Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemForskning & utbildningEget skapande kan öka teknikintresse

Eget skapande kan öka teknikintresse

Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock
Foto: Monkeybusinessimages/Thinkstock

Genom att låta elever själva testa och skapa mer kan man se till att de behåller sitt intresse för natur- och teknikämnena högre upp i åldrarna, menar Jared Wilkins på det nationella centret för vetenskap och teknik i Australien, Questacon.

Det är inte ett bristande intresse utan bristande pedagogik som gör att inte fler elever väljer att läsa natur högre upp i åldrarna, enligt Jared Wilkins, chef för innovation på det nationella centret för vetenskap och teknik i Australien Questacon, som talade under vetenskapskonferensen AAAS i Washington D.C.

Naturundervisningen tappar lätt sin förankring till verkligheten och blir för abstrakt vilket får elever att tappa intresset högre upp i åldrarna, menar Jared Wilkins. Det är nämligen inte så illa att elever inte alls är så intresserade av natur- och teknikämnena. Som ett bevis för detta visade han upp resultaten från en australiensisk undersökning som visade att 70 procent av eleverna i primary school, upp till motsvarande mellanstadiet, tyckte att natur var intressant. Men i secondary school, där eleverna är mellan 12 och 18 år gamla, hade andelen sjunkit rejält och bara drygt 36 procent svarade samma sak. Skälet?

– De är ointresserade av hur naturämnena lärs ut, konstaterade Jared Wilkins.

Vad eleverna saknar, menar Jared Wilkins, är den handfasta, praktiska undervisningen. Därför började Questacon för sex år sedan testa nya metoder för att göra något åt problemet, hämtat från maker-idén.

Maker-rörelsen är en gör-det-själv-rörelse som har vuxit i rasande fart de senaste åren. I grunden handlar den om att bygga verkstäder där man har möjlighet att mötas, uppfinna och konstruera. Rörelsen är stor både i USA, där den betraktas mer som en gräsrotsrörelse, och i Asien där den snarare har kommit uppifrån. Förra året arrangerades drygt 150 maker fairs bara i USA.

Questacon började erbjuda skolor kit för att bygga egna verkstäder för första gången 2010, då riktade till 14–18-åringar. Målet var bland annat att engagera studenter i problemlösning, att få dem att tänka kritiskt, utveckla sina samarbetsförmågor och demonstrera exempel hämtade från verkligheten. Testskolorna fick fyra lådor med enklare byggmaterial. När eleverna fick bygga och prova sig fram såg man hur deras engagemang ökade och hur de själva började se kopplingen till olika naturämnen. Försöket blev så framgångsrikt att arbetet utökades till fler skolor. Också lärare blev mer engagerade i undervisningen, visade det sig.

För att uppmuntra elever till fortsatt förkovran i naturvetenskap och teknik har Questacon också börjat anordna regionala innovationsmässor, där elever i 14–18-årsåldern får möta innovatörer, uppfinnare och entreprenörer som kan hjälpa dem att realisera sina idéer. Förhoppningen är att fler ska välja att jobba inom den naturvetenskapliga och tekniska sfären.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Hur vanlig är det med provanställning av ingenjörer? 27 arbetsgivare svarar

0
Hur vanligt är det att arbetsgivare begär att nyanställda ingenjörer ska provanställas? Ingenjören har frågat 27 stora arbetsgivare.
Tove Ågren vid Nasa

Hennes första ingenjörsjobb: På Nasa

0
På Nasa finns en vakuumkammare där man kan testa helikoptrar som ska flyga på Mars. Men parallellt med testerna behövs simuleringar. Det har tekniska fysikern Tove Ågren just börjat jobba med.

Ny bok skildrar Sveriges första kvinnliga ingenjör

0
Sveriges första kvinnliga ingenjör tog examen från Chalmers 1917. Nu publiceras en bok om hennes liv. Här möter vi en banbrytande, orädd kvinna som ser till att designa sitt eget liv.

Dyr rådgivning om premiepension är sällan lönsam

0
Att betala för råd och tips om hur man ska placera sin premiepension kan bli en riktigt dyr affär. Det visar en granskning av Pensionsmyndigheten.

20 år gammalt exjobb gav alternativa Nobelpriset

0
När Magnus Gens gjorde sitt exjobb på KTH valde han att bygga en testdocka för älgolyckor. Nu, drygt 20 år senare, vinner han årets IG Nobelpris i säkerhetsteknik.
Lönebesked

Vad händer med komp och semester när jag byter jobb?

0
Du har hittat ett nytt jobb och ska säga upp dig. Men vad händer med komp och semester som du har sparat? Här svarar Viktor Rosencrantz, ombudsman på Sveriges Ingenjörer.  

Vad är annorlunda med att vara chef i Sverige?

0
Hur upplever chefer från andra länder att det är att vara chef i Sverige? Så här svarar en ledarskapsexpert och fyra utländska ingenjörer som är chefer i Sverige.

Så här förbereder Chalmers för yrkesverksamma

0
Det nya omställningsstudiestödet ska göra det lättare för yrkesverksamma att bygga på sin kompetens. Men hur redo är högskolorna för detta?

Andreas ansvarar för beräkningarna av Nordens högsta hus

0
Karlatornet i Göteborg blir Nordens högsta byggnad och ska stå klar om två år. Ansvarig för beräkningarna av det komplicerade konstruktionsarbetet är civilingenjören Andreas Lindelöf, 34 år.  

Stressen ökar på Chalmers: ”Det märks att vi är färre”

0
Neddragningarna på Chalmers har fått konsekvenser för medarbetarnas arbetsmiljö. Facket får nu signaler om att arbetsbelastningen ökar och stressnivån blivit högre för de anställda.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Kan jag bli tvingad att ta semester i jul?

1
Kan konsultföretag verkligen tvinga sina medarbetare att ta ut semester till jul? Ombudsmannen reder ut frågan.