Nya krav på arbetsgivare efter 30 dagars sjukskrivning

Foto: Mostphotos/Wavebreakmedia

Från och med den 1 juli 2018 är arbetsgivare enligt lag skyldiga att upprätta en plan för hur den som varit sjukskriven i mer än 30 dagar ska kunna komma tillbaka i arbete.  

När en anställd har varit frånvarande på grund av sjukdom i 30 dagar och sjukskrivningen beräknas pågå över 60 dagar har arbetsgivare har från och med den 1 juli skyldighet att tillsammans med den anställde ta fram en plan för återgång i arbete.

Arbetsgivaren har också ansvar för de åtgärder som behövs för att rehabiliteringen ska fungera bra och även för att planen följs. Ett rehabiliteringsstöd lämnas till arbetsgivare med högst 10 000 kronor per arbetstagare och år med ett tak på 200 000 kr.

Försäkringskassan samordnar och utövar tillsyn över de insatser som behövs för rehabiliteringen och Försäkringskassan ska samverka med arbetsgivare och fack, hälso- och sjukvården och andra myndigheter som berörs.

För pågående sjukfall som förväntas pågå minst 60 dagar ska en rehabiliteringsplan upprättas senast den 30 september 2018.

Magnus Skagerfält

Magnus Skagerfält, ansvarig för arbetsmiljöfrågor på Sveriges Ingenjörer, menar att lagändringen är bra men påpekar att det främst är ett förtydligande av det som redan gäller.

Arbetsgivarens ansvar kan dock komma att bli ännu tydligare i det förslag till revidering av föreskrifterna om arbetsanpassning och rehabilitering som Arbetsmiljöverket nyligen har lämnat.

– Syftet med förslaget är att det ska bli tydligare för arbetsgivaren att de ska arbetsanpassa tidigt. Arbetsanpassning ska även handla om tidiga förebyggande åtgärder för att undvika ohälsa och sjukskrivning, säger Magnus Skagerfält.

Karin Virgin

 

 

Lämna en kommentar

Senaste nytt