Ingenjörer avslöjade VW-fusk

Fyra ingenjörer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avslöjandet av Volkswagens utsläppsfusk.Fyra ingenjörer vid The International Council on Clean Transportation ligger bakom avslöjandet av Volkswagens utsläppsfusk.

Mer om VW-fusket

Dessa bilmodeller är berörda, enligt EPA (United States Environmental Protection Agency):

• Jetta (MY 2009 – 2015)
• Jetta Sportwagen (MY 2009-2014)
• Beetle (MY 2012 – 2015)
• Beetle Convertible (MY 2012-2015)
• Audi A3 (MY 2010 – 2015)
• Golf (MY 2010 – 2015)
• Golf Sportwagen (MY 2015)
• Passat (MY 2012-2015)

Läs mer om utsläppsfusket på EPA:s hemsida och hos ICCT.

När dieselbilarna körde på vanlig väg visade de betydligt högre utsläppsnivåer jämfört med när de testades i labb. I helgen erkände Volkswagen att elva miljoner av deras bilar med dieselmotorer har manipulerats för att klara amerikanska avgaskrav.

Fyra ingenjörer som är fordonsforskare vid miljöorganisationen The International Council on Clean Transportation, ICCT ligger bakom avslöjandet. Det berättar SvD Näringsliv, som har intervjuat Anup Bandivadekar, en av de fyra ingenjörerna och den som har lett gruppen.

Under 2013 bestämde sig forskargruppen för att testa slumpmässigt utvalda dieselbilar som såldes på den amerikanska marknaden för att se om det stämde att de släpper ut mindre partiklar och koldioxid i USA än i Europa. Resultaten av testerna, som gjordes av forskare vid West Virginia University på uppdrag av ICCT, visade att utsläppen från de berörda Volswagenbilarna var 30–40 gånger för höga ute på vanlig väg, medan de klarade kraven i labb.

– Regelverket är väldigt tydligt – varje form av system som manipulerar utsläppsnivåerna är olagligt, säger Anup Bandivadekar till SvD Näringsliv.

Han tycker att det olyckliga med manipulationen är att det förstör imagen för diesel som teknologi.

– Vi vet i dag att dieselmotorer kan vara rena motorer, förutsatt att du bygger dem på det sättet med partikelfilter och så vidare. Vissa sådana motorer fungerar väldigt bra, säger Anup Bandivadekar.

Ania Obminska

1 kommentar

  • MIT

    Vad är det ni vill säga?
    Det var ju också ingenjörer som skrev programmet. Ganska smarta algorithmer för att få en ”bil” att förstå att den befinner sig i labbmiljö.

    26 september 2015

Lämna en kommentar

Senaste nytt

”Jag är för nyfiken för att säga nej”

”Jag är för nyfiken för att säga nej”

I år fyller Fatima Essaidi 22 år men det är svårt att tro när man ser hennes kalander. Där varvas möten med advisory board, styrelseutbildning och poddinspelningar. Dessutom är hon snart civilingenjör.
Fler artiklar