Svenska elever är de som har högst dator- och internetanvändning i och utanför skolan. Ändå presterar de sämst på Pisa-provet.
Svenska elever är de som har högst dator- och internetanvändning i och utanför skolan. Ändå presterar de sämst på Pisa-provet.
– De svenska resultaten i Pisa har försämrats och resultaten på det digitala proven i matematik och läsförståelse liknar i hög grad de på det pappersbaserade proven som gjordes 2012. Men de svenska resultaten på de digitala proven i år är faktiskt något bättre jämfört med resultaten på de pappersbaserade proven för tre år sedan. Men vi presterar fortfarande under OECD-genomsnittet i både digital matematik och digital problemlösning,säger Anders Fredriksson, biträdande chef på resultatutvärderingensenheten, på Skolverket.
Den nya Pisa-undersökningen visar att elever som använder internet mer än fyra timmar om dagen i skolan har undantagslöst de lägsta resultaten i matematik, läsförståelse, samt digital matematik och digital läsning. Istället är det de elever som aldrig eller nästan aldrig använder datorn i skolan för att utföra grupparbeten, hemuppgifter eller använda internet för skolarbeten, som har de bästa resultaten.
LÄS HELA RAPPORTEN
Vill du ta del av hela Pisa-rapportern, hittar du den här.
Svenska elever är de som dessutom använder internet mest utanför skolan. Enligt rapporten är det drygt 30 procent av de svenska eleverna som anger att de använder internet minst fyra timmar under en veckodag utanför skoltid. Motsvarande andel i OECD är omkring 18 procent.
I Pisa-undersökningen framgår också att internetanvändningen är vanligast bland svenska pojkar. Hela 39 procent av pojkarna anger att de tillbringar mer än fyra timmar online utanför skoltid, medan motsvarande siffra för flickorna är 23 procent.
OECD har även definierat andelen extrema internetanvändare, vilket är 15-åringar som är online mer än sex timmar under en veckodag efter skolan. I Sverige mäter den siffran 13 procent, vilket är den största andelen i hela OECD, där siffran är sju procent.
Anders Fredriksson säger att det är viktigt att ha en genomtänkt strategi för IT-användningen i skolan så att den kan bidra till kunskapsutveckling på olika sätt.
– IT kan inte ersätta en bra lärare och en bra undervisning. Det finns flera aspekter av IT i skolan som kan utvecklas. Vi har fått ett uppdrag av regeringen om att ta fram nationella skolutvecklingsprogram för att stärka skolornas IT-kompetens. Det är bra eftersom många lärare efterlyser kompetensutveckling inom detta område, berättar Anders Fredriksson.
Sandra Forsvik
1 kommentar
Det hade ju varit intressant att veta om det är internetanvändandet som är orsaken till de dåliga resultaten. Det är så klart inte helt otroligt att det skulle vara så att lägger du 10 timmar på att spelar counter strike, ja då har du mindre tid till att plugga. Men är det verkligen så att just datorspelandet i sig är skadligt? Eller är det tidsförlusten? Eller är det bara så att de som suger i skolan tröstar sig med en stor dos internet om dagen?