Eget skapande kan öka teknikintresse

Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock

Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock

Genom att låta elever själva testa och skapa mer kan man se till att de behåller sitt intresse för natur- och teknikämnena högre upp i åldrarna, menar Jared Wilkins på det nationella centret för vetenskap och teknik i Australien, Questacon.

Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock

Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock

Genom att låta elever själva testa och skapa mer kan man se till att de behåller sitt intresse för natur- och teknikämnena högre upp i åldrarna, menar Jared Wilkins på det nationella centret för vetenskap och teknik i Australien, Questacon.

Det är inte ett bristande intresse utan bristande pedagogik som gör att inte fler elever väljer att läsa natur högre upp i åldrarna, enligt Jared Wilkins, chef för innovation på det nationella centret för vetenskap och teknik i Australien Questacon, som talade under vetenskapskonferensen AAAS i Washington D.C.

Naturundervisningen tappar lätt sin förankring till verkligheten och blir för abstrakt vilket får elever att tappa intresset högre upp i åldrarna, menar Jared Wilkins. Det är nämligen inte så illa att elever inte alls är så intresserade av natur- och teknikämnena. Som ett bevis för detta visade han upp resultaten från en australiensisk undersökning som visade att 70 procent av eleverna i primary school, upp till motsvarande mellanstadiet, tyckte att natur var intressant. Men i secondary school, där eleverna är mellan 12 och 18 år gamla, hade andelen sjunkit rejält och bara drygt 36 procent svarade samma sak. Skälet?

– De är ointresserade av hur naturämnena lärs ut, konstaterade Jared Wilkins.

Vad eleverna saknar, menar Jared Wilkins, är den handfasta, praktiska undervisningen. Därför började Questacon för sex år sedan testa nya metoder för att göra något åt problemet, hämtat från maker-idén.

Maker-rörelsen är en gör-det-själv-rörelse som har vuxit i rasande fart de senaste åren. I grunden handlar den om att bygga verkstäder där man har möjlighet att mötas, uppfinna och konstruera. Rörelsen är stor både i USA, där den betraktas mer som en gräsrotsrörelse, och i Asien där den snarare har kommit uppifrån. Förra året arrangerades drygt 150 maker fairs bara i USA.

Questacon började erbjuda skolor kit för att bygga egna verkstäder för första gången 2010, då riktade till 14–18-åringar. Målet var bland annat att engagera studenter i problemlösning, att få dem att tänka kritiskt, utveckla sina samarbetsförmågor och demonstrera exempel hämtade från verkligheten. Testskolorna fick fyra lådor med enklare byggmaterial. När eleverna fick bygga och prova sig fram såg man hur deras engagemang ökade och hur de själva började se kopplingen till olika naturämnen. Försöket blev så framgångsrikt att arbetet utökades till fler skolor. Också lärare blev mer engagerade i undervisningen, visade det sig.

För att uppmuntra elever till fortsatt förkovran i naturvetenskap och teknik har Questacon också börjat anordna regionala innovationsmässor, där elever i 14–18-årsåldern får möta innovatörer, uppfinnare och entreprenörer som kan hjälpa dem att realisera sina idéer. Förhoppningen är att fler ska välja att jobba inom den naturvetenskapliga och tekniska sfären.

Ania Obminska

Lämna en kommentar

Senaste nytt

Åtta råd som doktorander bör ha koll på

Åtta råd som doktorander bör ha koll på

Vad gör jag om jag vill byta handledare? Vad händer om jag blir sjuk? Caroline Hövik på Sveriges Ingenjörer ger råd kring några viktiga saker du bör ha koll på som doktorand.
Fler artiklar