Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemArbetslivVolvo anställer hundratals ingenjörer

Volvo anställer hundratals ingenjörer

Det tredje nattskiftet vid Torslandafabriken som drog igång förra veckan fick stor uppmärksamhet i medier. Men sedan 2010 har Volvo Cars faktiskt rekryterat fler ingenjörer än kollektivanställda.

– Sedan 2010 har Volvo Cars rekryterat över 2 000 ingenjörer och ytterligare 300–400 rekryteringar pågår nu. Detta innebär alltså en större ökning än på kollektivsidan, säger Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerföreningen på Volvo Cars.

Volvo Cars har beslutat om en total investering på 75 miljarder kronor och ingenjörerna behövs för att utveckla flera nya bilmodeller och driftsätta produktionsanläggningarna.

Magnus Sundemo. Foto: Jenny Sjöberg.
Magnus Sundemo. Foto: Jenny Sjögren

– De flesta ingenjörer som rekryteras förstärker produktutvecklingen men det behövs fler ingenjörer även inom andra delar av företaget, bland annat inköp och tillverkning, säger Magnus Sundemo.

Han upplever inte att rekryteringen av ingenjörer har varit dramatiskt svår men konkurrensen om erfarna ingenjörer är tuff, särskilt inom vissa teknologiområden. Volvo Cars är dessutom inte den enda arbetsgivare inom fordonsindustrin i Göteborg som rekryterar ingenjörer. Cevt, Volvos och Geelys gemensamma forsknings- och utvecklingscenter på Lindholmen, har i dag 1 100 anställda, de flesta ingenjörer och siktar på att ha 2 000 anställda vid årsskiftet.

– Vi har rekryterat en hel del från Ericsson. Det är en ny utveckling i Sverige att fordonssidan växer starkt medan it- och telekombranschen har större problem och har tvingats till uppsägningar, säger Magnus Sundemo som tror att en förklaring till Volvo Cars framgångar är en företagsledning med en tydlig affärsidé.

– Känslan är att vi har en ägare som tror på företaget och har en tydlig idé om vad de vill göra. Framgångarna för Volvo Cars visar vad man kan åstadkomma med en stark affärsidé. Därför har vi blivit konkurrenskraftiga även på tillverkning i Sverige, trots att företaget samtidigt investerar i fabriker i Kina, säger Magnus Sundemo.

Karin Virgin

 

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

Tre ingenjörer: Så blev vi egenkonsulter

0
Friheten att välja uppdrag att kunna styra över sin tid är två goda skäl att bli egenkonsult. Ingenjörerna Martin Lindahl, Tommy Oldebäck och Jerker Bergström delar med sig av sina erfarenheter.
Ingenjörsfullmäktige 2022

Lång debatt om kortad arbetstid

1
Hur radikalt ska Sveriges Ingenjörer vara i kraven på kortad arbetstid? På Ingenjörsfullmäktige blev det lång debatt om det, om lön och om matte i skolan.

More information for members in English

0
The annual congress of The Swedish Association of Graduate Engineers has decided to translate more information material for the members into English.
KTH

Färre tog ingenjörsexamen förra året

0
Nästan exakt 500 personer färre tog en ingenjörsexamen under det gångna läsåret jämfört med året före. Ändå var det många: 5 000 fler än i slutet av 1970-talet och 2 000 fler än i mitten av 1990-talet.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.