I takt med att Jönköping växer behöver kommunen knyta till sig fler ingenjörer. Ett sätt är att börja tidigt. Kommunens tekniska kontor har bestämt sig för att prova studentmedarbetaravtalet, ett avtal som bland annat reglerar att en extrajobbande student får arbeta med kvalificerade arbetsuppgifter och marknadsmässig lön, högst 15 timmar i veckan.
I takt med att Jönköping växer behöver kommunen knyta till sig fler ingenjörer. Ett sätt är att börja tidigt. Kommunens tekniska kontor har bestämt sig för att prova studentmedarbetaravtalet, ett avtal som bland annat reglerar att en extrajobbande student får arbeta med kvalificerade arbetsuppgifter och marknadsmässig lön, högst 15 timmar i veckan.
Redan 2014 kom fack och arbetsgivare, däribland Saco, överens om studentmedarbetaravtalet, ett avtal som innebär att studenter ska kunna jobba högst i 15 timmar i veckan, ha en mentor, marknadsmässig lön och arbetsuppgifter i linje med studierna. Två år efter överenskommelsen hade bara ett hundratal studenter anställts enligt avtalet och inom Saco låg siffran på bara drygt 100 studenter. Enligt Saco studentråds ordförande berodde det låga intresset på okunskap, och på att man inte gjort de strategiska informationsinsatser som krävdes.
På Tekniska kontoret i Jönköpings kommun har det jobbat timanställda studenter under många år, men nu ska man testa att erbjuda studenter det nyare avtalet, som kontorets personalchef Stefan Fogelberg beskriver som hårdare reglerat än timanställningarna.
Strax över 100 ingenjörer, varav 15 nyanställda i år, jobbar på Tekniska kontoret i Jönköpings kommun i dag. Tio är ett resultat av samarbetet med högskolan i Jönköping, ingenjörer som kontoret har kommit i kontakt med via exjobb, faddergrupper och praktik. Men ingenjörerna behöver bli fler. Eftersom det är svårt för en kommun att konkurrera med lönerna på den privata sidan gäller det att fånga in ingenjörerna tidigt, gärna redan under deras utbildning, säger personalchef Stefan Fogelberg.
– Särskilt på fastighetssidan kommer vi att ha ett ökande behov av ingenjörer. Staden och fastighetsbeståndet växer. Just nu håller vi till exempel på och bygger Munksjöstaden, en ny stadsdel i ett gammalt industriområde. Vi behöver energiingenjörer, VVS-ingenjörer, underhållsingenjörer, mark- och exploateringsingenjörer, gatuingenjörer, parkingenjörer, projekteringsingenjörer och planeringsingenjörer. Vi har även jagat VA-ingenjörer, vars arbete också blir allt mer komplicerat.
Stefan Fogelberg brukar själv vara med på de jobbmässor som högskolan i Jönköping anordnar för att informera om kommunen som arbetsplats och om de möjligheter som finns.
– Vi brukar lyfta fram att du som ingenjör på Tekniska kontoret får vara med och påverka samhällsbyggnaden och att det finns en mångsidighet vad gäller arbetsuppgifter. Vi försöker också skapa trevliga och bra arbetsplatser. I en kommun kan du inte göra precis vad du vill, men du har en möjlighet att vara med och utforma ditt arbete, och påverka samhället.
Ania Obminska
1 kommentar
Kul för de ingenjörer som råkar platsa i mallen. Dock verkar inte JTH utbilda den typen av ingenjörer som tekniska kontoret i Jönköpings Kommun behöver. Så det här ser mest ut som ett slag i luften.