Gränserna mellan arbete och privatliv suddas ut. Allt vanligare att arbetsgivare uppmanar anställda att dela information på sociala medier.
Gränserna mellan arbete och privatliv suddas ut när arbetsgivare uppmanar anställda att dela information på sociala medier.
Att ständigt vara uppkopplad på sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn hör för oss många till vardagen. Men snart är det lika vanligt att vi delar med oss information som är kopplat till vårt arbete, visar en kommande avhandling från Stockholms universitet.
– Vi delar arbetsgivares inlägg om olika aktiviteter och kampanjer, liksom forskning och artiklar som på något sätt rör vårt jobb. När associationen till arbetsplatsen bli så tydlig som på sociala medier suddas gränsen mellan arbete och privatliv ut, men även gränsen mellan offentligt och privat. Förut var det ett problem i yrken som politiker eller skådespelare, men nu blir det en utmaning för fler, säger Steffi Siegert, doktorand vid Företagsekonomiska institutionen på Stockholms universitet.
För organisationer och företag är det nästan alltid positivt när anställda delar information i sina personliga nätverk. Det inger trovärdighet och bidrar till att stärka företagets varumärke. Enligt avhandlingen är det arbetsgivaren som är den mest pådrivande faktorn, som på ett direkt eller indirekt sätt uppmanar anställda att dela information på sociala medier. Ett outtalat grupptryck från drivande kollegor som är aktiva online är också en medverkande kraft.
– Entreprenören är ett exempel på en typisk aktör som är benägen att använda sociala nätverk för att stärka det egna företagets mål, säger Steffi Siegert.
Spridandet av information i sina personliga nätverk sker ofta utanför arbetstid och gränsen mellan fritid och arbete blir därför otydlig. Kopplingen mellan individ och organisation blir också väldigt stark och Steffi Siegert tycker att det är dags för arbetsgivare att diskutera ämnet och ta fram riktlinjer kring sociala medier.
– I många organisationer förväntas du vara aktiv på sociala medier, och det breddar synen på vad som ingår i arbetet till att inkludera ett personligt engagemang. Det är viktigt att chefer förstår de utmaningar som finns och att organisationen tydligt kommunicerar hur individen kan hantera dem, säger Steffi Siegert.
Sandra Forsvik
1 kommentar
Enklast att, som jag, inte vara med i FB, LinkedIn och dylikt, rimligen kan arbetsgivaren ju inte kräva att man blir med där bara för jobbets skull!