Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemTeknik & MiljöTeknikGruva först med 5G

Gruva först med 5G

Boliden
Foto: Boliden

Femte generationens mobilnät väntas ge industrin en rejäl knuff. Det är också i industrin som den först testas. En av de första platser där det nya mobilnätet byggs är en gruva i Norrland.

Tillsammans med flera andra företag arbetar nu Ericsson med att installera ett femte generationens mobilkommunikationssystem i Bolidens gruva i Kankberg utanför Skellefteå. Torbjörn Lundahl, ansvarig för Ericssons svenska forskningsprogram för 5G, leder arbetet.

När påbörjade ni det här projektet?
– Det är ett Vinnovaprojekt som blev godkänt i maj. Men vi började på allvar i augusti och har sedan jobbat under hösten. Det första vi jobbar med nu är att planera radioinstallationerna. Vi etablerar radiokommunikation i vissa delar av gruvan.

Gör ni det här i flera gruvor?
– Det här projektet handlar bara om den här gruvan. Vi forskar på hur man applicerar tekniken och vad krävs för 5G för den här tillämpningen.

Deltagare i Projektet

Projektet som går under namnet PIMM (Pilot for Industrial Mobile Communication in Mining) är ett samarbete mellan Ericsson, Boliden, ABB, SICS Swedish ICT, TeliaSonera, Volvo Construction Equipment, Wolfit och Luleå tekniska universitet.

Men vad kan då egentligen 5G som 4G inte kan?
– Det är flera saker. Datavolymerna är i storleksordningen 1 000 gånger högre på systemnivå. Dessutom blir fördröjningen, från att du skickar signalen till dess att den kommer fram, betydligt mindre. Det sista är oerhört viktigt för fjärrstyrning. Om man sitter med en styrspak med ljud o bild så måste man även få rätt känsla i spaken, så kallad haptisk feedback. Det blir jättesvårt att styra om du får en fördröjning. Den får vara max 1-2 millisekunder. Idag har man runt 40 millisekunder.

Hur kan 5G vara så mycket snabbare än 4G?
– Alla protokoll och handskakningar i kedjan från sensor till server och tillbaka optimeras med avseende på fördröjningar för dessa användningsfall.

Finns det fler skillnader?
– En annan viktig parameter är batteriernas livslängd. Ska du ha sensorer där ute i gruvan så kan du inte springa och byta batterier jämt och ständigt. Där handlar det om att skapa extremt låg energiåtgång för att få en lång batteritid. Det ingår i kravspecifikationen för 5G.

Vilka är utmaningarna att installera 5G i en gruva?
– Gruvmiljön är ganska krävande. Gruvgångarna är svåra i sig, och dessutom kan det komma ganska stora maskiner i vägen. Radioplanering är en jätteutmaning som är intressant rent tekniskt.

Vad är målet med projektet?
– Det är förstås att effektivisera driften, men också att höja säkerheten. Men det finns också en möjlighet att få en hävstång globalt. Dels kan Boliden använda tekniken i andra gruvor, och både vi och de andra företagen som deltar kan marknadsföra våra produkter globalt, till andra gruvor utomlands.

Hur bidrar den nya tekniken till bättre säkerhet i gruvan?
– I dag har man ingen mobiltäckning nere i gruvan. I händelse av en olycka, när räddningsfolk kommer dit, måste de i dag ha med sig en speciell kommunikationsradio. Det systemet är inte lika lätthanterat. Boliden vill ha ett heltäckande nät för både ovan jord och nere i gruvan. Man vill hela tiden ha koll på både människor och maskiner. Man kan till exempel sätta upp geofencing med virtuellt staket kring en maskin, och stoppa driften om en person kommer för nära den.

Hur stor är den här satsningen?
– Vinnova finansierar projektet med 9 miljoner kronor. Då tillför industrin minst lika mycket, så är det alltid i Vinnovaprojekt. Boliden tillhandahåller ju en gruva, Volvo en gruvlastare som ska fjärrstyras, och vi står för radioutrustningen. Den exakta kostnaden delger vi inte, men för Ericsson är detta en del i vår totala satsning på 5G-utveckling.

När ska detta vara fungerande i gruvan?
– Radioinstallationerna är klara nu. Och sedan påbörjar vi körningarna allteftersom. Totalt sett ska projektet vara avslutat i mitten av 2017.

Sture Henckel

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Skärp dig – 14 etikettråd för jobbet

0
Ett gott bemötande gentemot kunder är ofta en självklarhet, men hur beter ni er mot varandra på jobbet? Här är 14 steg till ett mer respektfullt bemötande i arbetsvardagen.

Våga en karriäravstickare – den kan ge dig en egen nisch

0
Funderar på ett göra något helt annat men är orolig för att hoppa av ingenjörsbanan? En avstickare i karriären kan ge dig en ny nisch och ett mer utvecklande jobb.
Randstad och Manpower

Ensamma i sin bransch om att ha lokalt akademikerfack

0
När det är gnissel på jobbet är det bra med ett lokalt fack. Det tycker både fack och arbetsgivare på Manpower Group och Randstad. Ändå är de de enda i bemanningsbranschen som har en Akademikerförening.

29 råd till ingenjörer från andra länder som är nya i Sverige

0
Ingenjören bad fyra utländska ingenjörer som kom till Sverige för flera år sedan om deras bästa tips till utländska ingenjörer som är nyanlända.

29 tips for engineers newly arrived in Sweden

0
Ingenjören asked four engineers from abroad for their best tips for foreign engineers who are newly arrived in Sweden.

Rehab med VR gör träningen effektivare

0
När patienter med smärta i nacke och axlar får träna med hjälp av VR blir träningen roligare. För fysioterapeuten innebär den digitala tekniken dessutom helt nya sätt att arbeta.
Sommarjobbare

Så här säger företagen om sommarjobb för ingenjörsstudenter

0
Hur tänker företag om sommarjobb för ingenjörsstudenter? Vad behöver de? Hur många tar de in? Och vad tycker de man ska tänka på? Här svarar fem tekniktunga företag.

Spanien prövar fyra dagars arbetsvecka

0
I Spanien startar ett försök med fyra dagars arbetsvecka med bibehållen lön. Fler länder i Europa är på gång eller har redan infört kortare arbetsvecka. Frågan debatterades också på Ingenjörsfullmäktige i november.
Intervju för sommarjobb

Så får du sommarjobb – 15 tips till ingenjörsstudenter

0
Hur gör man för att få ett sommarjobb där man får använda sina ingenjörskunskaper? Eller för att få ett sommarjobb över huvud taget? Här ger en professor, en studievägledare och en karriärvägledare sina bästa råd.

Hur kallt får det egentligen vara på kontoret?

0
Kyliga kontor gör inte bara att vi fryser, det sänker också vår koncentrationsförmåga och kan påverka hälsan. Så hur kallt får det egentligen vara på kontoret?

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Konsult funderar över pengapåsar

Sex råd – om du erbjuds rörlig lön som konsult

0
Som konsult finns det upplägg där man får en procentandel av det som faktureras kunden. Det kan ge hög lön, men innebär också risker. Vad ska man tänka på om man erbjuds den typen av lön? Här svarar två ombudsmän.