Medlemstidning för Sveriges Ingenjörer
HemForskning & utbildningForskningKrav på EU-lagar för robotar och AI

Krav på EU-lagar för robotar och AI

Om det sker en trafikolycka där en självkörande bil är ”skyldig”, vem ska då betala? Vilka risker finns om maskiner blir smartare än sina skapare? Det här är frågor som aktualiseras med framväxten av allt smartare robotar och AI, och frågor som EU-parlamentet kommit ett steg närmare att hantera.

Dagens lagstiftning räcker inte för att reglera självkörande bilar och smarta robotar anser EU-parlamentets juridiska utskott som därför nyligen röstade för ett betänkande som innebär att EU-kommissionen uppmanas att gå vidare i frågan.

Tanken är att skapa ett ramverk både för de robotar som redan finns ute på marknaden, men också för de som kan dyka upp det närmaste 10–15 åren, förklarar Mady Delvaux, ledamot i Europaparlamentet och föredragande, i en intervju på Europaparlamentets hemsida. Bland annat vill man få till gemensamma industriregler inom EU, att robottillverkare ska tvingas installera en kill switch som kan stänga av robotar i akuta händelser och att en myndighet inriktad på robotar och AI inrättas. Robotar måste kontrolleras för att inte utgöra ett hot mot människor. Ansvars- och skadeståndsfrågorna måste också utredas.

Mady Delvaux tror inte att robotar kommer att ersätta oss människor, utan att vi kommer att samarbeta med robotarna. Men framväxten av robotar kommer påverka oss på flera plan, därför vill utskottet bland annat att man tittar närmare på socialförsäkringssystemet, som kan behöva genomgå förändringar.

EU-kommissionen ska gå vidare med arbetet kring robotlagstiftning och i februari ska EU-parlamentet få rösta om utredningen.

Ania Obminska

LÄMNA EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

SENASTE NYTT

Vad gör du om du ställs inför ett etiskt dilemma i jobbet?

0
I jobbet som ingenjör kan det uppstå en konflikt mellan kravet och den egna övertygelsen.  Vad är rätt och vad är fel?  Kanske ett dokument från 1929 kan hjälpa till att ge svaret.

Ingenjörerna som tillverkar vapnen som ska stoppa Putin

0
Hur är det att jobba med produkter som å ena sidan används för att försvara länders självständighet, men som å andra sidan kan döda? Ingenjören ställde frågan till två ingenjörer på BAE Systems.

Hur länge måste jag stanna innan jag byter jobb?

0
Hur länge bör man stanna på ett jobb innan man går vidare till nästa? Karriärcoachen tipsar om hur du bör tänka.

Här finns ingenjörernas mest jämställda chefslöner

0
Många ingenjörer blir chefer och det är inom privat sektor som cheferna tjänar mest. Men där finns ett lönegap mellan könen. I en annan sektor är chefslönerna för ingenjörer helt jämställda.  

Har du gjort en livsnjutarplan över vad som är viktigast i ditt liv?

0
Karriärplanering har du säkert koll på. Men allt annat som är viktigt i livet, hur får du tid och energi till det? Testa att göra en livsnjutarplan där du sätter dina prioriteringar på pränt.

Får man komma med shorts till jobbet?

0
Varma sommardagar är det lockande att komma med shorts och sandaler till jobbet. Men hur lättklädd får man egentligen vara på jobbet? Juristen reder ut vad som gäller.

Se MIT-studenterna dansa

0
I USA är det naturligt att kreativa ämnen ingår i ingenjörsutbildningarna, som dans till exempel. 

Ger din chef dig ont i magen?

0
Var tredje svensk uppger att de har en destruktiv chef. En ny bok ger konkreta förslag på hur du hanterar en sådan situation.

”Så här fick vi vårt första ingenjörsjobb”

0
För nyexade finns många andra vägar än platsannonser till det första jobbet. Ingenjören frågade sex ingenjörer hur de fick sitt första jobb efter examen.

Hur gör du för att inte jobba över?

0
Som ingenjör kan det vara svårt att sätta gränser för sin arbetstid. Här är ingenjörernas egna tips på hur de undviker att jobba över när arbetsbelastningen är hög.

INGENJÖRSKARRIÄR

VI REKOMMENDERAR

Undvik ingenjörernas vanligaste cv-missar

0
Ett cv ska vara tydligt och visa vad du har för kompetens och erfarenhet. Visst är det bra att sticka ut men passa dig för att tappa trovärdighet. Här är nio vanliga misstag – och hur du undviker dem.