Om det sker en trafikolycka där en självkörande bil är ”skyldig”, vem ska då betala? Vilka risker finns om maskiner blir smartare än sina skapare? Det här är frågor som aktualiseras med framväxten av allt smartare robotar och AI, och frågor som EU-parlamentet kommit ett steg närmare att hantera.
Dagens lagstiftning räcker inte för att reglera självkörande bilar och smarta robotar anser EU-parlamentets juridiska utskott som därför nyligen röstade för ett betänkande som innebär att EU-kommissionen uppmanas att gå vidare i frågan.
Tanken är att skapa ett ramverk både för de robotar som redan finns ute på marknaden, men också för de som kan dyka upp det närmaste 10–15 åren, förklarar Mady Delvaux, ledamot i Europaparlamentet och föredragande, i en intervju på Europaparlamentets hemsida. Bland annat vill man få till gemensamma industriregler inom EU, att robottillverkare ska tvingas installera en kill switch som kan stänga av robotar i akuta händelser och att en myndighet inriktad på robotar och AI inrättas. Robotar måste kontrolleras för att inte utgöra ett hot mot människor. Ansvars- och skadeståndsfrågorna måste också utredas.
Mady Delvaux tror inte att robotar kommer att ersätta oss människor, utan att vi kommer att samarbeta med robotarna. Men framväxten av robotar kommer påverka oss på flera plan, därför vill utskottet bland annat att man tittar närmare på socialförsäkringssystemet, som kan behöva genomgå förändringar.
EU-kommissionen ska gå vidare med arbetet kring robotlagstiftning och i februari ska EU-parlamentet få rösta om utredningen.
Ania Obminska