktar på att ha 2 000 anställda vid årsskiftet.

– Vi har rekryterat en hel del från Ericsson. Det är en ny utveckling i Sverige att fordonssidan växer starkt medan it- och telekombranschen har större problem och har tvingats till uppsägningar, säger Magnus Sundemo som tror att en förklaring till Volvo Cars framgångar är en företagsledning med en tydlig affärsidé.

– Känslan är att vi har en ägare som tror på företaget och har en tydlig idé om vad de vill göra. Framgångarna för Volvo Cars visar vad man kan åstadkomma med en stark affärsidé. Därför har vi blivit konkurrenskraftiga även på tillverkning i Sverige, trots att företaget samtidigt investerar i fabriker i Kina, säger Magnus Sundemo.

Karin Virgin

 

Lämna en kommentar

Senaste nytt