I den digitala tidsåldern blir det färre rutinjobb, men det finns en paradox enligt två forskare. I de flesta typer av jobb, även de högst kvalificerade, kommer inslaget av rutinarbete att öka.
I den digitala tidsåldern blir det färre rutinjobb, men det finns en paradox enligt två forskare. I de flesta typer av jobb, även de högst kvalificerade, kommer inslaget av rutinarbete att öka.
Alla är överens om att rutinartade jobb i stor utsträckning kommer att försvinna på grund av digitaliseringen i de industrialiserade länderna. Men i ett försök att bättre förstå strukturförändringarna i Europa har forskarna Martina Bisello och Enrique-Fernández-Macías sammanställt data från flera olika internationella undersökningar. De skriver att även avancerade jobb kommer att få en ökad grad av rutininslag.
Rutinbetonad framtid
Martina Bisello och Enrique-Fernández-Macías skriver i det digitala magasinet Social Europe att graden av rutininslag kommer att öka även i mer avancerade arbeten.
De har med hjälp av ett antal indikatorer klassificerat vad som menas med rutinartat arbete. Det handlar dels om upprepade monotona rörelser, dels om graden av standardisering av arbetsuppgifterna. Även kontorspersonal inklusive chefer, konsulter och andra experter hör till dem som kommer att få se sina arbeten bli alltmer rutinbetonade.
Enligt forskarna är det digitaliseringen som driver fram mer rutinbetonade arbeten, precis som den får vissa jobb försvinna. Ett ökat användande av datorer kan både vara en orsak till och en följd av ökad standardisering, eftersom datorisering kräver just standardisering för att vara effektiv.
Om digitaliseringen har denna effekt, att den ökar rutininslaget även i de yrken som tidigare har ansetts vara ohotade, kan det innebära att digitaliseringen har en självuppfyllande effekt.
Den första vågen av digitalisering kan i sin tur skapa fler vågor av automatisering.
Sture Henckel
1 kommentar
För min del drar jag nog en annan slutsats av de båda forskarnas arbete: att rutinarbetet ökar tyder på att de undersökta företagen saknar förmåga att integrera IT i verksamheten på ett effektivt sätt.
Jag upplevde det själv under mina sista år i industrin. Ingen såg till helheten; ingen hade något övergripande ansvar för dataflöden och IT-hjälpmedel. Det som hände var, att man gjorde punktinsatser här och där – men eftersom dessa som regel var otillräckliga och sällan eller aldrig koordinerade, så förbättrades ingenting.
Det fanns flera orsaker, men den viktigaste tror jag var bristande kompetens och insikt i IT-frågor hos chefer och företagsledning. Man förstod inte vad en effektiv IT-infrastruktur kunde innebära för produktiviteten, och då såg man ingen anledning att investera.