Växande företag löper risk att bli för komplexa för sitt eget bästa. Då gäller det att gå tillbaka till kärnan.
Växande företag löper risk att bli för komplexa för sitt eget bästa. Då gäller det att gå tillbaka till kärnan.
Läs mer
Rita Gunther McGraths artikel: ”To Reduce Complexity in Your Company, Start with Pen and Paper” hittar du här.
Ett mönster som Rita Gunther McGrath, managementprofessor vid Columbia Business School, ser bland företag som börjar få mer eller mindre förutsägbara vinster är att de går mot att bli allt mer komplexa, för mycket så för sitt eget bästa. I en artikel på Harvard Business Reviews hemsida beskriver hon hur företagen inför fler riktlinjer, utvecklar fler metoder för att få ut vinster och förlorar kopplingen till sina kunder. Allt mindre handlar om företagets egentliga kärna och företaget börjar förlora sin spets.
Som ett konkret exempel lyfter Rita Gunther McGrath fram Nokia, som i flera år beskrevs som en framgångssaga, utan tecken på några större motgångar. Men med lanseringen av Iphone 2007 och kommersialiseringen av Android samma år kom vändningen. Nokia skar ned och beskrevs inte längre som den kreativa arbetsplats som företaget hade gjort sig känt för. På grund av dåligt beslutsfattande missade Nokia flera stora affärsmöjligheter. Problemet var, enligt Rita Gunther McGrath, att företaget började fokusera inåt, att politik tog över beslutsfattande, att chefer inte fick veta om de dåliga nyheter som de behövde känna till för att fatta bra beslut, och att man inte lyssnade på tekniska experter.
För att undvika samma öde som Nokias behöver företag som har trasslat in sig rensa upp och fokusera på den del av företaget som faktiskt är kopplad till kunden, skriver Rita Gunther McGrath. Företagen behöver förenkla och fokusera på det som verkligen betyder något för företaget. Seniora team behöver veta vad som verkligen händer ute på marknaden och bland kunderna, och måste därför också bege sig utanför kontoret för att möta dem. Man måste gå tillbaka till grunderna.
Ania Obminska