Ingenjörer avslöjade VW-fusk

Fyra ingenjörer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avslöjandet av Volkswagens utsläppsfusk.Fyra ingenjörer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avslöjandet av Volkswagens utsläppsfusk.

Mer om VW-fusket

Dessa bilmodeller är berörda, enligt EPA (United States Environmental Protection Agency):

• Jetta (MY 2009 – 2015)
• Jetta Sportwagen (MY 2009-2014)
• Beetle (MY 2012 – 2015)
• Beetle Convertible (MY 2012-2015)
• Audi A3 (MY 2010 – 2015)
• Golf (MY 2010 – 2015)
• Golf Sportwagen (MY 2015)
• Passat (MY 2012-2015)

Läs mer om utsläppsfusket på EPA:s hemsida och hos ICCT.

När dieselbilarna körde på vanlig väg visade de betydligt högre utsläppsnivåer jämfört med när de testades i labb. I helgen erkände Volkswagen att elva miljoner av deras bilar med dieselmotorer har manipulerats för att klara amerikanska avgaskrav.

Fyra ingenjörer som är fordonsforskare vid miljöorganisationen The International Council on Clean Transportation, ICCT ligger bakom avslöjandet. Det berättar SvD Näringsliv, som har intervjuat Anup Bandivadekar, en av de fyra ingenjörerna och den som har lett gruppen.

Under 2013 bestämde sig forskargruppen för att testa slumpmässigt utvalda dieselbilar som såldes på den amerikanska marknaden för att se om det stämde att de släpper ut mindre partiklar och koldioxid i USA än i Europa. Resultaten av testerna, som gjordes av forskare vid West Virginia University på uppdrag av ICCT, visade att utsläppen från de berörda Volswagenbilarna var 30–40 gånger för höga ute på vanlig väg, medan de klarade kraven i labb.

– Regelverket är väldigt tydligt – varje form av system som manipulerar utsläppsnivåerna är olagligt, säger Anup Bandivadekar till SvD Näringsliv.

Han tycker att det olyckliga med manipulationen är att det förstör imagen för diesel som teknologi.

– Vi vet i dag att dieselmotorer kan vara rena motorer, förutsatt att du bygger dem på det sättet med partikelfilter och så vidare. Vissa sådana motorer fungerar väldigt bra, säger Anup Bandivadekar.

Ania Obminska

1 kommentar

  • MIT

    Vad är det ni vill säga?
    Det var ju också ingenjörer som skrev programmet. Ganska smarta algorithmer för att få en ”bil” att förstå att den befinner sig i labbmiljö.

    26 september 2015

Lämna ett svar till MIT Avbryt svar

Senaste nytt

  • ”Bara den här veckan, bara den här månaden”: Så  undviker du att krascha

    ”Bara den här veckan, bara den här månaden”: Så undviker du att krascha

    Hon ljög för familjen, glömde orden mitt i en mening och låg klarvaken på nätterna. Ingenjören Klara Albertsson sjukskrevs för utmattning och bytte yrkesbana. Giorgio Grossi på Stressmottagningen i Stockholm pekar på tre områden där både individer och arbetsgivare kan agera i tid.
  • Så vill Generation Z ha det på jobbet

    Så vill Generation Z ha det på jobbet

    De söker trygghet och vill tjäna pengar. Men längtar även efter ett stressfritt liv och betraktar sig själva som lata. Därför har Generation Z på många sätt annorlunda förväntningar på sitt arbetsliv än sin föräldrageneration – här är några viktiga skillnader.
  • October: News from Ingenjören in English

    October: News from Ingenjören in English

    Chalmers: “Flexible pension and security clearance are the most important changes” • Unemployment among engineers reaches pandemic levels • Is it still worth changing jobs? • Gaming companies want collective agreements adapted to the industry • Lower compensation from income insurance • “I have a non-compete clause – now it feels impossible to change jobs”
  • Maja Lind

    Prisas för exjobb om mer vindtåligt primuskök

    Hur kan ett lättviktsgaskök bli mer vindtåligt utan att lägga på så mycket extra vikt? Det har vinnaren av Sveriges Ingenjörers examenspris hittat en lösning på.
  • Spelbolag vill få fram kollektivavtal anpassade för branschen

    Spelbolag vill få fram kollektivavtal anpassade för branschen

    Två stora spelbolag har tecknat kollektivavtal medan andra speljättar fortfarande tvekar. I Malmö har Massive Entertainment och Sharkmob format en arbetsgrupp för att försöka utforma ett avtal som ska passa hela branschen.