Lärosäten som tar vara på utvecklingen inom artificiell intelligens kan både förstärkas och förbättras, menar Mark Dodgson vid University of Queensland Business School och David Gann vid Imperial College.
Lärosäten som tar vara på utvecklingen inom artificiell intelligens kan både förstärkas och förbättras, menar Mark Dodgson vid University of Queensland Business School och David Gann vid Imperial College.
Mark Dodgson professor vid University of Queensland Business School och David Gann, vice president vid Imperial College, argumenterar i en artikel publicerad på World Economic Forums hemsida för att den artificiella intelligensens tid är här och att den kommer att förändra universiteten i grunden. Inom forskningen finns det redan exempel på robotsystem som på egen hand kan formulera hypoteser, utforma och utföra experiment för att sedan analysera resultaten och bestämma vilket experiment som ska utföras härnäst. AI kan också hitta oväntade samband.
AI kan utöver detta automatisera granskningen av akademiska skrifter, för att upptäcka plagiat eller missbruk av statistik samt för att flagga för oetiskt beteende. Artikelförfattarna ser också att artificiell intelligens kan underlätta för samarbete mellan universitet och externa parter, exempelvis inom medicinsk forskning.
Inom utbildning kan AI hjälpa till med betygsättning, chatbots kan svara på studenternas frågor och undervisningen kan bli mer individanpassad, vilket kan öka studenternas engagemang i studierna. Människor som inte har möjlighet att fysiskt delta i undervisningen kan få fler möjligheter att göra det, exempelvis genom moocs.
Redan i dag finns lärosäten som använder AI för att se var på betygsskalan studenterna hamnar, något som också gör att man kan gripa in och hjälpa en student som börjar halka efter. På så sätt kan man se till att studenten inte riskerar att hoppa av sina studier. Här behövs dock en avvägning utifrån integritets och sekretess-aspekter.
Universitet driver förändring menar Mark Dodgson och David Gann, och behöver fundera över AI och sin egen roll i samhället. Lärosätena kan bidra till att se till att samhället klarar av att möta den disruptiva tekniken, till exempel genom att utbilda dem som riskerar att förlora sina jobb till följd av automatisering och robotisering, och ge dem kunskaper som håller för framtiden.
Ania Obminska