När kommunikationsexperten Annmarie Palm hjälpte företag att bete sig bra mot sina kunder märkte hon att beteendet internt, mellan kollegor, ofta också behövde en uppryckning. Nu ger hon medarbetare vett och etikett-råd för jobbet. Här är de viktigaste.
Sedan några år tillbaka har Annmarie Palm gjort hundratals intervjuer med kunder till olika företag. Målet är att få veta hur kunderna uppfattar sina leverantörer – om de får svar på mejl och telefon, om kontaktpersonen kommer för sent till avtalade möten eller avbryter samtal för att svara i telefon.
Efter intervjuerna har hon lärt leverantörerna – bland annat flera IT- och teknikkonsultföretag – om hur de förbättrar sitt ”business behavior”. Råden har hon också skrivit om i sin bok ”Business behavior: uppför dig – eller tappa affären”.
Gentemot kunderna handlar det om att bete sig vettigt, och även om man har en annan relation med sina kollegor så skadar det inte med den här typen av hyfs internt också.
– Många har bättre beteende externt än internt. Och det här handlar ju om att man ska visa respekt för varandra på jobbet också, säger Annmarie Palm.
Hon håller ofta workshops på arbetsplatser där medarbetarna pratar om vad de tycker är ett bra beteende på jobbet. Ett område som irriterar många – både kunder och kollegor – är när någon över huvud taget inte svarar på mejl eller telefonsamtal.
– Och trots det så kommer de som inte svarar undan med det. Människor reagerar men är också vana, så man säger inget.
Stress är så klart en vanlig orsak bakom bristande beteende, men en annan orsak är också rädsla – till exempel för att tacka nej till något eller för att tala om att man inte klarar en deadline.
– I stället för att säga nej så säger man ingenting. För det är jobbigt att ge negativa besked, säger Annmarie Palm.
Hon stryker under att det förstås är bättre att meddela hur det står till, så att motparten vet.
Hennes råd är generellt att vara tydlig med vad man tänker göra och att sedan göra som man sagt. Man behöver inte svara på mejl under dygnets alla timmar. Det viktiga är att i rimlig tid ge besked: ”Jag svarar på torsdag” eller att ha autosvar som berättar att man har mycket att göra men återkommer inom några dagar. Bäst är det om man på arbetsplatsen kommit överens om vad som ska gälla.
Ett annat område som många retar sig på är bristande mötesdisciplin – att komma för sent, surfa eller ta telefonsamtal under möten utan att ha förvarnat om det.
– En del personer svarar dessutom i telefon under möten och är irriterade på den som ringer, som att den ska skämmas: ”Jag sitter faktiskt i möte, du får ringa senare”.
Bra beteende, menar Annmarie Palm gör både att man själv mår bättre och att andra känner sig tryggare.
Här är 14 av Annmarie Palms råd för hyfs på jobbet:
- Be om ursäkt om du gjort något dumt. Stick inte huvudet i sanden och tänk att det kommer att passera.
- Säg tack när du får något eller någon gör något för dig.
- Svara på mejl och telefonsamtal. Om du inte kan ge svar för tillfället, säg när du ska återkomma.
- Skriv upp vilken dag du lovat att svara till, så att du inte glömmer.
- Våga ge också negativa besked.
- När du svarar på mejl: Ställ kontrollfrågor så att du vet att svaret kommit fram och också uppfattas som du tänkt. ”Är vi överens om att jag gör det här och du det där till nästa fredag?”
- I stället för att bara kommunicera elektroniskt: Ring ibland upp eller gå förbi personens arbetsplats. Det här gäller särskilt om ni inte är överens. Konflikter riskerar att trappas upp om man hanterar dem via mejl.
- Om du reagerar på hur någon beter sig, till exempel att någon kommer för sent eller inte hör av sig: tala om det, men på ett vänligt sätt.
- När du själv ber om något: Tala om vad du förväntar dig. ”Jag är tacksam för svar innan onsdag.”
- Kom i tid till avtalade möten – och om du är försenad: tala om det så snabbt som möjligt.
- När du träffar kunder, var medveten om dig själv: Hur klär du dig? Hur hanterar du alkohol?
- Bestäm vad som gäller på era möten – att komma i tid, inte ha så långa möten eller vad ni tycker är viktigt.
- Våga vara proaktiv: ge råd eller berätta när du fått ny information. Men spamma inte. Fråga gärna ”Hur vill ni att jag ger uppdateringar eller ny information?”
- Du behöver inte gilla alla – men var inkluderande mot alla.
4 kommentarer
Hej, jag har 2 ord som jag tycker är helt avgörande för att få en bra arbetsmiljö och relationer.
Det är ”Ödmjukhet” (du kan inte allt) och respekt (visa dina medarbetare/medmänniskor respekt)
Fundera på hur mycket du ”sätter dig” på dina kollegor för att visa makt!
Med detta i åtanke skulle vi inte behöva ”Me too”.
Håller med nämnda kommentarer och vill tillägga att vanligt hänsynstagande och respekt för varandra, tyvärr börjar fallera inom hela samhället vilket också visar sig på våra arbetsplatser.
Nästan alla dessa punkter går in under vanligt hyfs och är alltså inget unikt för jobbmiljön. Tyvärr så är hövlighet en bristvara nu för tiden…
15. Står inte med armarna i kors inför sin audiens. Det signalerar avståndstagande.